• 1
  • 2
2008-08-24, 00:28
Medlem
Vad finns det egentligen för svenska ord där man kan säga att någon konsonant utelämnas i talet? Jag syftar på ord som skridsko och värld där det inte finns någon stavningskonvention som säger att d:et respektive l:et är stumt. Jag tänker alltså inte på ord som stjärna och garage där <stj> och <ge> är vedertagna stavningar för sje-ljudet, inte heller på sammansättningar som brandbil eller böjda former som hemskt. Dessa ord uttalas "brambil" och "hemst" i vardagligt tal, men om man uttalar dem långsamt och tydligt så kan man uttala samtliga konsonanter. Däremot har jag har svårt att föreställa mig att någon skulle uttala d:et i skridsko, hur tydligt och långsamt de än talar.

Som sagt, vilka ord kan ni komma på? Jag börjar med de två ovannämnda:

skridsko - stumt d
värld - stumt l

EDIT: fyller på inspirerad av Magnum:

konsert - stumt t (däremot uttalas t:et i kulvert, beror kanske på betoningens plats: kuvért, konsért men kúlvert)

Förresten, är det någon annan här som utelämnar l:et i tallrik? Alltså [tarik].
Senast redigerad av Noriega 2008-08-24 kl. 00:38.
Citera
2008-08-24, 00:30
Medlem
Magnums avatar
kuvert - kuvär
karl - kar
Senast redigerad av Magnum 2008-08-24 kl. 00:32.
Citera
2008-08-24, 01:34
Medlem
Pudelns avatar
fordon - fodon
Citera
2008-08-24, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudeln
fordon - fodon
Va? Menar du att om det fanns ett ord som stavades "fodon" så skulle du uttala det exakt likadant som ordet "fordon"?
Nu när jag tänker efter så vore det rimligt för smålänningar, de har inga r framför konsonanter. Är du smålänning?
Citera
2008-08-24, 02:12
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Va? Menar du att om det fanns ett ord som stavades "fodon" så skulle du uttala det exakt likadant som ordet "fordon"?
Nu när jag tänker efter så vore det rimligt för smålänningar, de har inga r framför konsonanter. Är du smålänning?

Jag gör som du Noriega. Jag uttalar r:et i fordon - om än inte lika tydligt som i t ex rulla och redo.
Citera
2008-08-24, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Jag gör som du Noriega. Jag uttalar r:et i fordon - om än inte lika tydligt som i t ex rulla och redo.

I uppsvenska uttalas ju kombinationen rd som ett tjockt d ("göteborgs-d"). Bord uttalas inte likadant som bod till exempel.
Citera
2008-08-24, 03:14
Medlem
Citat:
Som sagt, vilka ord kan ni komma på?

Gärdsgård är det väl ingen som uttalar första d-et i.
Citera
2008-08-24, 03:38
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
I uppsvenska uttalas ju kombinationen rd som ett tjockt d ("göteborgs-d"). Bord uttalas inte likadant som bod till exempel.

Mmmm, samma här uppe i norra Sverige.
Citera
2008-08-24, 09:06
Medlem
Pudelns avatar
Citat:
Ja, det är så jag uttalar ord som fordon och bord. D:et har alltså en litet hårdare klang, färgat av R men i realiteten ett D. Det uttalas längre bak i munnen än ett vanligt D. Jag är från Göteborg.
Senast redigerad av Pudeln 2008-08-24 kl. 09:26.
Citera
2008-08-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Gärdsgård är det väl ingen som uttalar första d-et i.
Det verkar stämma.

Angående rd, rt, rs, rn och rl så smälter de ihop ("assimileras") i de flesta svenska dialekter (undantaget bl a skånska) och uttalas längre bak i munnen (och s:et blir till ett sje-liknande ljud). Vi kan ju bortse från ord med "stumma r" i fortsättningen. Det verkar som att i ord med r + två konsonanter så faller en av dem ofta bort, som i gärdsgård och värld.
Citera
2008-08-24, 11:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Vad finns det egentligen för svenska ord där man kan säga att någon konsonant utelämnas i talet? Jag syftar på ord som skridsko och värld där det inte finns någon stavningskonvention som säger att d:et respektive l:et är stumt. Jag tänker alltså inte på ord som stjärna och garage där <stj> och <ge> är vedertagna stavningar för sje-ljudet, inte heller på sammansättningar som brandbil eller böjda former som hemskt. Dessa ord uttalas "brambil" och "hemst" i vardagligt tal, men om man uttalar dem långsamt och tydligt så kan man uttala samtliga konsonanter. Däremot har jag har svårt att föreställa mig att någon skulle uttala d:et i skridsko, hur tydligt och långsamt de än talar.

Som sagt, vilka ord kan ni komma på? Jag börjar med de två ovannämnda:

skridsko - stumt d
värld - stumt l

EDIT: fyller på inspirerad av Magnum:

konsert - stumt t (däremot uttalas t:et i kulvert, beror kanske på betoningens plats: kuvért, konsért men kúlvert)

Förresten, är det någon annan här som utelämnar l:et i tallrik? Alltså [tarik].

Du säger "brambil" och "tarik"? Vart kommer du ifrån? Sist jag hörde någon säga "tarik" så var min yngsta bror i blöjåldern. Säger du keschupp också?
Citera
2008-08-24, 11:49
Medlem
Egon3s avatar
På hemväg från Skåne längs E6 så är det alltid någon som utbrister i höjd med
Hallandsåsen:

— Ska vi stanna i Hamsta å köpa kåv me bostongöka? (hårt g i göka)

Mellan Hallandsåsen och Halmstad uttalas Laholm med nästan obefintligt l
före m som {la:hom}. Varberg drar sig mot {va:bej} i trakten därav.

Nu har jag tappat räkning på vilka konsonantbortfall vi inte skall nämna, men
avslutande d i -stad faller ofta hos dem som bor i stan ifråga.

Orten Leksand uttalas ungefär {läcksann} av inbyggarna.

Kort sagt: innevånarna i en ort med många konsonanter i är de »värsta« när
det gäller att skippa någon konsonant. Det har en rationell förklaring. Namnet
har även förenklat tillräckligt informationinnehåll i sin lokala kontext.

Men det finns undantag. Jag tror att Falköping uttalas {fallköping} lokalt som
med ett exta l.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här