2008-08-22, 13:44
Tja, drog in Arch linux igår på laptopen, allt fungerade så smärtfritt det kunde gå och jag installerade alla BASE paket från en cd (Strulade med FTP/HTTP install)
När allt var klart loggade jag in som root osv.. Men nu när jag försöker uppdatera/installera paket så får jag jobbiga felmeddelanden..
pacman -Syu ger följande:
pacman -Syy ger samma..
pacman -S pacman säger att Pacman är uppdaterad, och frågar om jag vill installera ändå. [Y/N] Y..
Fortsätt med installation [Y/N] Y...
pacman.conf ser ungefär ut såhär:
Tips på vad jag kan göra är välkommet. Arch verkar ju så mysigt
När allt var klart loggade jag in som root osv.. Men nu när jag försöker uppdatera/installera paket så får jag jobbiga felmeddelanden..
pacman -Syu ger följande:
Kod:
:: Synchronizing package databases... Error: failed retrieving file 'core.db.tar.gz' from ftp.gigabit.nu : Transient resolver failure Error: failed to synchronize core: Transient resolver failure Error: failed retrieving file 'extra.db.tar.gz' from ftp.gigabit.nu : Transient resolver failure Error: failed to synchronize extra: Transient resolver failure Error: failed retrieving file 'community.db.tar.gz' from ftp.gigabit.nu : Transient resolver failure Error: failed to synchronize community: Transient resolver failure Error: failed to synchronize any databases
pacman -Syy ger samma..
pacman -S pacman säger att Pacman är uppdaterad, och frågar om jag vill installera ändå. [Y/N] Y..
Fortsätt med installation [Y/N] Y...
Kod:
Error: failed retrieving file 'pacman-3.0.6-1-i686.pkg.tar.gz' from ftp.gigabit.nu : Transient resolver failure Warning: failed to retrieve some files from core error: failed to commit transaction (unexpected error)
pacman.conf ser ungefär ut såhär:
Kod:
[core] server = ftp://ftp.gigabit.nu/core/os/i686 [extra] server = ftp://ftp.gigabit.nu/extra/os/i686 [community] server = ftp://ftp.gigabit.nu/community/os/i686
Tips på vad jag kan göra är välkommet. Arch verkar ju så mysigt