• 1
  • 2
2008-08-22, 12:26
Medlem
ubersantas avatar
Finns en gammal gammal landhockeytråd med 4 inlägg, så jag startar en ny aktuell istället.

Sverige är en stornation vad gäller ishockey, bandy, och innebandy. Vi har alltså starka anor och traditioner i lagsporter där man spelar en boll eller puck och denna skall föras i mål med en hjälp av en klubba.

Av dessa tre sporter är endast ishockey en olympisk idrott, restrerande idrotter är relativt små internationellt sett.

Varför är då inte landhockey ett alternativ för oss i Sverige. Vi har som sagt förutsättningarna för det.

Är ishockeyn en alldeles för stor konkurrent? Varför? Landhockeyn kan snappa upp alla dom som inte platsar inom hockeyn och landhockey är dessutom en sommarsport.

Landhockeyplanerna är dessutom i fotbollsplansstorlek och kan spelas på gräs, konstgräs eller grus, så vi har även här förutsättningarna för att lyckas.

Skulle det vara omöjligt att göra landhockeyn populär i Sverige?

Jag vill i alla dagar slå ett slag för en sport där damerna springer runt klädda så här:
http://www.youtube.com/watch?v=93Kt9jZ7uIg

Tittarsiffrorna för damsport hade ökat dramatiskt, och ni som känner mig vet att jag tar varje tillfälle i akt att öka jämställdheten inom idrotten

edit: ser nu att jag inte är den första som ställt denna frågan, + gjort kopplingen med ishocky, bandy, innebandy. https://www.flashback.org/showthread.php?t=715327
Dock är denna tråden mer lämpad för denna diskussion.
Senast redigerad av ubersanta 2008-08-22 kl. 12:41.
Citera
2008-08-22, 12:48
Medlem
feldgraus avatar
Jag håller med om att det hade varit trevligt med landhockey(-damer ), och har haft samma funderingar själv.

Det är faktiskt lite konstigt att någon landhockeykultur inte uppstått, och inte heller kan man finna någon rimlig förklaring till konkurrens från andra liknande sporter, eftersom bandy, ishockey och innebandy alla utövas på vinterhalvåret, d v s under en annan period än landhockeyn. Många stora landhockeyländer har likt oss en gedigen fotbollskultur (Nederländerna, Tyskland, Argentina, Spanien, England, o s v) så det borde inte heller vara ett hinder. Den enda rimliga förklaringen är väl klimatet i kombination med konkurrens från fotbollen, att planerna är för få och för dåligt skötta för att kunna hysa både fotboll och landhockey.

Nuförtiden, med konstgräsets utveckling borde det dock finnas alla möjligheter i världen att utveckla landhockeykulturen. Det borde dessutom vara relativt enkelt att lägga konstgräsmattor på alla våra bandyplaner under sommarhalvåret och spela landhockey där och på så vis slippa konkurrens från fotbollen.

/feldgrau
Citera
2008-08-22, 13:14
Medlem
mishimas avatar
Vad som behövs i början är kompetenta tränare. En bra start är att hämta en förbundskapten och några tränare från någon av de stora landhockeyländerna. Sedan letar vi bland duktiga innebandylirare precis under eliten så tror jag att det finns utvecklingspotential. Vad som saknas är nog lite startkapital.

Det man spelade på rasterna i plugget är ju egentligen mer likt landhockey än innebandy.
Citera
2008-08-22, 13:27
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vad som behövs i början är kompetenta tränare. En bra start är att hämta en förbundskapten och några tränare från någon av de stora landhockeyländerna. Sedan letar vi bland duktiga innebandylirare precis under eliten så tror jag att det finns utvecklingspotential. Vad som saknas är nog lite startkapital.

Det man spelade på rasterna i plugget är ju egentligen mer likt landhockey än innebandy.

Det borde väl gå att fixa? Finns det inget intresse bland vanliga innebandy och bandyspelare att spela landhockey på somrarna?

kapitalet blir svårare. jag emot statsfinansierad satsning, och företagen är redan tagna av etablerade storsporter.
Citera
2008-08-22, 14:30
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta

Det borde väl gå att fixa? Finns det inget intresse bland vanliga innebandy och bandyspelare att spela landhockey på somrarna?

kapitalet blir svårare. jag emot statsfinansierad satsning, och företagen är redan tagna av etablerade storsporter.

Vi får leta upp något företag som vill etablera sig i Sverige. Har de maxflyt kan de få riktigt mycket exponering till en hyfsat billig slant.
Citera
2008-08-22, 16:08
Medlem
nolifers avatar
Påminner mycket om bandy med den stora skillnaden att här så ser man faktiskt bollen, ytterligare ett plus är att man inte behöver frysa röven av sig....vilka minus finns det egentligen ?

Skrota skitsporten bandy.....
Citera
2008-08-22, 16:39
Medlem
unikums avatar
Ni vet om att alla klubbor är för högerfattade? Dvs den är platt på vänster sida och rundad på den andra och det är förbjudet att slå till bollen med den rundade sidan. Därmed försvinner 50% av alla människor. (Jag tippar att det är häften som håller klubban till höger och hälften som håller den till vänster.)

Jag testade sporten i skolan en gång med då jag håller klubban till vänster så gick det inte att spela. Att hålla den på andra hållet är som att skriva med vänster hand för mig.

Exempel på högerfattad ishockeyspelare: Mats Sundin.
Exempel på vänsterfattade ishockeyspelare: Peter forsberg.

Golfklubbor är väl också i regel högerfattade? Men tror att det går att få vänster också..
Citera
2008-08-22, 17:21
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Ni vet om att alla klubbor är för högerfattade? Dvs den är platt på vänster sida och rundad på den andra och det är förbjudet att slå till bollen med den rundade sidan. Därmed försvinner 50% av alla människor. (Jag tippar att det är häften som håller klubban till höger och hälften som håller den till vänster.)

Det gäller i och för sig alla länder som utövar sporten så det är ju inte något specifikt negativt här i Sverige...

/feldgrau
Citera
2008-08-22, 19:36
Medlem
unikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det gäller i och för sig alla länder som utövar sporten så det är ju inte något specifikt negativt här i Sverige...

/feldgrau

Vi har ju redan tre andra stora klubbsporter som ishockey, bandy och innebandy. Inte lätt att slå sig in där.
Citera
2008-08-22, 23:23
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Vi har ju redan tre andra stora klubbsporter som ishockey, bandy och innebandy. Inte lätt att slå sig in där.

Nej, det är sant. Samtidigt så utövas som sagt alla de tre sporterna vintertid. Kidsen hade säkert inte haft något emot att spela landhockey under sommarhalvåret om möjlighet fanns.

/feldgrau
Citera
2008-08-23, 00:04
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Det måste ju finnas lovande innebandylirare som inte har slagit igenom och som har tröttnat på sin sport och som vill testa något nytt. När vi väl har slagit igenom bör det inte vara några problem att dra igång ungdomsverksamhet. Visst, risken finns att det blir på någon annan sports bekostnad.
Citera
2008-08-23, 00:26
Medlem
http://susning.nu/Landhockey
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landhockey

Exet spelade i Örsundsbro. Serien bestod av 3 lag typ. Tror dom lagt ner verksamheten där numera.

From säsongen 07-08 är dom 4 lag i damserien och man möts 4ggr per säsong innan man utser en svensk mästare.

Valhalla LHC 12 11 1 0 58-20 23
Partille SC 10 6 1 3 34-14 13
Bjärreds LHC 12 2 1 9 24-56 5
IFK Täby 10 1 1 8 17-43 3

Bollen är helt livsfarlig. Fullständigt stenhård och det är endast målvakterna som har skydd. Och dom ser ut som om dom ska desarmera en bomb.
Därför får bollen bara spelas ovanför marken när man ska skjuta på mål. Och detta får enbart ske inom den streckade straffområdeslinjen som ligger 9m från mål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in