Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Exakt. Och det är ju en ganska väletablerad norm att man INTE ska försöka identifiera sig med mördare eller andra brottslingar. Tjockskallig som majoriteten av människans kulturer är, så ska man helst rubricera alla brott som "ondskefulla handlingar". Att försöka förstå varför en människa begick en fruktansvärd handling eller omständigheterna omkring den (ja, vem vet kanske LÄRA SIG något av det som har hänt), det är bara fult.
Anti-intellektualism. Visst är det härligt?

Det är väl så nuförtiden, i och med postmodernismen, att rationalitet utbyts av moralitet. Politisk korrekthet istället för intellektualism. Otäckt egentligen.
Det får mig att tänka på avsnittet av Oprah som dom visade igår. Det handlade om kvinnor som "flytt" från en "polygamist sekt". (Det var tydligen det värsta, att dom var polygamister, vad nu det farliga med det skulle vara... Rädd om sin livsstil, amerikanerna.

Men Oprah gillade inte heller att dom hade "arrangerade äktenskap" med 14åringar. Så hon hatar väl hela Indien då... Det jag själv tyckte var lite obekvämt att höra, var att 14åringarna blev våldtagna. Men ändå, det är deras sätt, deras kultur, deras värld. Jag är extremkulturrelativist, så inte ens det är något som jag kan fördöma. Fast jag fick ont i magen över att höra det, jag skulle aldrig få för mig tanken att våldsföra mig på någon annan person. Frihet är viktigt) Alla ord dom använde i programmet visade hur dom distanserade sig själva från det som hänt. Eller nja, Oprah Winfrey gjorde det iaf, och hon lär ju vara något av en normsättare eftersom hon är USAs mäktigaste kvinna. Under programmet så använde hon humor flera gånger, kanske för att lätta upp stämningen, men det distanserade henne från det som verkligen hade hänt. Hon målade upp en bild av hur ond "sektledaren" var. Och så vägrade hon kalla dom för FLDS, vilket var gruppens eget namn, utan istället kallade hon dom för en "sekt" hela tiden. Ett utanförperspektiv hela tiden. Vid en punkt sa hon till och med att "dom" i "sekten" inte visste något om "verkligheten utanför". Fantastiskt. Som om livet i sekten skulle vara mindre verkligt. Det är klart att det inte var. I alla fall inte med ett inifrånperspektiv. Men tanken med programmet var uppenbarligen inte att förstå dom på deras egna termer, utan att svartmåla dom som onda, naiva, ignoranta, farliga, konstiga. Verkligen ett Vi och Dom förhållande.
Det är inte heller oförståeligt förstås. Utan Dom vet man inte vilka Vi är. Så det är en existentiell sak också. Oprah försvarar sin egen identitet, genom att säga att Dom är onda. Annars skulle hon uppleva en förminskad kontroll över hennes livsvärld.