Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-20, 21:42
  #1
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Sitter med en nyinköpt 22-tummare och stör mig något enormt på skiftande "ljusnivåer" när jag ser på film, serier etc. Ibland är det som om bilden flimmrar. Har fått för mig att det är den dynamiska kontrasten som försöker "jämna ut"...eller vad den nu gör. Va fan, ska det vara så? Nu skiftar detta fenomen en del beroende på vad jag glor på, kvalitet osv men den är ta mig fan alltid där och stör en del.

Någon som har en aning?
Citera
2008-08-21, 14:27
  #2
Medlem
Nate Blacks avatar
Ja, det kan vara så att den dynamiska kontrasten spökar. Installerat eventuella drivrutiner för skärmen? Vilket operativsystem kör du? Kolla inställningar för skärmen/grafikkortet och leta efter egenskaper för kontrasten.

Kan också vara s.k. bleeding, alltså att bakbelysningen går rakt igenom på vissa ställen och de blir ljusare än andra områden.
Citera
2008-08-21, 15:06
  #3
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Kör med XP och drivarna för skärmen (LG W2252TQ) är installerade.

Har pillat en hel del med inställningarna, kört med grafikkortet och stängt av dynamisk kontrast på den exempelvis.

Det finns ju lite back light bleed på skärmen. Bland annat vid uppstart blir det några sekunder svart skärm innan XP börjar laddas. Då "blinkar" skärmen mellan svart och "ljusare" svart (svårt att förklara).

Har ingen direkt erfarenhet av detta så jag kan inte avgöra om jag har fått en "måndagsexemplar" eller inte. Det är ju annars en skärm med goda omdömen.

Har förövrigt inte hittat någon inställning för skärmen där den dynamiska kontrasten kan stängas av, bara för att kolla om det gör saken bättre.
Citera
2008-08-21, 15:35
  #4
Medlem
Cpt_Kirks avatar
Haha, snackar med LG-supporten just nu....där borde ju någon kunna förklara för mig. Tyvärr visste kickan i luren knappt vad en tft var(!).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback