• 1
  • 2
2008-08-20, 00:34
Medlem
Hej FB, jag har sedan en tid tillbaka funderat att byta upp mig från xp till ubuntu. Det planerar jag att göra på min bärbara dator.

Innan jag byter os har jag några frågor om vad jag bör tänka på innan bytet:
  1. Kommer all min hårdvara att fungera likadant men ubuntu/linux?
  2. Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
  3. Kommer mitt trådlösa nätverkskort att fungera som det ska?
  4. om nej på ovanstående fråga: Vad måste göras för att trådlösa nätverkskortet ska fungera som det ska?
  5. Måste något göras så hårdvaran överhuvudtaget ska fungera?

Edit:
  6. Windows och ubuntu använder väl olika filsystem?
  7. om ja: finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
Senast redigerad av Flashback3r123 2008-08-20 kl. 00:40.
Citera
2008-08-20, 00:38
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Hej FB, jag har sedan en tid tillbaka funderat att byta upp mig från xp till ubuntu. Det planerar jag att göra på min bärbara dator.

4. om nej på ovanstående fråga: Vad måste göras för att trådlösa nätverkskortet ska fungera som det ska?

Svaret på alla frågor beror på vilken dator/nätverkskort du har.
Citera
2008-08-20, 00:52
Medlem
Ok,

Min dator:

Intel core 2 duo cpu: T5450 @ 1,66 GHz st

1 GB RAM

NVidia GeForce 8400M GS

bild på nätverkskortet:http://img137.imageshack.us/img137/7...rkskortig7.png
Citera
2008-08-20, 01:18
Medlem
korqs avatar
Borde inte vara några problem..
Citera
2008-08-20, 01:37
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:

Edit:
  7. om ja: finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?

Hårdvaran borde fungera. Alla drivrutiner finns i Ubuntu och installationen är faktiskt enklare än Windows. Finns dock vissa nätverkskort som kan strula. Själv haft problem med ett Broadcom-kort till min bärbara, men normalt sett borde det inte vara några svårigheter. Genom att använda program som Wine kan du köra Windowsmjukvara.

Kan dock rekommendera att du bekantar dig med forum liknande ubuntuforums.org. Finns mycket hjälp där samt länkar till guider etc. Är oftast snabbare att leta info själv än att fråga andra det första man gör.

Ett generellt tips som nybörjare är att spara en partition till Windows. Det är betydligt smidigare i fall man skulle köra fast (om man enbart har en dator). Dessutom kan det vara bra i fall du vill köra något program som du inte lyckas starta i Linux (med Wine). Kör enbart Linux själv nu, men det tar ett tag att lära sig ett nytt system med ny logik. Räkna inte med att allt fungerar problemfritt den första tiden.
Citera
2008-08-20, 08:57
Medlem
ok, tack för svaren.
Citera
2008-09-23, 17:42
Medlem
Tiptons avatar
Jag lånar denna tråd

Så här är det, jag tog och installerade ubuntu nyligen och blir inte klok på det. Installerade version 8.04... via live-CD. iso'n på skivan var fullstor men vad får man med i installationen? Får inte välja paket och inte de mest fundementala gnu-paketen medföljer. Det här är inte en fullständig linux-distr. i mina ögon. Är det nåt jag gjort fel?

Ja, ser mig som newbie, har inte kört linux sedan 96 och då körde jag slack.. fick allt att fungera perfekt. Herregud vad lost jag känner mig nu....
Citera
2008-09-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
Så här är det, jag tog och installerade ubuntu nyligen och blir inte klok på det. Installerade version 8.04... via live-CD. iso'n på skivan var fullstor men vad får man med i installationen? Får inte välja paket och inte de mest fundementala gnu-paketen medföljer. Det här är inte en fullständig linux-distr. i mina ögon. Är det nåt jag gjort fel?

Ja, ser mig som newbie, har inte kört linux sedan 96 och då körde jag slack.. fick allt att fungera perfekt. Herregud vad lost jag känner mig nu....

Definera dom mest elementära?
Vet att make/gcc osv är saker man får tanka i efterhand i ubuntu. Allt du behöver för att inte ratta runt i konsolen finns med :P
Borde finnas nåt som heter typ "synaptics" eller så rekommenderar jag dig att lära dig apt-get och apt-cache (apt-cache search <söksträng> är mycet nyttigt :P)
Citera
2008-09-24, 00:17
Medlem
OM du vill testa LINUX (UBUNTU):

1) om du kör LIVE-CD så märker du oftast direkt vad som fungerar perfekt och vad som kan behövas ordnas efter installationen...

2) Alla program finns i (oftast gratis) LINUX-version. Googla på det, det finns många bra websidor (open source alternative tex www.osalt.com) samt listor på ubuntu.com om motsvarande program

3) I UBUNTU får du de vanligste programmen direkt via installationen. Resten (20000 program eller mer) installerar du via SYNOPTIC i menyn, sök vilket program du vill ha (tex WINE), markera, klicka på INSTALLERA och der är klart (inga jobbiga val som i Windows).

4) Behåll WINDOWS när du installera UBUNTU så har du en SPEL-dator kvar i XP.

5) Det finns även WUBI där UBUNTU installeras som ett program direkt i WINDOWS... men jag tror det är bättre med LIVE-CD.

6) Fungerar varken installationen från LIVE-CD, ALTERNATIVE-CD eller WUBI får du testa att www.installinux.com (tex FSC laptops kräver detta). DU skapar du en start CD på kanske 10-20 MB och sedan hämtas resten från internet...
Citera
2008-09-24, 07:23
Medlem
Om man av någon anledning installerar på en dator som inte är nätverksansluten, så kan man ju välja Ubuntu på DVD i stället för CD, då får man ju med mera från början.
Citera
2008-09-24, 08:41
Medlem
Citat:

Edit:
Q: Kommer all min hårdvara att fungera likadant men ubuntu/linux?
A: I de flesta fallen ja. Men det är inte alltid självklart. Men ganska säkert ja.

Q: Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
A: Vet inte riktigt. Har aldrig hört om något sådant dock. Utan processorer brukar funka utan problem.

Q: Kommer mitt trådlösa nätverkskort att fungera som det ska?
A: Jora, det borde det göra.

Q: Måste något göras så hårdvaran överhuvudtaget ska fungera?
A: Tror radeon grafikkort kan vara lite jobbiga att uppdatera drivisarna på. (Eller det kanske bara va i tidigare ubuntu verisioner?)
Men nvidia brukar rulla på riktigt fint och kan uppdateras via synaptic helautomatiskt.

Q: Windows och ubuntu använder väl olika filsystem? finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
A: Ja. Windows brukar köra NTFS som standard och Ubuntu med ext3.
Men Ubuntu är riktigt gulligt och kan läsa från alla filsystem
Tror det kan skriva också men vet inte om det är helt smärtfritt.
En snabb googling: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
Senast redigerad av Logz 2008-09-24 kl. 08:47.
Citera
2008-09-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Q: Kommer all min hårdvara att fungera likadant men ubuntu/linux?
A: I de flesta fallen ja. Men det är inte alltid självklart. Men ganska säkert ja.

Q: Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
A: Vet inte riktigt. Har aldrig hört om något sådant dock. Utan processorer brukar funka utan problem.

Q: Kommer mitt trådlösa nätverkskort att fungera som det ska?
A: Jora, det borde det göra.

Q: Måste något göras så hårdvaran överhuvudtaget ska fungera?
A: Tror radeon grafikkort kan vara lite jobbiga att uppdatera drivisarna på. (Eller det kanske bara va i tidigare ubuntu verisioner?)
Men nvidia brukar rulla på riktigt fint och kan uppdateras via synaptic helautomatiskt.

Q: Windows och ubuntu använder väl olika filsystem? finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
A: Ja. Windows brukar köra NTFS som standard och Ubuntu med ext3.
Men Ubuntu är riktigt gulligt och kan läsa från alla filsystem
Tror det kan skriva också men vet inte om det är helt smärtfritt.
En snabb googling: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
Processorn har en "drivrutin".. dock så är det oftast specat som x86, x64, alpha osv... om inte kerneln/disten är kompilerad för din arkitektur så kommer den antingen inte funka eller funka galet dåligt :P

Just när det kommer till x86 och x64 så kan 64-bitars processorer emulera 32-bitars stöd som är det som används för x86. En x86 kan dock inte köra x64.
Att köra x86 på en 64-bitars processor funkar utmärkt, dock om du ska sikta på ett prestanda optimerat system så bör du köra en x64 variant. Vet inte hur det är nu förtiden men när jag sist tittade på att köra x64 så va det lite dåligt med portade program, väldigt många hade iaf ingen riktig x64 variant av dom.

Beror på hur du tänkte göra. Tidigare talare förutsatte att du ska köra dualboot och bara vill kunna komma åt din windows disk. Han har rätt i utförandet, det du gör är att du får ta en bit av disken för att installera linuxet på och sen se till att GRUB ger dig valet vilket operativ som ska starta (detta är ganska enkelt, och jag gissar på att ubuntu styr upp det åt dig).
Dock så kommer du inte kunna komma åt din linux disk från windows utan att installera nån sorts tredje parts drivrutin för att läsa ext3 eller dylikt.
Om jag har förstått andra rätt så följer ntfs-3g per standard med i ubuntu installationer så ditt linux bör där också automagiskt hitta din/dina ntfs diskar.

Jag har hört att det ska gå att installera på fat32, men det är inget jag har testat... går säkert att googla på om man är intresserad. Om det går bra så kommer du kunna läsa din linux partition från windows

hoppas det svarade lite mer ingående
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in