Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Q:
Kommer all min hårdvara att fungera likadant men ubuntu/linux?
A: I de flesta fallen ja. Men det är inte alltid självklart. Men ganska säkert ja.
Q:
Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
A: Vet inte riktigt. Har aldrig hört om något sådant dock. Utan processorer brukar funka utan problem.
Q:
Kommer mitt trådlösa nätverkskort att fungera som det ska?
A: Jora, det borde det göra.
Q:
Måste något göras så hårdvaran överhuvudtaget ska fungera?
A: Tror radeon grafikkort kan vara lite jobbiga att uppdatera drivisarna på. (Eller det kanske bara va i tidigare ubuntu verisioner?)
Men nvidia brukar rulla på riktigt fint och kan uppdateras via synaptic helautomatiskt.
Q:
Windows och ubuntu använder väl olika filsystem? finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
A: Ja. Windows brukar köra NTFS som standard och Ubuntu med ext3.
Men Ubuntu är riktigt gulligt och kan läsa från alla filsystem
Tror det kan skriva också men vet inte om det är helt smärtfritt.
En snabb googling:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009
Har vanlig hårdvara (t.ex processorn) någon drivrutin man måste tänka på?
Processorn har en "drivrutin".. dock så är det oftast specat som x86, x64, alpha osv... om inte kerneln/disten är kompilerad för din arkitektur så kommer den antingen inte funka eller funka galet dåligt :P
Just när det kommer till x86 och x64 så kan 64-bitars processorer emulera 32-bitars stöd som är det som används för x86. En x86 kan dock inte köra x64.
Att köra x86 på en 64-bitars processor funkar utmärkt, dock om du ska sikta på ett prestanda optimerat system så bör du köra en x64 variant. Vet inte hur det är nu förtiden men när jag sist tittade på att köra x64 så va det lite dåligt med portade program, väldigt många hade iaf ingen riktig x64 variant av dom.
Q:
Windows och ubuntu använder väl olika filsystem? finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
Beror på hur du tänkte göra. Tidigare talare förutsatte att du ska köra dualboot och bara vill kunna komma åt din windows disk. Han har rätt i utförandet, det du gör är att du får ta en bit av disken för att installera linuxet på och sen se till att GRUB ger dig valet vilket operativ som ska starta (detta är ganska enkelt, och jag gissar på att ubuntu styr upp det åt dig).
Dock så kommer du inte kunna komma åt din linux disk från windows utan att installera nån sorts tredje parts drivrutin för att läsa ext3 eller dylikt.
Om jag har förstått andra rätt så följer ntfs-3g per standard med i ubuntu installationer så ditt linux bör där också automagiskt hitta din/dina ntfs diskar.
Jag har hört att det ska gå att installera på fat32, men det är inget jag har testat... går säkert att googla på om man är intresserad. Om det går bra så kommer du kunna läsa din linux partition från windows
hoppas det svarade lite mer ingående