• 1
  • 2
2008-09-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _sajko
Q: Windows och ubuntu använder väl olika filsystem? finns det något program elr dylikt man kan använda för att göra ubuntu kompatibelt med windows filsystem?
Beror på hur du tänkte göra. Tidigare talare förutsatte att du ska köra dualboot och bara vill kunna komma åt din windows disk. Han har rätt i utförandet, det du gör är att du får ta en bit av disken för att installera linuxet på och sen se till att GRUB ger dig valet vilket operativ som ska starta (detta är ganska enkelt, och jag gissar på att ubuntu styr upp det åt dig).
Dock så kommer du inte kunna komma åt din linux disk från windows utan att installera nån sorts tredje parts drivrutin för att läsa ext3 eller dylikt.
Om jag har förstått andra rätt så följer ntfs-3g per standard med i ubuntu installationer så ditt linux bör där också automagiskt hitta din/dina ntfs diskar.

Jag har hört att det ska gå att installera på fat32, men det är inget jag har testat... går säkert att googla på om man är intresserad. Om det går bra så kommer du kunna läsa din linux partition från windows

hoppas det svarade lite mer ingående
Jasså, läsa linux partitionen från windows. Trodde han menade tvärt om:
http://www.howtoforge.com/access-lin...s-from-windows
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in