Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-18, 22:50
  #1
Medlem
Tinyss avatar
Tjena goda fbare.
Jag har en liten fråga angående alkoholanvändning. Jag har brukat alkohol sen jag fyllde 16. Idag är jag 21. Jag dricker mig berusad 1-2 ggr i veckan. Jag har fått mer och mer minnesluckor. I helgen kommer jag inte ihåg att jag pussade en tjejkompis hej då på krogen och har börjat höra mig för med kompisar om de har samma problem med minnesluckor som jag. De flesta säger att dem nästan aldrig får minnesluckor medans jag får det nästan varje gång jag är ute.
Jag får inte helkvällsminnesluckor utan det är bara snabba korta, vissa små minnesluckor.
Är de här minnesluckorna ett tecken på ett missbruk och hjärnskada eller är dessa helt normala?
Citera
2008-08-18, 23:03
  #2
Avstängd
ken_parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinys
Tjena goda fbare.
Jag har en liten fråga angående alkoholanvändning. Jag har brukat alkohol sen jag fyllde 16. Idag är jag 21. Jag dricker mig berusad 1-2 ggr i veckan. Jag har fått mer och mer minnesluckor. I helgen kommer jag inte ihåg att jag pussade en tjejkompis hej då på krogen och har börjat höra mig för med kompisar om de har samma problem med minnesluckor som jag. De flesta säger att dem nästan aldrig får minnesluckor medans jag får det nästan varje gång jag är ute.
Jag får inte helkvällsminnesluckor utan det är bara snabba korta, vissa små minnesluckor.
Är de här minnesluckorna ett tecken på ett missbruk och hjärnskada eller är dessa helt normala?


De är för att dina kompisar är töntar som inte vågar supa till på riktigt, byt umgängeskrets!
Citera
2008-08-18, 23:04
  #3
Medlem
judaass avatar
Får nästan alltid minnesluckor, grova sådana. Hör ju till the rock n roll lifestyle .

EDIT: Kan inte svara på dina frågor egentligen, men på boston tea party sa dom iaf att minneluckor va första tecknet på permanenta hjärnskador.
Citera
2008-08-18, 23:06
  #4
Medlem
Tinyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judaas
Får nästan alltid minnesluckor, grova sådana. Hör ju till the rock n roll lifestyle .

EDIT: Kan inte svara på dina frågor egentligen, men på boston tea party sa dom iaf att minneluckor va första tecknet på permanenta hjärnskador.

Hehe jo man e ju rock n roll därför super man på bra! Däremot är jag inte så sugen att få hjärnskador innan min hjärna ens har vuxit klart
Citera
2008-08-20, 12:10
  #5
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinys
Jag har en liten fråga angående alkoholanvändning.

Av den anledningen passar tråden inte i Drogrehabilitering, utan i Alkohol och dryck. Så jag kastar över den dit.

/Moderator
Citera
2008-08-20, 16:56
  #6
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Av den anledningen passar tråden inte i Drogrehabilitering, utan i Alkohol och dryck. Så jag kastar över den dit.

/Moderator

... men eftersom detta inte heller passar här så går stafetten vidare till "Medicin & Hälsa", som alla andra liknande trådar.

/mod
Citera
2008-08-20, 17:38
  #7
Medlem
Fru Vs avatar
Minnesluckor är ett allvarligt symtom på skadlig alkoholkonsumtion. Alkohol i så stora mängder är absolut skadliga och visar att du har en hög tolerans och kanske även ett missbruk.
Citera
2008-08-20, 19:35
  #8
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Minnesluckor är ett allvarligt symtom på skadlig alkoholkonsumtion. Alkohol i så stora mängder är absolut skadliga och visar att du har en hög tolerans och kanske även ett missbruk.
Teoretiskt:
Om man söpit såpass styggt mycket att man får minnesluckor varje gång, och håller upp med alkoholen, vi säger en månad, eller ett halvår, eller varför inte ett år,
är hjärnan då fortfarande körd på den fronten, eller kan den återhämta sig så att man kan dricka som folk igen, utan luckor?
Citera
2008-08-20, 19:50
  #9
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du supit 2 ggr/veckan i 5 år och har fått dessa problem nu så är nog stor risk att du får behålla skadorna du ådragit dej. Däremot kan du ju förhindra större skador genom att leva sundare.
Mvh
Citera
2008-08-20, 20:06
  #10
Medlem
Fru Vs avatar
Jag är rätt säker på att minnesluckorna kommer efter en rätt stor mängd alkohol, inte ett glas vin tillsammans med vännerna. Så att skära ner på alkoholen är en mycket bra idé.

Att få tillbaka förlorad hjärnkapacitet är nog inte så lätt, men det gäller ändå att kunna dricka i lagom mängder som inte dundrar en in i amnesi. Därtill får man vinst i form av att man mår bra dagen efter och inte så mycket skam och skuld kring sitt drickande.
Citera
2008-08-21, 00:29
  #11
Medlem
666FaceBreaker*s avatar
Hallå!


Vill tillföra denna diskussion med mitt "problem" med alkoholen.

"Missbrukade" alkoholen i drygt tre år, helgsöp fre-lördag under denna tid och det gick alltid 70cl vodka (minst) på festerna. Hade inga uppehåll whatsoever.
Hade grova minnesluckor på festerna, där jag i de flesta fall alltid gjorde bort mig och/eller skadade mig själv.

Efter ett tag tog det stopp, kunde inte förmå att dricka mera. Ändrade drastiskt livstil och har hållit upp i ett år framtills nu.
Dricker bara måttligt, max 10 cider på en kväll.

Men minnesluckorna kommer ändå, både i det nyktra livet och i alkoholdimmans värld.

I det nyktra kan det vara så allvarligt att jag glömmer bort nycklarna fem sekunder efter jag lagt dom på köksbordet (till exempel).

Vid alkoholkonsumering så är det alltid svart, kommer inte ihåg ett skit.


Är min hjärna förstörd? (ingen ironi utan allvar med ett visst leende )



PS. Vet inte om drogproblem och min mentala hälsa har något med detta att göra men om någon önskar kan jag dra den historien också...

Peace 666
Citera
2008-08-21, 18:38
  #12
Medlem
Tinyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666FaceBreaker*
I det nyktra kan det vara så allvarligt att jag glömmer bort nycklarna fem sekunder efter jag lagt dom på köksbordet (till exempel).

Tror att det kan hända alla, mitt närminne är oxå helt värdelöst!


Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Jag är rätt säker på att minnesluckorna kommer efter en rätt stor mängd alkohol, inte ett glas vin tillsammans med vännerna. Så att skära ner på alkoholen är en mycket bra idé.

Att få tillbaka förlorad hjärnkapacitet är nog inte så lätt, men det gäller ändå att kunna dricka i lagom mängder som inte dundrar en in i amnesi. Därtill får man vinst i form av att man mår bra dagen efter och inte så mycket skam och skuld kring sitt drickande.

Jag har läst om folk som inte dricker mycket alls men som ändå får minnesluckor.
Jag mår aldrig riktigt dåligt på bakfyllan. Jag tror att detta är dåligt för mig eftersom att dricka två eller fler dagar irad inte blir något problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback