Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-18, 20:33
Medlem
Har de senaste månaderna kommit igång ordentligt med träningen, har tränat kondition i form av löpning, fotboll och innebandy.
Har nu även tänkt att ge mig på gymet 2 eller 3 ggr i veckan.

Mitt huvudmål är främst att tappa lite i vikt, skulle må bra av att tappa några kilo men är absolut inte överviktig.

Tanken är att när jag är på gymmet så springer eller cyklar jag först 30 min i ett bra tempo så att jag får ett ordentligt konditionspass.
För att sedan gå på "det vanliga gymet"

Ben vill jag inte träna, det är redan helt ok sedan otaliga års fotbollsspelande.
Däremot överkroppen, finns det fler muskegrupper än dessa som är vitala att träna? axlar, bröst, biceps, triceps, rygg o mage?

Ska man dela upp ovanstående 6 muskelgrupper i 3st pass? Förslagsvis
Pass 1 Bröst, Biceps
Pass 2 Axlar, Treiceps
Pass 3 Rygg, Mage

Hur mkt är lagom att köra, 3 övningar till vardera muskelgrupp med 10-12 reps, dvs totalt 6 övningar per gymbesök?
Blir det lönlöst om man bara kör 3 övningar per muskelgrupp?
Citera
2008-08-18, 20:49
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Gymma innan konditionspasset.

Sen finns det så mycket olika du kan lägga upp. Ska du träna för att få stora muskler, slanka (små) muskler, ska du träna explosivitet eller uthållighet osv.
Det finns massa trådar som täcker just nybörjarscheman, bland annat några av Axons trådar.
Här är ett litet plock av de:

Axons träningsskola
Del 1. Förändra din träning - maximera resultaten
Del 2 - De tre grundpelarna

Grundläggande Styrketräning ( Obs! För nybörjare )

Sen är det bra att läsa på om vad du ska äta och för ytterligare finns information via sökverktyget!

Lycka till med din träning!
Citera
2008-08-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Gymma innan konditionspasset.

Du verkar väldigt säker på din sak så jag antar att du har rätt
Men hur kommer detta sig, vill gärna höra en motivering på det även om det känns logiskt.

Citat:
Sen finns det så mycket olika du kan lägga upp. Ska du träna för att få stora muskler, slanka (små) muskler, ska du träna explosivitet eller uthållighet osv.
Grundtanken är väl att jag ska bränna fett och bygga muskler.
Och det är mest för syns skull, dvs hellre svaga muskler som syns än små och starka.
Citera
2008-08-19, 22:50
Medlem
MacGyver88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Men hur kommer detta sig, vill gärna höra en motivering på det även om det känns logiskt.

Du kör ju slut på mycket energi om du tar konditionspasset innan styrketräningen. Du får bättre resultat om du tar maximal nytta av den energi du har i början till styrketräningen när du kliver in på gymmet. Jag har för mig att det har något med glukos att göra också, att det tar slut inom en timme typ och att efter detta så får du inte exakt samma resultat. Någon mer kunnig får utveckla.
Citera
2008-08-19, 22:52
Medlem
dbolls avatar
Pass 1 Bröst, Biceps
Pass 2 Axlar, Treiceps
Pass 3 Rygg, Mage

du glömde nått! disco!
Citera
2008-08-19, 23:30
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dboll
du glömde nått! disco!
Hehe jepp.
Delvan, vad som menas är att du kommer se förjävlig ut när du kommer med biffad överkropp och två tandpetare till ben. Träna benen också!
Dessutom tror jag många svarar bra på just benpress och det hjälper ju till att tagga (jag har faktiskt ökat 100% på benpressen sen jag började gymma, i januari och det är dessutom efter ett uppehåll hela sommaren)!
Citera
2008-08-19, 23:43
Medlem
Tunemas avatar
Citat:
Hehe jepp.
Delvan, vad som menas är att du kommer se förjävlig ut när du kommer med biffad överkropp och två tandpetare till ben. Träna benen också!
Dessutom tror jag många svarar bra på just benpress och det hjälper ju till att tagga (jag har faktiskt ökat 100% på benpressen sen jag började gymma, i januari och det är dessutom efter ett uppehåll hela sommaren)!

Du får väl ökad testosterone produktion av hård träning va? Alltså får du ännu mer muskler på överkroppen om du tränar ben också. Någon mer kunnig får gärna säga sitt.
Citera
2008-08-20, 01:35
Bannlyst
Kolla på denna vetja.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=691405
Citera
2008-08-20, 01:43
Medlem
Silverturks avatar
Trams raderat

/Mod
Citera
2008-08-20, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dboll
Pass 1 Bröst, Biceps
Pass 2 Axlar, Treiceps
Pass 3 Rygg, Mage

du glömde nått! disco!

Jaså är det bättre att kombinera bröst med biceps och axlar med triceps än tvärtom som jag föreslog?
Hur kommer detta sig?
Citera
2008-08-20, 21:52
Medlem
Citat:

Jag löper ingen risk att få denna kropp du nämner, benen är väldigt bastanta som dom är.
Så, det blir ingen benträning
Citera
2008-08-20, 22:07
Medlem
rooys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Jag löper ingen risk att få denna kropp du nämner, benen är väldigt bastanta som dom är.
Så, det blir ingen benträning

Nudu kommer du få alla flashbacks träningsnazister på dig! grattis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här