2008-09-28, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Exakt det upplevde jag med faktiskt, under många år var fyllan trevlig, man blev social, hade jävligt kul osv.

Sen på senare tiden, så har det med fokuserat runt själva alkoholen, även om man varit social med sina vänner och pratat så har själva grejen varit drickandet som sådant (och jag gjorde ju även så att jag ofta köpte öl med mig hem och satt framför datorn, såg film osv på vardagar och blev lite småfull, dvs inte socialt alls.) som fokuserades på under kvällar.
Ofta blev det även så att på den tiden som andra fått i sig 1 öl, så var jag redan inne på min 3dje.

Så tror nog att alkoholen funkar så som du säger, eller egentligen inte alkoholen som sådan.. Men kroppen är nu van vid alkoholen, så den har anpassat sig vid att vara full på helger eller när det nu kan tänkas vara, så när du är ute så känns det inte så där skönt, kul, spralligt som det var förrut eftersom du och din kropp är van vid den känslan.
Jag kan mycket väl ha fel självklart, eftersom jag nu mest leker hobbypsykolog/läkare

Men ett uppehåll på några veckor kanske kan vara en idé så att när du dricker nästa gång kroppen får en "nyupplevelse" istället för det som den är van vid, och även hjärnan och den mentala biten kanske får det samma.

Som sagt, jag jobbar som Oracle Discoverer Konsult, och inte som psykolog/läkare så allt ovan är antaganden

7 veckor nu utan en droppe själv, känns jävligt bra, känner faktiskt inte för att dricka alls. Går fortfarande ut med kompisar, var ute på dejt med exet igår. (Jag gjorde slut under väldigt dåliga förhållanden, mycket pga mitt alkoholmissbrud, så försöker vinna henne tillbaka), så går framåt på alla plan.

Jag känner mig även mer social, fysiskt bättre mående, mer avslappnad osv.

Nej, men det låter som en vettig förklaring. Får bli några veckors uppehåll och förhoppningsvis en bättre upplevelse nästa gång man berusar sig

Skönt att det funkar bra. Har själv bott på den gröna ön och kan tänka mig att det kan höjas på ögonbrynen om man inte ska hänga med ut på en pint.
Citera
2008-09-28, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwix
Satt och slöläste lite på forumet när jag snubblade över denna tråd.
Har på senaste tiden just tänkt mycket på det här med varför man dricker alkohol och vad alkoholen egentligen har för betydelse för än nu för tiden.
Känner igen mig massor i det ni skrivit om att det helt enkelt inte ger något mer, att nackdelarna faktiskt är större än fördelarna. Att en utekväll eller fest oftast fr en fokus på just alkoholen, inte den sociala biten.
Men jag kan bara inte ta tag i det hela och försöka förändra mig. Att göra något åt detta.
Det är ju som det alltid varit, nu är det helg då ska det drickas alkohol. Om inte med någon annan så ensam. Hur gör man, hur tar man steget att förändra?
Viljan och tanken att sluta med alkohol kan finnas där hela veckan, sen blir det fredag och utan att riktigt förstå hur det gick till har man varit förbi systemet ännu en gång.
Det är på något sätt att veckan alltid har haft samma rutin de senaste åren att det inte går att bryta. Allt bara sker på rutin.

hur har ni gjort för att bryta? Har något annat fått ta över när helgrastlösheten tar över?
Vet inte vart jag ska börja eller vad jag istället ska göra. Då de flesta runt omkring har samma rutin i sitt liv men inte verkar vilja göra något åt det.

Det är väl dags att börja ifrågasätta sitt beteende och rutiner när man känner att dom faktiskt inte tillför något vettigt i ens liv.
Men, hur?

Det där känner jag ju igen grymt mycket. Att det blir rutin. Men det är ju när det blir rutin som det på något sätt känns som det är dags för en förändring för rutin är fan aldrig kul.

Mitt tips är att skaffa ett extrajobb på helgen samt börja träna. De två sakerna har gjort det mycket lättare för mig att lägga om rutinerna för helt plötsligt har man en legitim anledning att inte gå ut och supa ner sig. Ölen och spriten är väl en sak men när man dessutom drar i sig mängder av pizza och annat flötigt varanda bakfylla så håller det inte att festa 2-3 gånger i veckan och samtidigt träna.

Sen har jag inte några planer på att helt sluta festa med mina vänner men detta gör att jag dragit ned antal festkvällar betydligt och därmed brutit rutinen.

Nu får det nog iofs ändå bli några helt vita veckor för att se om jag kan få en nytändning senare i höst.
Citera
2008-09-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djsleepwalker
Massa bra text .

Jo det är ju verkligen det här med rutinen, Och det är skrämmande att man inte ifrågasäter det mer, att inte fler gör det.

Var bra tips, dock känns extrajobb som ite för mycket då jag redan har ett litet extrajob varje månad vid sidan av det vanliga.

Men det här med att träna, det tror jag också på är det stora tipset som kan få än att ändra rutinen. Har försökt mig in på detta och ta tag i det. Det funkar några veckor. Sedan så händer något där jag bara känner, äh alla låter ju rutinen gå och det har ändå ingen betydelse och så faller jag tillbaka i rutinen. Tålamodet och lusten, orken att bryta rutinen med träning försvinner Tror dock detta har med dåligt självförtroende och att man inte märker snabbare resultat i träningen. Så ska kanske vända mig till träningsforumet sen också

Hur har detta förändrat för dig och ditt liv? Hur reagerar vännerna?

Skulle vara så galet skönt bara ta de där vita veckorna och avbyta rutinen och utmana sig själv med nya saker som man tidigare inte har gjort. Men när stödet från andra är lika med noll och ingen vill fylla livet med utmaningar blir det svårare att själv ta tag i det. Tröttsamt!
Men vet att det innerst inne handar om att bara göra det.
Att finna denna tråd och finna flera med samma tänkar som än själv har illafall gett lite mer pepp att verkligen köra igång nu.
Citera
2008-09-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwix
Text.

Träningsforumet är nog en bra idé. Själv har jag aldrig tidigare gymtränat förrän jag började med det för ett halvår sen. Så på den biten är jag nybörjare och försöker snappa upp vad jag kan i träningsforumet och på andra ställen.

Varvar gym med att springa i skogen och speciellt löpningen är skön om man funderar på att ta ännu en utekväll. Istället så dra ut och spring en halvmil eller så långt du pallar tills du är helt slut. Sen hem och kolla en film eller vad som helst och njut av hur slutkörd kroppen är.

Jag ser inga större framsteg vecka för vecka men om jag istället tittar tillbaka ett halvår till när jag började träna så är det ju en enorm skillnad.

Hur det har förändrat mig?

Förutom att kroppen mår bättre så känner jag mig också som en bättre människa. Som idag, söndag, vaknade jag icke bakfull på förmiddan och fick en del skolarbete gjort istället för den sedvanliga proceduren som innebär att svepa 2 liter vatten och masa sig bort till pizzerian för att sen inte göra något mer på hela dagen.

Hur vännerna reagerat?

Det jag har märkt är stor förvåning när man tackar nej till fest. Och det tyder ju på att man har varit ute alldeles för mycket. Att folk tar för givet att man ska haka på ut därför att man alltid är med ute.

Å andra sidan så har även en del av vännerna dragit ned på festandet själva under senaste året, vi börjar väl bli lite gamla helt enkelt. Klart att en hel del fortfarande kör på tre gånger i veckan som tidigare men då kan jag tycka det kan vara skönt att inte vara den sista som som sitter kvar ensam vid bardisken och desperat försöker få ihop folk till en fylla.

Rent krasst handlar det bara om självdisciplin och beslutsamhet. Och när man väl har lugnat ner sig en tid så fattar man knappt hur man orkade springa runt berusad halva veckan.
Citera
2008-10-08, 23:10
Medlem
Jag har inte druckit mig berusad sen den sista dagen i augusti. Det känns väldigt bra.
Citera
2008-10-08, 23:15
Medlem
playmates avatar
Jag har inte varit full (en och en annan drink har väl dock slinkt ner) på över en månad nu. Jag bestämde mig för att ta ett uppehåll med drickandet då jag mådde skit den perioden och bara drack för att den känslan skulle försvinna. Jag tänkte inte längre "Vad kul det ska bli att umgås med mina vänner och ha trevligt ikväll!" utan "Vad kul det ska bli att bli full ikväll!" och det var då jag förstod att jag hade problem.

Sen att det är mycket kalorier i såna drycker spelar också stor roll eftersom att jag har blivit duktig med träning osv. När jag känner mig helt bra ska jag endast vara onykter en gång i månaden har jag bestämt. Både för kroppens yttres och kroppens inres skull!
Citera
2008-10-09, 02:33
Medlem
SilverPressens avatar
Jag har slutat dricka för att bli full, då jag inte tycker det är värt med baksmälla, eskapader på fyllan och borttappade saker. Men öl kan jag fortfarande dricka, just för att det är gott.
När jag vill glömma bort mina bekymmer för ett tag röker jag lite cannabis istället, waaaay better.
Citera
2008-10-22, 12:08
Moderator
^Eazs avatar
Såja, dags för en liten uppdatering.

11 Veckor sedan jag lade alkoholen helt på hyllan.

Träningen går framåpt riktigt bra, känner inget som helst behov av att dricka.

Jag går fortfarande på puben, spelningar osv osv, och jag trodde att det skulle vara svårare att vara nykter. Nu planerar jag att lägga tobaken på hyllan också.
Citera
2008-10-22, 20:34
Medlem
Blotta åtanken av min senaste bakfylla stinker så fruktansvärt att jag nu femtiotvå dagar senare återigen drunknar i spyor.
Jag stortrivs i alkoholens frånvaro och planerar att slå läger i nykterhetens tempel. Nuförtiden ägnas helgerna åt hård aktivitet och härlig kreativitet. Det känns underbart.
Senast redigerad av varianto 2008-10-22 kl. 20:56.
Citera
2008-10-26, 16:06
Medlem
xantonxs avatar
Jag har varit straight edge i 2 år nu så jag har inte druckit, rökt, snusat, tagit varken legala eller illegala droger på 2 år. Drack inte koffein på över 1.5 år heller,
Citera
2008-10-31, 19:52
Bannlyst
Vet inte om jag hör hemma här men ..

jag är bara 19 bast så är ingen "har-druckit-i-43-år-men-inte-längre"-grabb. På grund av min hårdträning nu så kan jag inte dricka och har inte druckit alkohol på över 2 månader vilket är ganska enligt mig då jag går ut ungefär 3ggr i veckan och alla mina vänner dricker sig stenpackade.

Det beställs ofta flaskor av olika slag in på borden och där sitter man själv med en rutten alkoholri öl nerhävd i ett vanligt ölglas. Jag skulle vilja veta fler alkoholfria alternativ än alkoholfri öl? Gärna inte "tjejdricka" som är söt utan något man kan dricka som ung och "hipp" (förlåt ordvalet ).

Annars vill jag bara säga att jag mår mycket bättre utan att dricka alkohol än när jag gjorde det + att det är minst lika roligt nu när jag lärt mig att gå ut utan att dricka...
Citera
2008-10-31, 20:06
Medlem
Malakh-Elohims avatar
Japp är en så kallad nykter alkolist.
Eller ja jag har dumpat de flesta droger nu så som CB affe och benzo.
tråkigaste med det hela är ju att man måste hålla sig borta från omständigheter där det finns alkohol med i bilden så om helgerna får man sitta hemma och glo men är värt det i det stora hela då jag slipper den kopiöst stora ångesten jag alltid får efter jag har nyttjat alkohol och jag hamnar alltid i problem eftersom jag förlorar möjligheten jag har att kontrollera mina psykiska besvär när jag har nyttjat alkohol. Så som paranoia, tvångstankar, vanföreställningar och att jag inte kan sortera intryck som sånt som händer och sånt som är påhittat.
Så det blir att vara nykter i stället. Löser de flesta problemen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in