Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-18, 17:12
  #1
Medlem
aCeees avatar
Hallå!
Under de senaste 3 dagarna har jag haft ett mycket konstigt illamående som kommer och går i vågor!
Ena minuten är allt bra, andra minuten överväger jag att springa till toan att spy.. Har inte haft några kväljningar, illamående ligger bara "långt upp i halsen" om man säger så!
Någon som har några idéer om vad det kan vara?
Ska också tillägga att illamående kommer oberoende av vad eller när jag äter!

Mvh.. aCeee
__________________
Senast redigerad av aCeee 2008-08-18 kl. 17:16.
Citera
2008-08-18, 17:31
  #2
Avstängd
SnubbeBubbes avatar
Stress? Ångest?

Det är vad jag kan komma på om du inte har ont i magen då, för då ska du kolla magmunnen eller något. Kan vara magsår eller början till det.

Lever du stressigt?

Jag har panikångest och mina attacker orsakar kräkningar. Blir så uppstressad när jag får paniken att jag kräks på plats. Därför slog tanken mig...
Citera
2008-08-18, 18:18
  #3
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Stress? Ångest?

Det är vad jag kan komma på om du inte har ont i magen då, för då ska du kolla magmunnen eller något. Kan vara magsår eller början till det.

Lever du stressigt?

Jag har panikångest och mina attacker orsakar kräkningar. Blir så uppstressad när jag får paniken att jag kräks på plats. Därför slog tanken mig...
Nej..
Mitt liv är inte överdrivet stressigt, inte vad jag kan få det till iaf!
Nu under sommaren har jag dock haft mycket dåliga matvanor och mycket supande har det blivit. Vet inte ifall det kan spela in, men jag tror inte det är ångest eller stress!
Ska nog gå till läkaren imorgon och se vad h*n säger.
Men tack för tipset!!
Ingen annan som ha ett förslag?
Citera
2008-08-18, 18:25
  #4
Medlem
Nakenchocks avatar
Har du druckit mycket kan det vara magkatarr. Mycket alkohol påverkar magslemhinnorna.

När jag haft magkatarr har jag varit hungrig så det suger och samtidgt otroligt illamående.
Citera
2008-08-18, 19:01
  #5
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Har du druckit mycket kan det vara magkatarr. Mycket alkohol påverkar magslemhinnorna.

När jag haft magkatarr har jag varit hungrig så det suger och samtidgt otroligt illamående.
Jo, symtomen stämmer delvis.. Men borde man inte ha ont i magen då?
Citera
2008-08-18, 19:05
  #6
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Jo, symtomen stämmer delvis.. Men borde man inte ha ont i magen då?

Inte alltid ont. En "obehagssmärta" och illamående kan vara tidigt symtom. Det kan mycket väl bero på hur du levt under sommaren. Irritation i matstrupen kan illamåendet förorsaka. Likväl som svampinfektioner i mun, svalg och matstrupe.
Ett besök på vårdcentral kan nog vara till nytta.
Mvh
Citera
2008-08-18, 19:07
  #7
Medlem
karinparins avatar
Är du tjej? Det låter som om du är på smällen i så fall.
Citera
2008-08-18, 19:09
  #8
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Inte alltid ont. En "obehagssmärta" och illamående kan vara tidigt symtom. Det kan mycket väl bero på hur du levt under sommaren. Irritation i matstrupen kan illamåendet förorsaka. Likväl som svampinfektioner i mun, svalg och matstrupe.
Ett besök på vårdcentral kan nog vara till nytta.
Mvh
Japp, blir nog läkaren imogon..

Detta börjar bli sjukt irriternade

Om det är som alla säger så lutar det mot magkatarr, fick detta illamående efter en längre tids intensivt supande, lägg till lite dåliga matvanor (Pizza, Mcdolalds, Micromat) så är det väl ganska givet!

Tackar väldigt mycket för svaren!
Återkommer troligtvis imorgon med svar ifrån läkaren!

Edit:
Vad brukar man få för medicinering?
Citera
2008-08-18, 19:10
  #9
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karinparin
Är du tjej? Det låter som om du är på smällen i så fall.
Nej
Citera
2008-08-18, 19:55
  #10
Medlem
Eliza CTs avatar
Något medel som neutraliserar magsaften. Nexium om magen är mycket irriterad. Gavicon om magsaften trycks upp i matstrupen. Finns många preparat beroende på vilken diagnos doktorn ställer. Det kan bara avgöras av läkaren.
Hoppas du börjat leva lite hälsosammare nu.
Mvh
Citera
2008-08-18, 20:53
  #11
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Något medel som neutraliserar magsaften. Nexium om magen är mycket irriterad. Gavicon om magsaften trycks upp i matstrupen. Finns många preparat beroende på vilken diagnos doktorn ställer. Det kan bara avgöras av läkaren.
Hoppas du börjat leva lite hälsosammare nu.
Mvh
Stort Tack!

Jodå, det ska jag nog göra!
Har redan börjat med att äte lite lättare mat(Inget kryddigt, stekt eller grillat), och dricka mycket vatten.
Citera
2008-08-18, 22:57
  #12
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Stort Tack!

Jodå, det ska jag nog göra!
Har redan börjat med att äte lite lättare mat(Inget kryddigt, stekt eller grillat), och dricka mycket vatten.

Låter som en bra början!
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback