• 1
  • 2
2008-08-18, 01:10
Medlem
ettiss avatar
Hej, jag skulle gärna vilja få lite hjälp med att hitta en bärbar med lite specifika krav.

*Måste vara konverterbar. Alltså skärmen ska kunna vikas ner och användas som touchscreen.

*Touchscreenskärmen måste vara av "Active Digitizer" typ, alltså Wacomliknande och dessutom ska det vara multitouchfunktionell.

*Datorn ska ha bra batteritid under load. Dvs. t.ex. när man har WLAN igång samtidigt som man tittar på en film och där skärmen är på 100% belysning. Minst 4h ska den klara under sådana situationer. Helst 7-8h dock.

*Datorn ska vara lätt så man kan bära den med ena handen och skriva på dess touchscreenskärm med den andra samtidigt som man går. Alltså ska den vara under 1kg med batteri.

*Den ska lite plats så den måste vara platt, ungefär lika tjock som macbook air.

*Datorn ska ha minst 8.9 tum skärm, högst 12 tum med fullskalig tangentbord utan numpad, 1.3Mpixel webcam och fingeravtrycksläsare inbyggt.

*Designen ska vara snygg och stilrent. Inte som en svart Toshiba laptop som man ser överallt.

*Billig så att en student kan ha råd, så högst 10k ink. moms och det ska finnas i sverige att köpa.

*Lagom bra prestanda. Den ska i alla fall kunna spela upp 1080p x264 filmer i VLC utan problem och ha 2GB eller mer i ram, 60GB hårddisk eller mer.

*Upplösningen på skärmen ska minst vara 1280x800, helst bättre.

*DVD behövs inte men ett bra trådlöst NIC som klarar 802N ska den i alla fall ha.

Någon som känner till en bärbar som uppfyller dessa krav?
Tack
Citera
2008-08-18, 01:51
Medlem
Hajimes avatar
trolligt
Citera
2008-08-18, 03:19
Medlem
Det är inte lätt at hitta det du söker speciellt inte för under 10k, jag kikade lite snabbt och fann det du ville ha med 10.6" och rätt grejer men då för över 15k. Men vi får väl se vad resten säger
jag tror dock det kan bli knepigt
Citera
2008-08-18, 09:20
Medlem
Ser svårt ut att klara på den budgeten. Du kan inte tumma med något krav typ touchscreen?
Citera
2008-08-18, 09:39
Medlem
Afrokamels avatar
En sådan dator under 10 k kommer du inte få, minst 15k.
Citera
2008-08-18, 18:46
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
En sådan dator under 10 k kommer du inte få, minst 15k.

Ok, vad finns det för nått runt 15k?
Touchscreen är ett måste för jag vill använda den för att anteckna på föreläsningar och för jag går ingenjörsutbildning så blir det en del komplexa formler samt figurer.

Juste, måste ha bluetooth också!!
Senast redigerad av ettis 2008-08-18 kl. 18:59.
Citera
2008-08-18, 19:13
Medlem
glhfs avatar
Under 1 kg, samma storlek som en Macbook Air och som pricken över i:et ska den klara av att spela filmer i 1080p. Hela kalaset för under 10k. Sannolikt.
Citera
2008-08-18, 19:33
Medlem
Afrokamels avatar
Här är ett budgetalternativ

HP Tx2020.EO
www.siba.se art nr: 98508

Upfyller inte alla funktioner du ville ha, väger 2 kg, den var även rätt tjock, 4 cm. Den har antagligen inte den bästa batteritiden, samt ingen inbyggd webcam. Tror att den uppfyller resten av kraven.

Kanske tar och letar upp en dyrare och bättre senare, dags att äta nu
Citera
2008-08-18, 19:45
Medlem
Flyktsodans avatar
HP:s olika alternativ är det enda jag kan komma på, se de olika modellerna i TX-serien. TX2590, TX2020 och TX2010 kvalar alla in under 10k.
Citera
2008-08-18, 21:02
Medlem
ettiss avatar
Vikt är väldigt viktigt för jag kommer dra runt den varje dag i skolan utöver en heeel bunt tunga böcker så 2kg är på tok för mycket imo. Batteritid är också väldigt viktig, som mest brukar vi ha 4 föreläsningar per dag, 2h per föreläsning. Eftersom laptopen kommer vara min ända anteckningsmöjlighet så vore det väldigt surt om batteriet tog slut mitt under nån föreläsning. Det finns heller inte vägguttag lätt tillgängliga i varje sal :/
Citera
2008-08-18, 21:31
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
Vikt är väldigt viktigt för jag kommer dra runt den varje dag i skolan utöver en heeel bunt tunga böcker så 2kg är på tok för mycket imo. Batteritid är också väldigt viktig, som mest brukar vi ha 4 föreläsningar per dag, 2h per föreläsning. Eftersom laptopen kommer vara min ända anteckningsmöjlighet så vore det väldigt surt om batteriet tog slut mitt under nån föreläsning. Det finns heller inte vägguttag lätt tillgängliga i varje sal :/

Något för dig vore kanske att ha två batterier till datorn så kan du byta när det ena börjar få slut på juice. Vill dessutom påpeka att 2 kg är en vikt du får räkna med.
Citera
2008-08-18, 21:42
Bannlyst
köp till en rit-platta ? Kommer inte ihåg vad dom heter men det lär vara ganska smidigt.

Jag funderar på att göra det, skall plugga tekniskt basår och fortsätta till civilingenjör sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in