• 1
  • 2
2008-08-18, 21:45
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
köp till en rit-platta ? Kommer inte ihåg vad dom heter men det lär vara ganska smidigt.

Jag funderar på att göra det, skall plugga tekniskt basår och fortsätta till civilingenjör sen.

Detta är ju en ganska osmart lösning då det är bättre att ha det inbyggt i datorn, dessutom blir det svårt att kunna gå runt och bära på datorn och rita/skriva samtidigt.
YEY 1000 inlägg btw
Citera
2008-08-18, 23:00
Medlem
Utifrån vad jag förstått så är budget och touchscreen ingen bra kombination. De som finns verkar inte hålla någon bra kvalitet.

Förstår inte riktigt varför det ska vara lättare att anteckna med en touchscreen än tangentbord. Finns ju särskilda program att använda tillsammans med word om man ska skriva matematiska formler och vad gäller skrivandet så går det väl mycket snabbare att skriva på dator för de flesta nu för tiden.
Citera
2008-08-18, 23:09
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Utifrån vad jag förstått så är budget och touchscreen ingen bra kombination. De som finns verkar inte hålla någon bra kvalitet.

Förstår inte riktigt varför det ska vara lättare att anteckna med en touchscreen än tangentbord. Finns ju särskilda program att använda tillsammans med word om man ska skriva matematiska formler och vad gäller skrivandet så går det väl mycket snabbare att skriva på dator för de flesta nu för tiden.

Visst kan man använda t.ex. mathtype i Word men det tar mycket längre tid än att rita för hand. Ibland drar lärarna iväg riktigt fort på tavlan och man har problem att t.om. hinna anteckna med hand så att hålla på med konstiga symboler i Word är nog ingen bra lösning.
För att jag går teknisk utbildning så är det nästan alltid matematiska tecken och figurer som gäller, har knappt gått nån kurs där man ska anteckna längre meningar än ett par ord i följd.

Som sagt, jag vill hålla vikten och volymen nere så mycket som möjligt, så extrabatterier eller externa touchpads är uteslutet. Jag vill helst inte ens ta med nån laddningssladd till skolan ^^
Citera
2008-08-18, 23:22
Medlem
Okej, jag förstår. Vet inte vad man kan hitta dock i laptop-väg. Du tror inte att en handdator kan vara ett alternativ? Då får du ju inte fullstort tangentbord men kanske kan fixa budget, batteritid, vikt och touchpad.
Citera
2008-08-18, 23:30
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Okej, jag förstår. Vet inte vad man kan hitta dock i laptop-väg. Du tror inte att en handdator kan vara ett alternativ? Då får du ju inte fullstort tangentbord men kanske kan fixa budget, batteritid, vikt och touchpad.

Vill också använda en del mer krävande program såsom MATLAB och CAD samt kunna surfa, kolla på film, lyssna på musik, göra presentationer via projektorer etc, etc.

Dessutom så har jag redan en handdator/mobil, kan säga att med en så liten skärm så är det omöjligt att skriva något ordentligt. 9" är nog det minsta som funkar, helst så ska det vara som en A4 i storlek.
Citera
2008-08-18, 23:59
Medlem
Den här kanske?
http://sp.fujitsu-siemens.com/dmsp/d...book_p1610.pdf

Går att få för ca 15 000.

Den här såg annars grym ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=155049
Men då kostar den 20 800.
Senast redigerad av dais4773 2008-08-19 kl. 00:04.
Citera
2008-08-19, 00:08
Medlem
Budgetvariant som ändå ser ok ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=266861

Men då ökar vikten till 1,92

Lite osäker på typen av touchscreen på de här också.
Citera
2008-08-19, 00:12
Medlem
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=264214

Den där såg också bra ut, men kostar 16 000. Finns dock ingen information om batteritid.
Citera
2008-08-19, 10:13
Medlem
Köp ett kollegieblock och en penna. 20kr max. Fan så mycket smidigare än att sitta och hålla på med en dator. För mycket som kan gå fel, batteriet tar slut nån jävel msnar mitt i allt. Har aldrig sett någon student sitta och anteckna med laptop mer än en vecka.

Du får helt enkelt erkänna för vem det nu är som finansierar dig att du vill ha en ny leksak.
Citera
2008-08-19, 10:47
Medlem
ettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitface
Köp ett kollegieblock och en penna. 20kr max. Fan så mycket smidigare än att sitta och hålla på med en dator. För mycket som kan gå fel, batteriet tar slut nån jävel msnar mitt i allt. Har aldrig sett någon student sitta och anteckna med laptop mer än en vecka.

Du får helt enkelt erkänna för vem det nu är som finansierar dig att du vill ha en ny leksak.

Bara det att jag vill ha något centralt. En grej som ersätter alla block och böcker. Mycket av de material vi får från skolan finns också i PDF-format så jag vill helst slippa skriva ut en bunt papper och bära med det varje dag. Dessutom så är det lättare att få ordning på alla papper, anteckningar och böcker så man inte tappar bort nått.
Men visst, det kommer också vara en leksak ^^

dais - Inga av de där datorer passar tyvärr :/
Citera
2008-08-19, 10:54
Medlem
Fimp3ns avatar
Har en laptop som jag antecknar med. Kostade ca 8k. (Dell dock), Ingen touch skärm. Men det behöver man inte. Hittade ingen link till den. (Minns inte exakta namnet), Men kan kolla imorgon. Duger utmärkt att kolla film, spela (wow etc) ifall du gör det. 2gig ram, 80g hårddisk. ca 2kg. (Är inte alls tung, Har med mig studie böcker med. Inga problem).
Citera
2008-08-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettis
Bara det att jag vill ha något centralt. En grej som ersätter alla block och böcker. Mycket av de material vi får från skolan finns också i PDF-format så jag vill helst slippa skriva ut en bunt papper och bära med det varje dag. Dessutom så är det lättare att få ordning på alla papper, anteckningar och böcker så man inte tappar bort nått.
Men visst, det kommer också vara en leksak ^^

dais - Inga av de där datorer passar tyvärr :/

Då finns det nog ingen som uppfyller vad du vill ha. Men var det specifikationerna som var fel eller helt enkelt att exempelvis LG:n var för dyr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in