Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-17, 17:23
  #1
Medlem
Hejsvejs avatar
Jag tog upp detta kända problem i en annan tråd, men tänkte att jag skulle vilja veta mer utförligt vad folk anser om det. Problemet är följande:

Julie och Mark är syskon. Under sommarlovet åker de tillsammans till Frankrike. En sen kväll när de befinner sig ensamma i en liten stuga vid stranden känner de att det vore spännande att ha sex med varandra. Det skulle hur som helst bli en ny erfarenhet för dem båda två. Julie äter visserligen redan p-piller men Mark ser ändå till att använda kondom för säkerhetens skull. De tycker båda att det var en skön upplevelse, men de bestämmer sig trots allt för att inte göra det igen. Den natten blir deras stora hemlighet, och de känner att de står varandra ännu närmare än förut.

Var det okej att de hade sex med varandra?

Motiverade svar tack.
Citera
2008-08-17, 18:04
  #2
Medlem
karinparins avatar
Vem man har sex med är varje människas ensak, basta. Såvida båda är med på det alltså. Jag tycker alltså att man inte har rätt att säga huruvida ett umgänge är rätt eller fel så länge man inte är en del av det.
Sedan ser jag detta scenario som du beskriver ganska otroligt, men det är en annan femma.
Citera
2008-08-17, 18:47
  #3
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jag tog upp detta kända problem i en annan tråd, men tänkte att jag skulle vilja veta mer utförligt vad folk anser om det. Problemet är följande:

Julie och Mark är syskon. Under sommarlovet åker de tillsammans till Frankrike. En sen kväll när de befinner sig ensamma i en liten stuga vid stranden känner de att det vore spännande att ha sex med varandra. Det skulle hur som helst bli en ny erfarenhet för dem båda två. Julie äter visserligen redan p-piller men Mark ser ändå till att använda kondom för säkerhetens skull. De tycker båda att det var en skön upplevelse, men de bestämmer sig trots allt för att inte göra det igen. Den natten blir deras stora hemlighet, och de känner att de står varandra ännu närmare än förut.

Var det okej att de hade sex med varandra?

Motiverade svar tack.

Nej, det var inte okej, av den anledningen att då går man förbi orsaken till varför de idkat incest. Handlingen i sig är allvarlig och vad kan tänkas ligga bakom den, det missar man genom att säga att det är okej. Det är inte vilka "vanliga" människor som helst som gör så. De måste vara skadade på något viss och genom den handlingen fortsätter de skada varann, även om de nu tycks gilla det. Incest är alltid att skada en annan människa, även om de inblandade tycks vara med på det.
Citera
2008-08-17, 19:01
  #4
Medlem
followingthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jag tog upp detta kända problem i en annan tråd, men tänkte att jag skulle vilja veta mer utförligt vad folk anser om det. Problemet är följande:

Julie och Mark är syskon. Under sommarlovet åker de tillsammans till Frankrike. En sen kväll när de befinner sig ensamma i en liten stuga vid stranden känner de att det vore spännande att ha sex med varandra. Det skulle hur som helst bli en ny erfarenhet för dem båda två. Julie äter visserligen redan p-piller men Mark ser ändå till att använda kondom för säkerhetens skull. De tycker båda att det var en skön upplevelse, men de bestämmer sig trots allt för att inte göra det igen. Den natten blir deras stora hemlighet, och de känner att de står varandra ännu närmare än förut.

Var det okej att de hade sex med varandra?

Motiverade svar tack.

Jag ser inte hur det inte skulle kunna vara okej.

Varför skulle det vara *fel*?

För att samhället tycker så? Lol! Vore det fel att äta äpplen om samhället sade så? ... Inte enligt mej i alla fall

Dom hade sex, det kommer inte bli ett missfall. Och?

Och även om det hade blivit ett missfall... och?

Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Nej, det var inte okej, av den anledningen att då går man förbi orsaken till varför de idkat incest. Handlingen i sig är allvarlig och vad kan tänkas ligga bakom den, det missar man genom att säga att det är okej. Det är inte vilka "vanliga" människor som helst som gör så. De måste vara skadade på något viss och genom den handlingen fortsätter de skada varann, även om de nu tycks gilla det. Incest är alltid att skada en annan människa, även om de inblandade tycks vara med på det.

Uhm, Hejsvejs fråga:

Är incest okej?

Ditt svar:

Nej, det är fel, eftersom det är fel.

Det är inte ett motiverat svar, försök igen
Citera
2008-08-17, 19:50
  #5
Avstängd
EcstaZys avatar
Jag tycker att det är fel om två släktingar skulle få ett barn ihop, då det vore elakt (i mina ögon) mot barnet.

Men de kan pöka på så länge de vill bara de har garanterade skydd (kondom och piller).
Citera
2008-08-17, 20:34
  #6
Medlem
Hundsims avatar
Incest, även kallat Wincest.

Jag anser att det är okej, så länge de inte skaffar barn och det sker med bådas medhåll så ser jag inga problem. Förstår inte varför det ska vara sånt tjafs, okej för att inavel är skadligt men så länge de inte skaffar barn utesluter man ju det problemet. Kvar återstår bara samhällets normer och oskrivna regler, och de är ju som bekant sällan mycket att hurra för. Sen är det väl som sagt inget att skryta om, just på grund av dessa normer, men det är en annan historia.

Låt de knulla om de tycker att det är trevligt, helt enkelt
Dock måste jag säga att det "känns" bättre med tanken på incest mellan syskon än ett barn och dess förälder. Svårt att motivera, men det finns en större känsla där av att något är fel. Lite "dags att klippa navelsträngen".
Citera
2008-08-17, 20:54
  #7
Avstängd
Bensinkentas avatar
Det är faktiskt fel för att det är fel..
Citera
2008-08-17, 21:13
  #8
Avstängd
EcstaZys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinkenta
Det är faktiskt fel för att det är fel..
Och vad grundar du det på?
Citera
2008-08-17, 21:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av followingthesun
Jag ser inte hur det inte skulle kunna vara okej.

Varför skulle det vara *fel*?

För att samhället tycker så? Lol! Vore det fel att äta äpplen om samhället sade så? ... Inte enligt mej i alla fall

Dom hade sex, det kommer inte bli ett missfall. Och?

Och även om det hade blivit ett missfall... och?



Uhm, Hejsvejs fråga:

Är incest okej?

Ditt svar:

Nej, det är fel, eftersom det är fel.

Det är inte ett motiverat svar, försök igen

Jag motiverade mitt svar med att det är inte bra för dem och att de handlar så. Uppenbarligen skadar de ju varandra genom incest, tycker inte du det?
Citera
2008-08-17, 21:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstaZy
Jag tycker att det är fel om två släktingar skulle få ett barn ihop, då det vore elakt (i mina ögon) mot barnet.

Men de kan pöka på så länge de vill bara de har garanterade skydd (kondom och piller).

Det är inte elakt och låta två släktingar knulla varann då, även om de nu använder skydd?

Om dina syskon kom till dig och sa de skulle idka sex med varann, skulle du då dig känna dig solidarisk med dem genom att tycka det var okej att de låg med varann? Du skulle inte undra hur de mår och övertala dem att inte göra det?
Citera
2008-08-17, 21:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundsim
Incest, även kallat Wincest.

Jag anser att det är okej, så länge de inte skaffar barn och det sker med bådas medhåll så ser jag inga problem. Förstår inte varför det ska vara sånt tjafs, okej för att inavel är skadligt men så länge de inte skaffar barn utesluter man ju det problemet. Kvar återstår bara samhällets normer och oskrivna regler, och de är ju som bekant sällan mycket att hurra för. Sen är det väl som sagt inget att skryta om, just på grund av dessa normer, men det är en annan historia.

Låt de knulla om de tycker att det är trevligt, helt enkelt
Dock måste jag säga att det "känns" bättre med tanken på incest mellan syskon än ett barn och dess förälder. Svårt att motivera, men det finns en större känsla där av att något är fel. Lite "dags att klippa navelsträngen".

Låt säg att din syrra och brorsa låg med varann med skydd och inga barn som resultat, du skulle inte oroa dig alls för deras hälsa då, hur de mår?
Citera
2008-08-17, 21:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstaZy
Och vad grundar du det på?

På förnuft kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback