Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-16, 18:38
  #1
Medlem
Tänkte köpa en helt ny dator och skärm. I samband med det också köpa ett tv-kort. Har en gammal modell från Teknik magasinet men den laggar något otroligt, min nuvarande dator är rutten och jag misstänker att kortet inte heller är så bra.

Min fråga är, vilket är bäst att köpa en 26" TV och koppla den till datorn för att ha som skärm eller en vanlig PC-monitor + ett nytt tv-kort?
Citera
2008-08-16, 19:06
  #2
Medlem
Vill du kunna spela in direkt i på datorns hårdisk om du ser ett bra program?
Citera
2008-08-16, 20:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Vill du kunna spela in direkt i på datorns hårdisk om du ser ett bra program?

Nja, det är klart att det är en fördel men jag har mest tänkt att ha TV:n som ett komplement till när jag jobbar längre perioder vid datorn. Vill jag spela in på hdd:n så *måste* jag köpa en vanlig PC-monitor + TV-kort, eller hur?

Frågan kvarstår dock vilken lösning som är smidigast...
Citera
2008-08-17, 15:45
  #4
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
Tänkte köpa en helt ny dator och skärm. I samband med det också köpa ett tv-kort. Har en gammal modell från Teknik magasinet men den laggar något otroligt, min nuvarande dator är rutten och jag misstänker att kortet inte heller är så bra.

Min fråga är, vilket är bäst att köpa en 26" TV och koppla den till datorn för att ha som skärm eller en vanlig PC-monitor + ett nytt tv-kort?

1 Det finns datorskärmar med inbyggd TV-tuner där TV-bilden kan ligga som en mindre bild på skärmen.

2. Om du skall köpa en vanlig TV, se till att TV-bilden kan visas bild-i-bild på ordinarie Windows/Linux/Mac/whatever-skrivbord.

3. TV-kort + monitor är det jag rekommenderar dock. Du har maximal valfrihet och flexibilitet och kan få till det precis som du önskar. Om det dessutom är så att du primärt skall använda skärmen till datorn så är PC-monitor absolut att föredra, bildkvalitet per krona är bättre för PC-monitorer än för TV-skärmar.
Citera
2008-08-17, 20:52
  #5
Medlem
Det får bli alternativ 3.

Har redan en 19" skärm så den får agera tv-skärm...

Tack för alla svar.
Citera
2008-08-18, 10:52
  #6
Medlem
Förresten, är det något speciellt jag ska tänka på vid datorköp (bygger själv) om jag ska titta på TV?
Citera
2008-08-18, 18:30
  #7
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
Förresten, är det något speciellt jag ska tänka på vid datorköp (bygger själv) om jag ska titta på TV?

1. Fundera på om du vill ha ett USB-kort eller ett internt PCI-kort.

2. Det finns TV-kort som även klarar kodade digitala kanaler, både marksänt och satellit. Kan vara intressant att kolla upp.
Citera
2008-08-18, 20:30
  #8
Medlem
Flyktsodans avatar
Ett par olika hybridkort, dvs. kort som både tar analog TV och de fria kanalerna som sänds via DVB-T.

http://www.hauppauge.nu/site/product..._internal.html

Finns även andra lösningar, se menyn till vänster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback