Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-13, 23:35
  #1
Medlem
Zleepings avatar
Som unga matades vi under skolgången med information om droger. Det kunde vara allt ifrån rena lögner till propaganda och vetenskapligt bevisad forskning.

Ett exempel som skolböckerna och lärarna tog upp var blandmissbrukaren. Blandmissbrukaren tog det han/hon kunde få tag i och var den värsta typen av knarkare. Jag har reflekterat lite över den bilden som målades upp kring den sorgliga utstötta blandmissbrukaren.

Det är trots allt ett fåtal som håller sig strikt till en drog. De flesta varierar väl trots allt sina drogvanor lite. Det är inte ovanligt att människor har sin hjärtedrog men trots de så knaprar de benso, äter svamp, bombar meph osv.

Var tror ni att bilden av blandmissbrukaren härstammar ifrån? Finns det någon sanning som jag inte har sett i mina kretsar? Fick ni också höra liknande "fakta" i skolåldern?
Citera
2008-08-14, 00:52
  #2
Medlem
kramujanas avatar
Jag brukar bara cannabis aldrig prövat något annat under 6 år.
Förutom spice då vilket sög.
Citera
2008-08-14, 01:02
  #3
Medlem
Jag tar väl lite av vad som finns. Finns cannabis är det dock prioritet 1 framför andra droger.
Citera
2008-08-14, 01:11
  #4
Medlem
Stormorfars avatar
Mja, dom som endast tar "lätta" droger tar väll lite allt möjligt. Men tex. heroinister käkar väll mycket benso och tar alla opiater de kommer över medan en tjacktorsk mest kör på tjack skulle jag tro.
Citera
2008-08-14, 01:15
  #5
Medlem
albinojannes avatar
Hur definerar man en blandmissbrukare? För alla är vi nog blandmissbrukare då man måste komma till sin 'hjärtedrog' på något sätt, och det enda sättet är att testa andra droger. Eller menar kanske skolan att det är en som mer eller mindre regelbundet testar olika droger.

I alla fall, blandmissbrukaren är farlig i sig då han nog inte skulle tacka nej till en ny drog, farlig på så sätt att han skadar sig själv.
Citera
2008-08-14, 15:58
  #6
Medlem
WaRs avatar
Själv är jag en blandbrukare.
Citera
2008-08-14, 15:59
  #7
Avstängd
Abels avatar
Jag kommer ihåh att jag blev sjukt sugen på att testa alla möjliga droger när dom pratade om det i skolan
Citera
2008-08-14, 16:04
  #8
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Som unga matades vi under skolgången med information om droger. Det kunde vara allt ifrån rena lögner till propaganda och vetenskapligt bevisad forskning.

Ett exempel som skolböckerna och lärarna tog upp var blandmissbrukaren. Blandmissbrukaren tog det han/hon kunde få tag i och var den värsta typen av knarkare. Jag har reflekterat lite över den bilden som målades upp kring den sorgliga utstötta blandmissbrukaren.

Det är trots allt ett fåtal som håller sig strikt till en drog. De flesta varierar väl trots allt sina drogvanor lite. Det är inte ovanligt att människor har sin hjärtedrog men trots de så knaprar de benso, äter svamp, bombar meph osv.

Var tror ni att bilden av blandmissbrukaren härstammar ifrån? Finns det någon sanning som jag inte har sett i mina kretsar? Fick ni också höra liknande "fakta" i skolåldern?


Oh ja.

Allt som hade med droger att göra kom direkt med expressutdelning från Satan, det var väl huvudbudskapet. Plus att om du så bara testade Cannabis, så var nästa absoluta steg en spruta med heroin på en skitig toalett...

Jag tror att blandmissbrukaren betraktas som dåligast för att h*n inte tackar nej till något.
Å andra sidan, kan man fråga sig om en person som testar sig fram är en blandmissbrukare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback