Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-08-13, 16:51
  #1
Medlem
Katatonia
Anathema
Lifelover
Cult of Luna
Silencer
en del av Nargaroth (världens största skämt är killen, men gör en del bra musik)
Forgotten Tomb
Hypothermia
Abyssic Hate
Shining (en del av det, annars är det bara skitbra musik utan att bry sig om dramat runt bandet)
för att nämna en del jag lyssnar på


Vad lyssnar ni på, och vad är det som gör detta så bra?
Vet inte riktigt varför jag gillar det, det gör inte mig mer deprimerad än vad man är ibland, är väl någon hopplöshet i musiken som jag uppskattar.
Tips på en del annan liknande bra musik vore uppskattat.

Jag vet att det finns mycket fans till sådan här musik, vore kul att få till en bra tråd om det.. Har ju hittat lite smått om depressiva låtar och detta, men tanken med denna är depressiv metal.
Citera
2008-08-13, 17:32
  #2
Medlem
Mycket passar väl in här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=652343

Sen tillkommer en del doom av blandad sort och sådär men som sagt, en del får du här ovan.
Citera
2008-08-13, 17:33
  #3
Medlem
krimms avatar
Burzum. Iaf Filosofem och Hvis Lyset Tar Oss är riktigt bra om man vill bli deppig.
Citera
2008-08-13, 17:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rargh
Mycket passar väl in här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=652343

Sen tillkommer en del doom av blandad sort och sådär men som sagt, en del får du här ovan.

Oj, missat den tack så mycket.
Är väl för dum som alla andra för att hitta bra trådar.

Tyvärr blev ju den tråden förstörd av hur löjligt kvarforth är, jag letar inte direkt efter folk som tycker depressiv metal är skit och att alla är löjliga, utan mer människor som gillar denna musik.

Jag glömde lägga till My Dying Bride
__________________
Senast redigerad av Erzsébet 2008-08-13 kl. 17:55.
Citera
2008-08-13, 17:49
  #5
Medlem
Bagronks avatar
Silencer!
Citera
2008-08-13, 18:34
  #6
Medlem
Av de du listade; Cult of Luna samt lite Silencer.

CoL såg jag för övrigt på LuleåKalaset för ett litet tag sen, mysig konsert.

Personligen ser jag inget depressivt i musiken de spelar, känner mer välbehag och harmoni. Cult of Luna slänger jag på när jag vill ta det lugnt.
Citera
2008-08-13, 18:37
  #7
Medlem
Några andra bra Depressiva (Black)Metalband som ingen tidigare nämnt är:

Xasthur
Nortt
Nocturnal Depression
Happy Days
Nocturnal Necropsy
Sortsind
Helvetespine
Esoteric
Sterbend
Slagmaur (tycker vissa låtar passar här)
Citera
2008-08-13, 18:45
  #8
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzsébet
Oj, missat den tack så mycket.
Är väl för dum som alla andra för att hitta bra trådar.

Tyvärr blev ju den tråden förstörd av hur löjligt kvarforth är, jag letar inte direkt efter folk som tycker depressiv metal är skit och att alla är löjliga, utan mer människor som gillar denna musik.

Jag glömde lägga till My Dying Bride

Hjälp oss få tråden på rätt köl igen då. Den handlar om depressiv BM, inte om Kvarforth i synnerhet.
Citera
2008-08-13, 19:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snagg
Av de du listade; Cult of Luna samt lite Silencer.

CoL såg jag för övrigt på LuleåKalaset för ett litet tag sen, mysig konsert.

Personligen ser jag inget depressivt i musiken de spelar, känner mer välbehag och harmoni. Cult of Luna slänger jag på när jag vill ta det lugnt.


Jag spelar all depressiv musik när jag vill få en lugn känsla och tycker Cult of Luna är depressivt.
von_S mjo, men allt som har med BM att göra blir alltid en massa utragdna diskussioner som redan finns att läsa på BM-forums och metal-archives där massa bm-kids sitter med sina burzumtröjor och svart långt hår ;-)
Citera
2008-08-13, 19:39
  #10
Medlem
Thermosss avatar
Åhå, några med samma musiksmak som jag! Ser att någon redan nämnt Lifelover och Hypothermia, mycket bra band

Reaktor 4
Livsnekad
Sterbeklang
Austere
Life is Pain (Kim från Lifelover och Hypothermia är med här)
Make a Change... Kill Yourself
ColdWorld

Detta är några riktigt bra band, har flera på lager men orkar inte skriva upp allt..

Måste dock nämna Blutklinge också. Senaste skivan har ingen text, men musiken är så jävla smarrig så det väger upp det. Lyssna på det, så jävla vackert.
Citera
2008-08-13, 20:27
  #11
Medlem
Adversariuss avatar
Denna genre verkar uppleva någon slags trendighet just nu, men det är väl trevligt att den får den uppmärksamhet den förtjänar. Personligen ligger den mig mycket varmt om hjärtat, skivan Zrcalední Melancholie med Trist tar nog hem förstaplatsen. Kim i Hypothermia/Lifelover/Life Is Pain är ett geni i sin egen mening, och en mycket sympatisk människa musiken till trots. Det grämer mig djupt att jag inte kunde närvara vid den spelning han bjöd in mig till. I övrigt förtjänar ColdWorld en hedersbenämning(personligen skulle jag dock inte klassa hans musik som depressiv). Också självklara i sammanhanget är Nyktalgia.
Citera
2008-08-13, 20:49
  #12
Medlem
FlipThePhrases avatar
Även om de knappast passar in i "genren" så får man nog leta efter deppigare musik: Sunn O)))
Har lyssnat på vääldigt mycket DSBM, men Sunn O))) är fortfarande det enda som stämmer överens till 100% med mörker och depression för mig.

En gång gick jag cirka 1-1.5mil extremt mörk skogsväg med Black One i hörlurarna. Det var en jävligt kall novembernatt. Det var liksom som om musiken fick en helt ny innebörd, skitsvårt att förklara, men rekommenderas starkt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback