2008-08-13, 07:03
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Klart att du kan köra för hand men personligen skulle jag inte ens fundera på det. Lite för bekväm för det .

~Paul~
Hehe okej, då vet jag det ska bara inhandla torrmjölk. finns i vanlig livmedels butik eller? Förresten nu när jag ändå har dig här. Du har inte ngt fint recept på tomatsås till pan pizzan?
Citera
2008-08-13, 08:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Hehe okej, då vet jag det ska bara inhandla torrmjölk. finns i vanlig livmedels butik eller? Förresten nu när jag ändå har dig här. Du har inte ngt fint recept på tomatsås till pan pizzan?
Torrmjölk hittar du i de flesta affärer.

Min tomatsås som jag använder som topping är av det ytterst enkla slaget och liknar inte alls den tomatsås jag lagar till t ex spaghetti.

Tomatsås till pizzatopping

Ingredienser:
  • lök, finhackad
  • morot, fintärnad
  • blekselleri, fintärnad och delvis skalad (den hårda ytterdelen)
  • hela konserverade tomater (körda med stavmixer och silade/passerade)
  • oregano, torkad
  • basilika, färsk
  • lagerblad, torkat
  • ev. timjan, torkad eller färsk
  • salt
  • sv peppar, nymalen
  • vatten
  • citronsaft
  • socker
Arbetsgång
Finhacka löken och fräs den i lite olja i en kastrull, gärna belagd. Lägg i kryddorna och de tärnade grönsakerna, rör om och häll på tomatsåsen samt lite vatten så att det blir rätt konsistens. Låt nu puttra tills grönsakerna är helt mjuka. Kör därefter med stavmixer igen och passera en gång till.

Ställ tillbaka på spisen igen och låt nu puttra i ca 10 minuter. Smaka av med socker, citronsaft och eventuellt mer salt och peppar.

~Paul~
Citera
2008-08-13, 09:59
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Torrmjölk hittar du i de flesta affärer.

Min tomatsås som jag använder som topping är av det ytterst enkla slaget och liknar inte alls den tomatsås jag lagar till t ex spaghetti.

Tomatsås till pizzatopping

Ingredienser:
  • lök, finhackad
  • morot, fintärnad
  • blekselleri, fintärnad och delvis skalad (den hårda ytterdelen)
  • hela konserverade tomater (körda med stavmixer och silade/passerade)
  • oregano, torkad
  • basilika, färsk
  • lagerblad, torkat
  • ev. timjan, torkad eller färsk
  • salt
  • sv peppar, nymalen
  • vatten
  • citronsaft
  • socker
Arbetsgång
Finhacka löken och fräs den i lite olja i en kastrull, gärna belagd. Lägg i kryddorna och de tärnade grönsakerna, rör om och häll på tomatsåsen samt lite vatten så att det blir rätt konsistens. Låt nu puttra tills grönsakerna är helt mjuka. Kör därefter med stavmixer igen och passera en gång till.

Ställ tillbaka på spisen igen och låt nu puttra i ca 10 minuter. Smaka av med socker, citronsaft och eventuellt mer salt och peppar.

~Paul~
Om detta är en enkel variant så vill jag inte ens se receptet till din tomatsås du har med pasta Jag är inte så överavancerad i köket. Visst lite kan man men detta känns lite overkill för mina behov Men har jag tid och ork ska jag testa. Annars kör jag ngn simpel variant bara...tack ändå för dina fina recept!
Citera
2008-08-13, 10:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om detta är en enkel variant så vill jag inte ens se receptet till din tomatsås du har med pasta Jag är inte så överavancerad i köket. Visst lite kan man men detta känns lite overkill för mina behov Men har jag tid och ork ska jag testa. Annars kör jag ngn simpel variant bara...tack ändå för dina fina recept!
Haha OK . Lycka till och återkom gärna med rapport.

~Paul~
Citera
2008-08-13, 16:51
Detta lät såpass gott så nu har jag gjort mig en deg av denna med. Den ska stå i kylen nu tills imorgon tänkte jag. Hoppas det blir bra

Tack för receptet dePaul! Har det printat nu

Föresten. Hur mycket är 640g mjöl? jag räknade mig fram till 10dl men efter jag fått i 8dl i degen så var den stenhård.
Citera
2008-08-13, 17:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusjj
Detta lät såpass gott så nu har jag gjort mig en deg av denna med. Den ska stå i kylen nu tills imorgon tänkte jag. Hoppas det blir bra

Föresten. Hur mycket är 640g mjöl? jag räknade mig fram till 10dl men efter jag fått i 8dl i degen så var den stenhård.
Du har helt rätt, runt 1 l. Men man får ta sådana mängder med en nypa salt. Utgå från korrekt vikt och kör en smidig deg.

~Paul~
Citera
2008-08-14, 08:40
Medlem
Bowens avatar
Citat:

Hoppas du lyckas och får ett fint resultat. Själv tänker jag testa detta i helgen posta gärna en bild eller rapport på hur det blev sen.
Citera
2008-08-14, 10:59
Citat:
Hoppas du lyckas och får ett fint resultat. Själv tänker jag testa detta i helgen posta gärna en bild eller rapport på hur det blev sen.

Självklart ska det tas bilder. Till min förvåning hade degen jäst över natten i kylen, så jag får nog trycka ihop den lite igen. återkommer om några timmar med resultat
Citera
2008-08-14, 11:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Självklart ska det tas bilder. Till min förvåning hade degen jäst över natten i kylen, så jag får nog trycka ihop den lite igen. återkommer om några timmar med resultat
Det är meningen att den skall jäsa även i kyl .

Nyfiken på resultatet.

~Paul~
Citera
2008-08-14, 15:32
Sådär, nu var den lagad och uppäten Det blev jättegott. Skulle tagit någon annan ost dock insåg jag nu för jag tyckte inte den hade den rätta "pizzasmaken". Jag använda port salut.

Och här kommer de lovade bilderna

http://i38.tinypic.com/x655g.jpg

http://i35.tinypic.com/2a7zs76.jpg

http://i37.tinypic.com/s61xd3.jpg

http://i33.tinypic.com/6h3urq.jpg
Citera
2008-08-14, 17:28
Medlem
dePauls avatar
Ser ju fantastiskt ut! Grattis! Port Salut var nog inte den bästa osten i sammanhanget.

~Paul~
Citera
2008-08-14, 18:47
fysatan va gott de ser ut! sen har man mat för resten av veckan också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in