• 1
  • 2
2008-08-12, 09:42
Medlem
Bowens avatar
Har sökt efter pan pizza men utan resultat så jag skapar en egen tråd.

Det finns ju gott om fina recept på vanliga pizzabottnar här på forumet men har aldrig stött på något angående pan pizza. Har ni några utsökta recept på pan pizzabottnar att dela med er? Tråden kan ju också användas för allt som rör sig inom pan pizza området.
Citera
2008-08-12, 09:49
Medlem
_lucky_strike_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Har sökt efter pan pizza men utan resultat så jag skapar en egen tråd.

Det finns ju gott om fina recept på vanliga pizzabottnar här på forumet men har aldrig stött på något angående pan pizza. Har ni några utsökta recept på pan pizzabottnar att dela med er? Tråden kan ju också användas för allt som rör sig inom pan pizza området.

jag fattar inte riktigt ska du laga egen panpizza eller
Citera
2008-08-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _lucky_strike_

Antagligen? :P

Dock vet jag inga recept
Citera
2008-08-12, 10:49
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Han är i "Matlagning" och frågar om Recept till Pan Pizzor, vad tror du?
Citera
2008-08-12, 10:57
Medlem
dePauls avatar
Jag antar att det är degen du är speciellt ute efter eftersom toppingen ju kan varieras ini det oändliga..

Deg till panpizza:

Ingredienser:
  • 3 msk torrmjölk
  • 2 tsk torrjäst
  • 1 msk socker
  • 2 msk neutral olja (ej olivolja)
  • 1 tsk salt
  • 350 ml vatten
  • 640 g vetemjöl (ej hög glutenhalt! Det är således precis tvärtom jämfört med vanlig pizzabotten)
Arbetsgång:
Blanda i en hushållsassistent med degkrok (eller för hand) vatten, jäst och torrmjölk. Mixa noga tills allt har löst sig.

Mixa ihop de övriga ingredienserna i en separat skål och addera dem sedan till den första blandningen. Kör nu i assistent på låga varv i ca 10 minuter. Under senare delen av den här processen tillsätter man olja, en sked i taget. Meningen är att degen skall få en mycket speciell konsistens.

Platta nu ut degen i en panpizza-panna eller annan form. Glöm heller inte att smeta på lite olja på själva formen. Tjockleken skall vara ca dubbelt så tjock som hos en vanlig pizza. Pudra den lätt med lite mjöl och täck över alltsammans med plastfolie samt kör in den i kylen i minst 6 h! Den blir bäst om den får ligga där i 24 h.

Nästa dag tar du ut pizzabottnen och lägger på din favorittopping. Grädda sedan helst på en pizzasten på så hög värme som möjligt. Tyvärr klarar inte vanliga ugnar mer än ca 250 grader. Kör på det i så fall och grädda i ca 14 minuter.

~Paul~
Citera
2008-08-12, 11:56
Medlem
Santadunks avatar
Oj det verkar ganska krävande att göra panpizza om man jämför med en vanlig pizza?
Citera
2008-08-12, 13:12
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag antar att det är degen du är speciellt ute efter eftersom toppingen ju kan varieras ini det oändliga..

Det var kanske oklart att det var degen jag menade men du förstod ändå. Jag får tacka så mkt för receptet . Nu är det bara att införskaffa sig lite ingredienser och en hushållsassistent med degkrok innan man kan sätta igång(med tanke på att degen skulle köras i assistenten på låga varv i 10 min). Förresten, vad är det för speciellt mjöl man skulle använda? Jag har bara "vanligt" mjöl.
Citera
2008-08-12, 13:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Oj det verkar ganska krävande att göra panpizza om man jämför med en vanlig pizza?
Tvärtom

Vanlig pizzadeg är enligt min åsikt svårare att få till.

~Paul~
Citera
2008-08-12, 13:13
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Har ni några utsökta recept på pan pizzabottnar att dela med er?
Citat:

Förmodligen.
Citera
2008-08-12, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
[/spoiler]
Det var kanske oklart att det var degen jag menade men du förstod ändå. Jag får tacka så mkt för receptet . Nu är det bara att införskaffa sig lite ingredienser och en hushållsassistent med degkrok innan man kan sätta igång(med tanke på att degen skulle köras i assistenten på låga varv i 10 min). Förresten, vad är det för speciellt mjöl man skulle använda? Jag har bara "vanligt" mjöl.
Mjölet bör ha så lite gluten som möjligt, dvs så lite protein som möjligt. Ett vanligt vetemjöl duger. Helst grovmalet. Tyvärr finns nog inte att inhandla i vårt avlånga land. Allt under 10 procent proteininnehåll blir bra.

~Paul~
Citera
2008-08-12, 13:21
Medlem
Bowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mjölet bör ha så lite gluten som möjligt, dvs så lite protein som möjligt. Ett vanligt vetemjöl duger. Helst grovmalet. Tyvärr finns nog inte att inhandla i vårt avlånga land. Allt under 10 procent proteininnehåll blir bra.

~Paul~
Får se vad man hittar annars får jag testa med vanlig standard mjöl. Går det att göra helt utan assistent eller den måste vara med då den ska användas dom 10 minuterna på lågvarv?
Citera
2008-08-12, 16:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Får se vad man hittar annars får jag testa med vanlig standard mjöl. Går det att göra helt utan assistent eller den måste vara med då den ska användas dom 10 minuterna på lågvarv?
Klart att du kan köra för hand men personligen skulle jag inte ens fundera på det. Lite för bekväm för det .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in