Köpte kvarnuslingen på SIBA och tycker det går riktigt trögt att mala. Körde 2,5 kg högrev i helgen vilket tog en evighet. Tycker dock det blev gott och vill därför fortsätta mala. Undrar därför hur pass bra kvarn man behöver för att det inte ska klägga igen. Är fristående kvarnar bäst eller ska man satsa på en hushållsassistent med köttkvarnstillsats? Någon som kan rekomendera?
Självklart är dedicerade kvarnar bäst. Precisionen i inpassningen, liksom stark motor är A och O. Nima säljer några fina modeller liksom Jaktmat.
Handjagade köttkvarnar har alltid en angiven storlek, nämligen diametern på malröret. Är det någon som har tips på vad man bör beakta när man väljer storlek? Spontant får jag känslan av att, som i så många andra sammanhang, större är bättre.
Jag håller fullständigt med dig, jag har en MR 10 med 2 hk motor som är över 20 år,
Använder den nästan varje vecka och skulle tro att den mat flera 1000 kg genom åren.
Det är bara att slipa knivarna en gång om året sedan går den felfritt.
Stoppar även korv med den och det går undan, köpte Passertillsats och modifierade den lite så hölstret går att köra på. Den är värd pengarna.
( inte ens här jag bor numera kan man hitta en så robust kvarn )
Jag har en gammal handjagare som är arvegods efter min mor. Den borde väl vara inköpt någon gång på 40-talets senare hälft. Fungerar toppen för alla min behov.
T ex så klarar den utan problem att varje höst förvandla större delen av ett lam till fin färs. Ja, jag gör färs på nästan hela lammet utom på kotlettraden, för jag vill ha det så. Fina armmuskler får man också alldeles gratis.
Jag funderar på en handjagare också.
Jag har tillgång till en assistent som jag använder till stora mängder kött på hösten när älgjakten är igång. Behovet av egen dyker upp emellanåt när jag vill mala fisk eller eventuellt tillverka korv.
Är det någon som testat att göra korv i en handjagare ?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!