• 1
  • 2
2008-08-10, 21:43
Medlem
Skrt^s avatar
Hej! Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta men jag sökte och kunde inte hitta något.

Jag fullkomligt älskar dessa skaver. Jag köper dom frysta på ICA, kommer inte ihåg märket men dom ligger i lager och är tunna som lövbiff.

Så här brukar jag tillaga det:

Bryna köttet. Slänga i det i en kastrull med matlagningsgrädde. Salta och ösa i soja. 2 nävar frysta lingon. Sedan låter jag det bara koka ett tag och serverar med bulgur/ris och en fräsch sallad.

Nu undrar jag hur jag kan piffa upp denna maträtt? Massor med recept tack Gärna andra recept som innehåller skav av något slag också.
Citera
2008-08-10, 21:59
Medlem
Snövits avatar
Jag brukar göra en sallad med renskav. Lägg blandad valfri sallad på ett fat och röd lök i halvmånar + tomater och gurka om man vill. Stek skaven med taco kryddor och häll på den varm direkt på salleden och ha på någon vitlökssås.
Citera
2008-08-10, 22:02
Bannlyst
Jag älskar renskav!

Brukar steka dem, medan jag gör det så delar jag den feta biten i skivor, kryddar sen dränker i lite rapsolja i högen när den är färdigstekt ... blir som kebab nästan. Mums!
Citera
2008-08-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^

Bryna köttet. Slänga i det i en kastrull med matlagningsgrädde. Salta och ösa i soja. 2 nävar frysta lingon. Sedan låter jag det bara koka ett tag och serverar med bulgur/ris och en fräsch sallad.

.

Fräs upp lite färsk svamp och purjolök och ha i din blandning , blir mycket gott.
gärna färsk Karl Johan eller kantarell.
Citera
2008-08-11, 00:38
Medlem
Fram till riset så lät allt så bra. Men nog hedrar du väl din "vildmarksrätt" mera om du serverar potatis(kokt, råstekt, pressad eller bakad) till den?
Sedan som föregående skulle jag också tycka att svamp hör till/ verkligen lyfter rätten ytterligare.
Messmör(en klick bara) i kanske också lyfter upp det hela?
Btw- kryddar du med viltkrydda också??
Citera
2008-08-11, 03:08
Medlem
woofers avatar
Föredrar renskaven då den har en speciell smak. Bryn rödlök och kantareller i schmör och krydda rikligt med salt och svartpeppar. Bryn sedan skaven (i schmöör naturligtvis ) blanda allt och häll på rejält med grädde och en klick creme fraisch, några rejäla stänk soya och smaka av med ytterligare salt och svartpeppar. Lått puttra ett litet tag.

Serveras med skysst hemagjort potatismos och lingon.

Mycket enkelt och riktigt gott
Citera
2008-08-11, 09:58
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Fram till riset så lät allt så bra. Men nog hedrar du väl din "vildmarksrätt" mera om du serverar potatis(kokt, råstekt, pressad eller bakad) till den?
Sedan som föregående skulle jag också tycka att svamp hör till/ verkligen lyfter rätten ytterligare.
Messmör(en klick bara) i kanske också lyfter upp det hela?
Btw- kryddar du med viltkrydda också??

Nej jag visste inte ens att det fanns viltkrydda. Tack för tipsen!
Citera
2008-08-11, 10:28
Medlem
Skints avatar
Jag har testat att ha skav på hemmagjord pizza. Det fungerar kanon! Sist så hade jag viltskav i kombo med chèvre. Förvånansvärt gott!
Citera
2008-08-11, 11:15
Medlem
jakersnelhests avatar
Gott och enkelt med skav - Stek skavet med salt och vitpeppar, ta eeeh såntdär bröd, minns inte vad det heter, runt, mjukt tacobröd iaf.. Sallad, lök, nån god dressing.. Funkar alltid! Ännu godare blir det om du hittar souvasskav, alltså röktskav som man sen steker.

I övrigt så gav skolan mig en trist försmak på ren-viltskav (alltså den versionen med skav i sås) så jag har lite agg mot det. Men stekt skav eller souvas som kebab - delicious! Mycket passande lätt och fräsch sommarmat dessutom
Citera
2008-08-11, 15:04
Medlem
Elenhins avatar
renskav, steks med färska champinjoner eller kantareller, gul eller röd lök, lite svartpeppar och salt. Slänger i lite creme fraiche så att det blir krämigt, serverar med lingonsylt, pressad potatis och tunnbröd. Enkelt snabbt och skitgott.

En variant jag kör ibland är att slänga ner lite nymald grönpeppar och tomatpure. Det låter kanske knäppt, men det blir också jättegott.
Citera
2008-08-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Hej! Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta men jag sökte och kunde inte hitta något.

Jag fullkomligt älskar dessa skaver. Jag köper dom frysta på ICA, kommer inte ihåg märket men dom ligger i lager och är tunna som lövbiff.

Nu undrar jag hur jag kan piffa upp denna maträtt? Massor med recept tack Gärna andra recept som innehåller skav av något slag också.
Prova även att ha i en skvätt porter och då ata den men mandelpotatis.
Citera
2008-08-11, 18:57
Medlem
spindrifts avatar
Jag blev lite besviken då jag såg att viltmästarskav är huvudsakligen importerad hjort från Nya Zeeland, så den går bort nuförtiden till förmån för renskavet som ändå är godare dock lite dyrare.

Jag brukar steka upp det med lite blandad peppar, rosmarin och enbär sedan hälla på lite grädde...gärna lite svamp och/eller lök också men inget måste.
Sedan serverar jag med mos och lingon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in