2008-08-09, 21:26
Medlem
jomenvisst84s avatar
Har under våren varit småfebrig och haft mycket slem i halsen som gjort att jag gått och harklat mig konstant. Vid ansträngning har hjärtat betett sig som jag sprungit ett maraton. Var till vårdcentralen och träffade skrämmande inkompetenta läkare som bara skrev ut antibiotika utan odlingar osv och sa att det var bronkit. Antibiotikan (doxyferm) hjälpte inte ett dugg och jag lessnade ur googlade fram en diagnos på fem minuter; TWAR. Jag var till doktorn igen och dom tog ett EKG och konstaterade förmaksflimmer, så nu fick jag Atenolol utskrivet. Det hjälper med hjärtat till viss del...

Fick tjata i några veckor och till slut tog dom TWAR-provet (efter dom tagit en hel bunt andra blodprov). Efter en månad ringer min doktor upp och konstaterar glatt att hon ställt diagnosen TWAR då jag har antikroppar i blodet (men inga antikroppar som finns vid akutinfektionen) och en massa andra syptom som stämmer överens med sjukdomen. Jag frågade om man skulle gå en på en rejäl antibiotikakur som alla föreskriver på nätet men det skulle jag inte behöva. Fick istället astma-mdeicin utskrivet för att hjälpa med andningen... så nu sitter jag här och knaprar hjärtmedicin och boffar inhalator och har en hals som är helt igenslemma...

Är det nån som haft kronisk TWAR och fått en bättre behandling? Som jag fattat det så kommer jag få se fram emot KOL, blodpropp eller hjärtinfarkt eftersom det lagt sig kroniskt... Nån som vet vad som egentligen gäller vid återkommande TWAR-infektioner??
Citera
2008-08-09, 21:52
Medlem
Khapis avatar
Det där låter nästan som något jag har. Har haft slemmig hals i ett halvår snart.
Citera
2008-08-09, 22:31
Medlem
Doxyferm är utmärkt mot TWAR som orsakas av en bakterie som heter Chlamydia pneumoniae. Se FASS om du ej tror mig. Jag skulle vara betydligt mer oroad för förmaksflimmret än de luftvägssymptom du beskriver.
Citera
2008-08-09, 22:36
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greencard
Doxyferm är utmärkt mot TWAR som orsakas av en bakterie som heter Chlamydia pneumoniae. Se FASS om du ej tror mig. Jag skulle vara betydligt mer oroad för förmaksflimmret än de luftvägssymptom du beskriver.

Japp, doxyfermen (som jag fick utskriven mot bronkit) är effektiv om man får behandling av stark dos under längre period. Att man fick en minidos i tio dagar gör inte att jag känner mig speciellt nöjd... detta ger endast bakterien mer resistens då TWAR-bakterien endast påverkas i slutet av en (minst) 14-dagars behandling.... rekommenderat är en treveckorsbehandling på 100mg/tablett till att börja med...
Citera
2008-08-09, 22:44
Medlem
Vart har du fått den informationen??
Citera
2008-08-09, 22:49
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Har under våren varit småfebrig och haft mycket slem i halsen som gjort att jag gått och harklat mig konstant. Vid ansträngning har hjärtat betett sig som jag sprungit ett maraton. Var till vårdcentralen och träffade skrämmande inkompetenta läkare som bara skrev ut antibiotika utan odlingar osv och sa att det var bronkit. Antibiotikan (doxyferm) hjälpte inte ett dugg och jag lessnade ur googlade fram en diagnos på fem minuter; TWAR. Jag var till doktorn igen och dom tog ett EKG och konstaterade förmaksflimmer, så nu fick jag Atenolol utskrivet. Det hjälper med hjärtat till viss del...

Fick tjata i några veckor och till slut tog dom TWAR-provet (efter dom tagit en hel bunt andra blodprov). Efter en månad ringer min doktor upp och konstaterar glatt att hon ställt diagnosen TWAR då jag har antikroppar i blodet (men inga antikroppar som finns vid akutinfektionen) och en massa andra syptom som stämmer överens med sjukdomen. Jag frågade om man skulle gå en på en rejäl antibiotikakur som alla föreskriver på nätet men det skulle jag inte behöva. Fick istället astma-mdeicin utskrivet för att hjälpa med andningen... så nu sitter jag här och knaprar hjärtmedicin och boffar inhalator och har en hals som är helt igenslemma...

Luktar rövarhistoria ...
Citera
2008-08-09, 22:50
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Vart har du fått den informationen??

Det underbara internet

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=442
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/arti...rticleID=80792 ("flera behandlingsomgångar" kan krävas hos vuxna)
osv osv..

Ha läst om TWAR i flera veckor, läst igenom all klinisk dokumentation och publika studier och alla pekar på samma sak: Medicinering ska helst ges i flera veckor och även då är återfall inom någon månad mer regel än undantag.
Citera
2008-08-09, 22:51
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Luktar rövarhistoria ...

Rövarhistoria?? Tror du alltså jag hittar på det eller vad menar du? I så fall har du tydligen aldrig varit i kontakt med svensk sjukvård...

EDIT: Kollade din tidigare inlägg och du verkar antingen vara en wannabe-läkare, läkarstuderande eller ett stort fan av FASS-studerande, så jag blir ju lite mer fundersam på varför du tycker det luktar rövarhistoria? Är det inkompetens som mina läkare uppvisat eller är det något annat? Skicka gärna PM så kan vi diskuteran närmare och jag kan visa att det minsan inte är någon rövarhistoria....
Senast redigerad av jomenvisst84 2008-08-09 kl. 23:13.
Citera
2008-08-09, 23:18
Medlem
Hittar själv inga rekommendationer som säger 3 v till att börja med. De flesta har gått igenom TWAR infektioner redan i unga år, så att ha antikroppar(IgG) behöver inte vara ett säkert bevis på aktuell sjukdom, speciellt inte om det bara tagits vid ett tillfälle. Att du inte blev ett dugg bättre på 10 dagar med doxyferm gör också att man börjar undra lite. Var har du läst att bakterierna inte skulle börja påverkas förän efter 14 dagar?? För övrigt är det ganska ovanligt att bakterier utvecklar resistens på det viset som du beskriver. Mer ett samhälls problem än att en enskild patients bakt blir immuna pga för kort beh och sen inte svarar på ytterligare beh med samma preparat. Finns dock undantag, men tror inte det gäller TWAR.
Citera
2008-08-09, 23:25
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Hittar själv inga rekommendationer som säger 3 v till att börja med. De flesta har gått igenom TWAR infektioner redan i unga år, så att ha antikroppar(IgG) behöver inte vara ett säkert bevis på aktuell sjukdom, speciellt inte om det bara tagits vid ett tillfälle. Att du inte blev ett dugg bättre på 10 dagar med doxyferm gör också att man börjar undra lite. Var har du läst att bakterierna inte skulle börja påverkas förän efter 14 dagar?? För övrigt är det ganska ovanligt att bakterier utvecklar resistens på det viset som du beskriver. Mer ett samhälls problem än att en enskild patients bakt blir immuna pga för kort beh och sen inte svarar på ytterligare beh med samma preparat. Finns dock undantag, men tror inte det gäller TWAR.

Att man ska ha 14 dagars behandling eller mer står bl.a. i länkarna jag skrev i tidigare inlägg.... Jag har bara fått en behandling med doxyferm, och det var en tiodagars på en tablett/dag med 50mg(har jag för mig). Har du några tips skulle jag uppskatta det något enormt då jag börjar bli otroligt less på att dras med den här skiten. Jag vet inte extakt vad dom tagit för prover, men senast tog dom åtta provrör med blod, bl.a. mykoplasma (vilket var negativt) och snabbsänka vilket "såg mycket bra ut", jag had einga tecken på någon infektione i kroppen sa läkaren. Det var då hon ställde diagnosen TWAR. Jag kände mig sympttomfri under tre-fyra dagar nu under värmeböljan för en vecka sen, men sen kom slemmet tillbaks helt plötsligt och nu är jag igenslemmad igen...
Citera
2008-08-09, 23:32
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Jag var till doktorn igen och dom tog ett EKG och konstaterade förmaksflimmer, så nu fick jag Atenolol utskrivet. Det hjälper med hjärtat till viss del...

Du menar att man noterat flimmer och skickat hem dig med atenolol utan vidare uppföljning? Funkar inte riktigt så. Hur gammal är du? Född -84? Gjuten remissindikation i så fall.

Citat:
Efter en månad ringer min doktor upp och konstaterar glatt att hon ställt diagnosen TWAR då jag har antikroppar i blodet (men inga antikroppar som finns vid akutinfektionen) och en massa andra syptom som stämmer överens med sjukdomen. Jag frågade om man skulle gå en på en rejäl antibiotikakur som alla föreskriver på nätet men det skulle jag inte behöva.

IgM negativ, IgG positiv = sannolikt ingen aktuell infektion.
Citera
2008-08-09, 23:34
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Jag har bara fått en behandling med doxyferm, och det var en tiodagars på en tablett/dag med 50mg

Existerar icke. Finns inte idag och ej funnits tidigare heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in