• 1
  • 2
2008-08-09, 05:16
Medlem
Lobengulas avatar
Detta är en ärlig fråga till nyblivna körkortsinnehavare. Jag försöker förstå om detta är ett nytt fenomen p.g.a. ökad trängsel i trafiken eller helt enkelt en utbildningsmiss.

När man ska köra på en huvudled så finns det en "accelerationssträcka" parallellt med huvudleden. Naturligtvis ska bilister på huvudleden släppa in fordon och därmed hålla avstånd, alternativt byta till vänstra körfältet.

Problemet jag tycker mig se är att de som ska köra på huvudleden själv inte håller avstånd. Det kan komma en karavan med 5-10 bilar med ett par meters avstånd som åker som en kolonn. Det blir då naturligtvis problem om de som åker på huvudleden har, säg 10-20 meters avstånd. Kolonnen får inte plats.

Går man igenom detta på körkorstsutbildningen?

Jag har också noterat att på senare tid så har intervalljus blivit vanligare. D.v.s. trafikljus som säger "endast ett fordon per grönperiod". Detta är naturligtvis ett sätt att stävja beteendet.

Så frågan är vad som gör att det idag är mer av ett problem med påfartstrafik, bristande utbildning eller ökad trafik?

I ärlighetens namn ska jag säga att jag inte minns om jag själv fick någon specifik utbildning i detta.
Citera
2008-08-09, 10:51
Medlem
Sconemans avatar
Antar att det är motorvägspåfarter du pratar om fast du skriver huvudled?
Jag tog körkortet i fredags för en vecka sen, genom skola och i Stockholm.
Det sades inte så mycket om hur man ska bete sig mot folk som kommer på påfarterna mer än att man givetvis ska visa hänsyn som till alla trafikanter.
Vid nått tillfälle när vi var ute och körde så frågade jag min lärare om det vid en viss påfart hade varit lämpligt att gå ut en fil till vänster ifall det hade kommit mycket bilar på den och svaret var att de kanske det varit men att de på påfarten oftast brukar klara sig utan hjälp.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-09, 11:14
Medlem
Blå Rutas avatar
Det kan inte finnas regler för precis allting, det skulle bli konflikter hela tiden då människor skulle båda hävda att dom följde någon lag, och ändå krockade.
Det handlar helt enkelt om att människorna som kör nära inte tänker ordentligt, alternativt att den första i kön inte gasar på tillräckligt vilket leder till att andra som vill upp i stora vägens hastighet bara bildar kö istället.
Det handlar helt enkelt om det som det jämt står i böckerna, det handlar om att läsa av situationen, kommunicera och lösa problemet. Gå ut i vänsterfil, ligger bilarna tätt kan dom oftast alla byta över till stora vägen tillsammans utan att det tar för mycket plats. Att börja byta till vänsterfil när man ligger jämnsides med bilarna på påfarten är för sent. Ser man att det är mycket trafik konstant från en påfart så går man ut i vänsterfil redan innan man kommit i närheten av påfarten.
Erfarenhet i trafik handlar inte om att reagera på situationer, det handlar om att ha vidtagit åtgärder innan situationerna händer. (bla bla, säger jag som har prövotid fortfarande...)
Citera
2008-08-09, 13:15
Medlem
Big_Bites avatar
Ett stort problem (enligt mig) är då det kommer bilar på påfarter som inte lycas accelerera upp i rätt hastighet på påfarten.
Då spelar det ingen roll om några hjälper till genom att gå ut i vänster körfält.

Ofta ligger jag kvar i högra körfältet om jag ser att det kommer någon enstaka bil på påfarten, eftersom jag ser att vi inte kommer att hamna jämsides innan h*n fått upp farten och gått ut på leden.
Men alltför ofta vågar de inte accelerare och man hamnar jämsides och måste bromsa in då vänsterfilen är trafkerad.
En dum trafiksituation uppstår då eftersom jag måste bromsa på motorväg, något som inte skall behövas förutom kanske i rusningstrafik.
Citera
2008-08-09, 14:32
Medlem
OrgaZms avatar
Är det mycket trafik kanske man "hjälper" dem som kommer från påfarten genom att släppa på gasen eller t.o.m. gå över till vänsterfil. Oftast är det ändå inte nödvändigt enligt mig, det ligger på deras ansvar att använda gaspedalen och komma upp i lämplig hastighet vid rätt tidpunkt!

Jag brukar oftast ligga i jämn hastighet i högerfilen och om någon klåpare inte klarar av att ta sig ut får de väl bli stående...
Citera
2008-08-09, 14:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Ett stort problem (enligt mig) är då det kommer bilar på påfarter som inte lycas accelerera upp i rätt hastighet på påfarten.
Då spelar det ingen roll om några hjälper till genom att gå ut i vänster körfält.

Ofta ligger jag kvar i högra körfältet om jag ser att det kommer någon enstaka bil på påfarten, eftersom jag ser att vi inte kommer att hamna jämsides innan h*n fått upp farten och gått ut på leden.
Men alltför ofta vågar de inte accelerare och man hamnar jämsides och måste bromsa in då vänsterfilen är trafkerad.
En dum trafiksituation uppstår då eftersom jag måste bromsa på motorväg, något som inte skall behövas förutom kanske i rusningstrafik.
Själv brukar jag rätt ofta nästan stanna helt när jag hamnar bakom någon som inte inser att man ska ligga i 110 när man kör ut på motorvägen. När avståndet är tillräckligt så accelererar jag och sticker om så fort det är ledigt på motorvägen. Det värsta är idioter som bara kör precis så snabbt att de kommer om en lastbil, men man själv inte kan komma ut utan tvingas tvärnita, släppa förbi hela lastbilen och sen accellera upp igen på de få meter påfartssträcka som finns kvar.
Citera
2008-08-09, 14:46
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Är det mycket trafik kanske man "hjälper" dem som kommer från påfarten genom att släppa på gasen eller t.o.m. gå över till vänsterfil. Oftast är det ändå inte nödvändigt enligt mig, det ligger på deras ansvar att använda gaspedalen och komma upp i lämplig hastighet vid rätt tidpunkt!

Jag brukar oftast ligga i jämn hastighet i högerfilen och om någon klåpare inte klarar av att ta sig ut får de väl bli stående...
Och det är just folk som dig som jag då ser till att komma förbi, och sen släpper på gasen så du inte längre kan ligga i din jämna hastighet. Har du fritt i vänsterfilen är det väl inte så mycket begärt att du underlättar genom att flytta dig.
Citera
2008-08-09, 17:26
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Antar att det är motorvägspåfarter du pratar om fast du skriver huvudled?
Jag tog körkortet i fredags för en vecka sen, genom skola och i Stockholm.
Det sades inte så mycket om hur man ska bete sig mot folk som kommer på påfarterna mer än att man givetvis ska visa hänsyn som till alla trafikanter.

Nja det är inte bara motorväg. Det finns många påfarter på t.ex. Essingeleden. Just Essingeleden är dessutom lite speciell. Accelerationssträckan kan vara mycket kort. Det finns inte heller något "extra" körfält, typ bussfil. All asfalt används till fyra körbanor.

Och visst ska man försöka hjälpa bilar genom att skapa luckor men det jag menar i TS är att det kan vara svårt att få till tillräckligt stora luckor om de som kör på kommer i en tät kolonn.
Citera
2008-08-09, 19:34
Medlem
Efter 25 år i trafiken har jag konstatrat att minst 90% inte ägnar nån som helst tanke på att hålla ett lämpligt avstånd på en påfart, eller ens vet varför man borde göra det.
Om det fanns i utbildningen kommer jag inte ihåg, men det finns ju en massa andra saker som man fick lära sig, och som alla körkortsinnehavare borde lärt sig, men ändå undrar man dagligen om nått alls gick in i huvudet på dom flesta.

Jag är bestämt säker på att man fick lära sig att hålla till höger, ändå åker 70% i mittenfilen/filerna om det finns 3 eller flera filer (90/110 väg)

Väldigt många vet inte hur man tacklar en rondell, vare sig dom lärt sig efter dom äldre eller nyare reglerna som kom runt 2000 talet.

Och så där kan man fortsätta hur länge som helst.......
Citera
2008-08-09, 20:21
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Efter 25 år i trafiken har jag konstatrat att minst 90% inte ägnar nån som helst tanke på att hålla ett lämpligt avstånd på en påfart, eller ens vet varför man borde göra det.

Det märkliga är att jag också har drygt 20 år i trafiken men det är först på senare tid som jag uppmärksammat problemet. Jag har två teorier:

1. Trafiken har helt enkelt ökat så mycket att påfartsincidenter nu börjar inträffa.

2. Folk kör sämre.

Jag börjar luta åt alternativ två. Det är ofta incidenter på E4 vid Kista. Det är stockholmare som troligtvis arbetar på något företag som ska hem vid 16.30-17.30. Där är det en låååång accelerationssträcka men ändå klumpar de ihop sig och kommer gärna tio bilar i en kolonn. Är det då mycket trafik på E4 men ändå hög hastighet, ja då är det inte lätt att få in dessa i flödet.
Citera
2008-08-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Om det fanns i utbildningen kommer jag inte ihåg, men det finns ju en massa andra saker som man fick lära sig, och som alla körkortsinnehavare borde lärt sig, men ändå undrar man dagligen om nått alls gick in i huvudet på dom flesta.

Jag är bestämt säker på att man fick lära sig att hålla till höger, ändå åker 70% i mittenfilen/filerna om det finns 3 eller flera filer (90/110 väg)

Väldigt många vet inte hur man tacklar en rondell, vare sig dom lärt sig efter dom äldre eller nyare reglerna som kom runt 2000 talet.

Och så där kan man fortsätta hur länge som helst.......

Topic + dina tre saker är dom som toppar mina irritationsmoment i trafiken.

Folk som har stora problem att komma upp till 110 på en påfart ska inte upp på en motorväg överhuvudtaget. Är jag redan på motorvägen får dessa bromsa in för att komma in.

För har man iaf kommit upp till 110 är det ju max 1-2 bilar som behöver anpassa sig för att denne ska in. Men ligger fegisen i 80 är det betydligt fler som behöver bromsa eller byta fil och som i sin tur skapar olycksrisker.

Ligger jag bakom på påfarten har jag vid flertalet tillfällen dragit om. Det beror på hur kraftigt påfarten svänger om det blir insidan eller inte. Speciellt lyckat är det på vårkanten när gruset dammar upp kraftigt så aset skiter ner sig.
Citera
2008-08-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det märkliga är att jag också har drygt 20 år i trafiken men det är först på senare tid som jag uppmärksammat problemet. Jag har två teorier:

1. Trafiken har helt enkelt ökat så mycket att påfartsincidenter nu börjar inträffa.

2. Folk kör sämre.

Jag börjar luta åt alternativ två. Det är ofta incidenter på E4 vid Kista. Det är stockholmare som troligtvis arbetar på något företag som ska hem vid 16.30-17.30. Där är det en låååång accelerationssträcka men ändå klumpar de ihop sig och kommer gärna tio bilar i en kolonn. Är det då mycket trafik på E4 men ändå hög hastighet, ja då är det inte lätt att få in dessa i flödet.

Men då är det ju ganska bra att dom flesta huserar i mitten, så det är någotsånär fritt i höger Tänk om alla höll till höger, villken pankaka det skulle bli

Vet inte villken Kista påfart du menar, men den från Kymlingelänken norr ut har ju ett rödljus uppe på bron, och där 2 filer dessutom går ihop till en innan motorvägen, det gör ju att det blir "race" där om första platserna ut på motorvägen, mindre lyckad lösning om man så säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in