Citat:
Jag är bestämt säker på att man fick lära sig att hålla till höger, ändå åker 70% i mittenfilen/filerna om det finns 3 eller flera filer (90/110 väg)
Du här rätt. När jag började köra motorväg med min far, så sa han "Om det är tre filer, och man inte vet åt vilket håll man ska (med tanke på svängar/avfarter) är det bäst att ligga i mitten". Senare på körskolan fick jag lära mig att man ALLTID ska ligga i höger körfält, om man inte ska köra om, eller om körfältspilarna säger annat.
Sen påfart på motorväg, verkar inte som folk har förstått i tråden, eller så är det bara jag som är seg i skallen, men både den som ligger i accelerationsfältet och den som redan kör på motorvägen är ansvariga för att körfältsbytet skall ske säkert. Dock säger ju det sunda förnuftet att föraren i accelerationsfältet här det snäppet tyngre ansvaret.
Jag har också varit i sitationen de första gångerna jag skulle köra på motorväg, att man kommer 10-20 km för långsamt. Just för att jag inte vågade gasa på ordentligt. Numera gasar jag alltid upp till rätt hastighet, om det nu inte är bilkö eller något annat såklart. Det gäller att våga köra rätt hastighet helt enkelt.