• 1
  • 2
2008-08-09, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Men då är det ju ganska bra att dom flesta huserar i mitten, så det är någotsånär fritt i höger Tänk om alla höll till höger, villken pankaka det skulle bli

Vet inte villken Kista påfart du menar, men den från Kymlingelänken norr ut har ju ett rödljus uppe på bron, och där 2 filer dessutom går ihop till en innan motorvägen, det gör ju att det blir "race" där om första platserna ut på motorvägen, mindre lyckad lösning om man så säger.

Problemet är att merparten av fegisarna som huserar i mitten ligger ca 10km/h under gällande hastighet. Därför kan dom masa sig ut till högerfilen för dom är inga problem för gänget som ska in där lite då och då.

Och vid det rödljuset har man varit lite finurlig och sett till så att den högra filen har sitt stopp-streck lite längre fram. Dvs det är dött lopp när man ställt upp bilen rakt ner för påfarten.
Annars hade man i vänsterfilen lugnt kommit förbi först.
Citera
2008-08-09, 21:01
Medlem
Sen har det ju blivit betydligt mera kvinnor i trafiken sen en annan tog körkort, dom har ju ofta betydligt svårare att trampa på när det behövs, dom trampar ju heldre på bromspedalen.

Ömsesidig smidighet, är nått som borde bankas i i huvudet vi trafikutbildning, även det att man inte har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Citera
2008-08-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Problemet är att merparten av fegisarna som huserar i mitten ligger ca 10km/h under gällande hastighet. Därför kan dom masa sig ut till högerfilen för dom är inga problem för gänget som ska in där lite då och då.

Och vid det rödljuset har man varit lite finurlig och sett till så att den högra filen har sitt stopp-streck lite längre fram. Dvs det är dött lopp när man ställt upp bilen rakt ner för påfarten.
Annars hade man i vänsterfilen lugnt kommit förbi först.

Ja där vinner man oftast om man väjer höger
Citera
2008-08-10, 21:37
Medlem
OrgaZms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och det är just folk som dig som jag då ser till att komma förbi, och sen släpper på gasen så du inte längre kan ligga i din jämna hastighet. Har du fritt i vänsterfilen är det väl inte så mycket begärt att du underlättar genom att flytta dig.
Men det är för mycket begärt att du som ska ut, och dessutom har väjningsplikt, justerar gasen så att du kommer framför eller bakom mig...?

Släpp du på gasen framför mig om det gör dig gladare
Citera
2008-08-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och det är just folk som dig som jag då ser till att komma förbi, och sen släpper på gasen så du inte längre kan ligga i din jämna hastighet. Har du fritt i vänsterfilen är det väl inte så mycket begärt att du underlättar genom att flytta dig.
Jag hoppas du inte kör samma taktik på lastbilar?
Citera
2008-08-10, 23:44
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrgaZm
Men det är för mycket begärt att du som ska ut, och dessutom har väjningsplikt, justerar gasen så att du kommer framför eller bakom mig...?

Släpp du på gasen framför mig om det gör dig gladare

Här har vi egentligen två problem:

Det vanligaste är att en bil som ska in på påfarten skiter i att justera sin hastighet, precis som du beskriver. Självklart ser man till att det finns en lucka men det måste rimligtvis vara den påkörande bilens ansvar att anpassa sin fart till de luckor som finns.

Det andra problemet är att bilen som är på påfarten har ett gäng bilar tätt bakom sig (alltså på påfarten). Då begränsas förmågan att anpassa farten. H*n kan knappast bromsa. När detta schok av bilar ska in så hjälper inga luckor. Det blir kaos.

Och här har vi egentligen anledningen till TS. Varför håller inte bilar på en påfart avstånd till varandra? Man måste ju rimligtvis inse att inom en väldigt snar framtid så ska man flika in sig med annan trafik.
Citera
2008-08-11, 00:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag hoppas du inte kör samma taktik på lastbilar?
Lastbilar kan inte ligga i 110 och är lite större ekipage att flytta så självklart inte. Vad jag menar är personbilar som i god tid ser att man är på väg ut men inte vare sig släpper lite på gasen eller flyttar sig åt vänster för att underlätta trots att de har gott om plats åt alla håll.
Citera
2008-08-11, 00:52
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Citat:
Jag är bestämt säker på att man fick lära sig att hålla till höger, ändå åker 70% i mittenfilen/filerna om det finns 3 eller flera filer (90/110 väg)

Du här rätt. När jag började köra motorväg med min far, så sa han "Om det är tre filer, och man inte vet åt vilket håll man ska (med tanke på svängar/avfarter) är det bäst att ligga i mitten". Senare på körskolan fick jag lära mig att man ALLTID ska ligga i höger körfält, om man inte ska köra om, eller om körfältspilarna säger annat.

Sen påfart på motorväg, verkar inte som folk har förstått i tråden, eller så är det bara jag som är seg i skallen, men både den som ligger i accelerationsfältet och den som redan kör på motorvägen är ansvariga för att körfältsbytet skall ske säkert. Dock säger ju det sunda förnuftet att föraren i accelerationsfältet här det snäppet tyngre ansvaret.

Jag har också varit i sitationen de första gångerna jag skulle köra på motorväg, att man kommer 10-20 km för långsamt. Just för att jag inte vågade gasa på ordentligt. Numera gasar jag alltid upp till rätt hastighet, om det nu inte är bilkö eller något annat såklart. Det gäller att våga köra rätt hastighet helt enkelt.
Citera
2008-08-11, 02:35
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoopdawh00p
Sen påfart på motorväg, verkar inte som folk har förstått i tråden, eller så är det bara jag som är seg i skallen, men både den som ligger i accelerationsfältet och den som redan kör på motorvägen är ansvariga för att körfältsbytet skall ske säkert. Dock säger ju det sunda förnuftet att föraren i accelerationsfältet här det snäppet tyngre ansvaret.

Det jag menar är helt enkelt att föraren i accelerationsfältet måste se till att hålla rejält avstånd till framförvarande bil i accelerationsfältet. Annar blir det väldigt jobbigt för bilister på motorvägen att hjälpa till med körfältsbytet.
Citera
2008-08-11, 08:01
Medlem
Sunners avatar
Jag tycker att folk beter sig jävligt underligt på accelerationssträckorna i största allmänhet.

En del gör som du säger, de ska alltid, oavsett hur trafiken ser ut, lägga sig rakt i arslet på bilen framför.
En del andra ligger och såsar med resultat att de gör 70 km/h när de ska upp på 90/110-sträckan.
Och sen de där frustrerande människorna som redan ligger på huvudleden/motorvägen, och som verkar tro att det hela är en tävling där de vinner ett fint pris om de lyckas klämma sig in framför folk som ska upp på vägen, och därmed trycker gasen i botten när man själv precis har signalerat vänster, varpå man givetvis tappar den fina synken man hade med idiotens hastighet.
Citera
2008-08-13, 00:09
Medlem
För några år sen läste jag en kul insändare i en tidning.

Det var en kvinna utan körkort som hade påpekat för sin man att han nog inte skulle köra i mitten, utan till höger, men han påstod att höger bara var till för om man skulle svänga av.

Givetvis fick kvinnan ett bra svar i tidningen, att man skulle hålla till höger.

Skulle vara kul och sett gubbens min när hon visade det för honnom
Citera
2008-08-13, 03:45
Medlem
Tja, min trafiklärare nämnde något precis när vi skulle ut på motorväg för första gången men eftersom jag hade övningskört privat sen jag var 16 och gasade på så var det inget mer med det. Tror också jag räddade min uppkörning genom att knô mig in mellan två långtradare under rusningstrafik på kanske den kortaste centrala påfarteren i Gbg.

Men beteendet känner jag igen, har allt för många gånger hamnat bakom gubbar 75+ och kärringar ~50 som kör i 35 på centrala motorvägspåfarter (70km/h). Livsfarligt är det... Brukar se till att peka finger åt förövarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in