Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Så, vad har du för IPSec ens point hemma då? Eftersom dunpratsr om NAT så gissar jag att du inte tänkte använda din Zyxel till det?
Men,modet är ju bara att vidarebefordra de portar som nämns ingniden från din zyxel till din endpoint.
Glöm dåintendennsista punkten dock, att du måste vidarebefordra protokoll 50 till denna endpoint. Det är inte alla konsumentprylar som ens har stöd för det.
Lite svårt att förstå vad du menar med alla skrivfel, men jag läste någonstans på Sweclockers att Zyxel inte har stöd för L2TP, så det kanske är meningslöst att försöka. Vet inte exakt vad du menar med "endpoint", men det ska visst vara ungefär detsamma som "port" men under annan standard.
Om vidarebefordran av portar betyder att jag ska öppna dem, så räcker det väl att göra just det med port 1701. Problemet, som jag ser det, är att jag måste ange en "tjänst" för öppning, som i MacOSX alltså motsvaras av program, t.ex. Transmission.
I listan på modemet finns inget L2TP och jag kan väl knappast bara skriva "L2TP" för tjänsten och ange port 1701, som man kan göra för vilket program som helst på datorn.
Vad jag undrar är alltså om L2TP kan fungera under ett annat namn som finns i listan på modemet, men som jag är för okunnig för att känna till.
Annars skulle det väl vara trevligt, när det nu finns IPSec på luren, att hitta en guide för hur man kan få det att fungera, om nu både PPTP och L2TP är sämre.