2014-10-09, 18:16
Bannlyst
Hej!
Har en fråga ang. portöppning på Telias Technicolor TG799TSvn n2 som jag hemskt gärna skulle vilja få svar på. Det är nämligen så att jag för dryga två veckor sedan köpte mig ett Xbox One för att lira mycket Fifa (fut) online. Men, det laggar. Efter lite googlande fann jag att det antagligen berodde på stängda portar, som egentligen för den bästa spelupplevelsen ska vara öppna. Portarna som ska vara öppna är:
Port 88 (UDP)
Port 3074 (UDP och TCP)
Port 53 (UDP och TCP)
Port 80 (TCP)
Port 500 (UDP)
UDP Port 3544 (UDP)
UDP Port 4500 (UDP)

När jag försöker öppna dessa och följer alla steg för portöppning på Telias hemsida (denna: http://www.telia.se/privat/support/t...naportarismart), möts jag precis innan slutet av ett felmeddelande sägandes: "Spelets eller programmets portkonfiguration står i strid med ett redan tilldelat spel & program. Tilldelning av spelet eller programmet är inte möjlig."

Vad ska jag göra? Jag är verkligen rikskass på sånt här.

Mvh,
Citera
2014-10-09, 18:29
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joockeh
Port 53 (UDP och TCP)

Telia spärrar port 53 för privatkunder.
(FB) Svenska ISP:er stänger port 53 (/mod)

Sen så är EA idioter för att ens tänka på att använda den porten på det sättet.
Citera
2014-10-09, 18:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
H"Spelets eller programmets portkonfiguration står i strid med ett redan tilldelat spel & program. Tilldelning av spelet eller programmet är inte möjlig."

Det där betyder att du redan använt något eller några av portarna till något annat.
Citera
2014-10-09, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Telia spärrar port 53 för privatkunder.
(FB) Svenska ISP:er stänger port 53 (/mod)

Sen så är EA idioter för att ens tänka på att använda den porten på det sättet.

Jahapp, där ser man. Vet du om det går att komma runt detta på något sätt?

Citat:
Det där betyder att du redan använt något eller några av portarna till något annat.

Ja, men är det kört då? Eller det portarna redan är öppna till, kan jag typ redigera det och stänga portarna där eller nåt?

e: Kollade alla spel och program nu, men portarna används ju fan inte till något annat.
Senast redigerad av joockeh 2014-10-09 kl. 20:41.
Citera
2014-10-09, 21:13
Medlem
Fruktkonfektyrs avatar
Citat:
Ja, men är det kört då? Eller det portarna redan är öppna till, kan jag typ redigera det och stänga portarna där eller nåt?

Har din ISP blockerat den porten så ser det inte ljust ut.
Jag vet inte exakt vilket utrustning du kör och vilja möjligheter du har att påverka den.
Men ett alternativ kan vara att stänga ner Telias skräpiga brandvägg totalt (om så går) och
själv sätta upp en gateway med vettiga inställningsmöjligheter.

Det krävs dock lite mer kunskap i nätverk.
Citera
2014-10-22, 00:08
Medlem
ASUS-RTN10

Hej, har tänkt sätta upp remote login via ssh till min raspberry som sitter bakom ovannämnda Asus-router som har en Adsl-förbindelse till internet.

Raspberryn har statisk ip och jag har forwardat port 22 i routern till raspberryn(valde både udp och tcp) i router-menyn.

Dock hittar inte testsidan http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ att port 22 öppnats. Testade med att forwarda en annan random port till port 22 på raspberryn men det funkade heller inte(dvs ingen öppen port visades på testsidan)
Vad kan felet vara? Det funkar att ansluta inom det trådlösa nätverket till raspberryn dock..

Har ej stängt av routerns brandvägg än dock..
Citera
2014-11-20, 22:46
Medlem
Tjena tänkte lite lite med tunngle med en polare. Tunngle är som hamachi för er som inte vet. Då måste man öppna porten 11155 Både UDP och TCP men min vän lyckas bara öppna tcpn men inte udp.. Jag hade inga problem med att öppna båda och sökt och provat oss fram nu i 5 timmar för att ens få reda på vad fan felet låg nånstans. Någon som vet varför han inte kan öppna UDP men TCP?
Citera
2014-11-20, 22:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parreman
Tjena tänkte lite lite med tunngle med en polare. Tunngle är som hamachi för er som inte vet. Då måste man öppna porten 11155 Både UDP och TCP men min vän lyckas bara öppna tcpn men inte udp.. Jag hade inga problem med att öppna båda och sökt och provat oss fram nu i 5 timmar för att ens få reda på vad fan felet låg nånstans. Någon som vet varför han inte kan öppna UDP men TCP?

...och vi ska magiskt gissa vad han har för NAT/PAT-enhet och hur den är inställd?
Citera
2014-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
...och vi ska magiskt gissa vad han har för NAT/PAT-enhet och hur den är inställd?

Okej jag är helt efterbliven på detta. Vad är nat/pat enhet? Routern?
Citera
2014-11-20, 23:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parreman
Okej jag är helt efterbliven på detta. Vad är nat/pat enhet? Routern?

Jupp.
Citera
2014-11-21, 15:34
Medlem
Citat:
Jupp.

Okej, han har en ZTE H368N. Tele2 nät, om det spelar någon roll.
Citera
2014-12-07, 06:28
Medlem
Openwrt - Hur få port forward att fungera med VPN (integrity.st)?

Jag har installerat i OpenWrt vad som behövs för att PPTP VPN ska fungera. Så VPN i sig fungerar. Det är port forward med VPN igång som är problemet. T.ex. en FTP-server på mitt nätverk. "Vanlig" port forward, dvs utan VPN, fungerar utan problem.

Jag använder en PPTP VPN (integrity.st) just nu. Men om det krävs att använda OpenVPN är det inga problem.
Endast port 22 och 111 är öppna med PPTP.

Jag har googlat mycket, men jag hittar inte mycket om port forward bakom VPN. Det mesta verkar handla om man kör en egen VPN. Jag har läst på lite om iptables men förstår ändå inte mycket av vad jag hittar vid sökningar. Om jag inte har helt fel så ska man använda Network->Firewall->Traffic rules (OpenWrt GUIn) istället för vanliga port forward? Eller har jag helt fel?

Jag trodde port forward med VPN skulle bli simpelt om jag fixade OpenWrt som stödjer VPN. Men det verkar inte som så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in