Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-07, 15:56
  #1
Medlem
QP Cheeses avatar
jag har kollat överallt, när jag var uppe på volvo så sa de att enligt deras uppgifter skall det vara vajer på den, knappast troligt tyckte jag och bad om att få en skiss på var vajern skulle sitta, hittade utrymmet men där sitter bara en spetsig plastbit instucken, knappast att givaren sitter däri på nåt sätt antar jag?
åkte dit igen och denna gången hette det att den skall sitta på svänghjulet. åkte hem o kikade men det sitter inte nån givare där (föga förvånande).

trippmätarn är ju elektrisk och den funkar inte heller, abs har också slutat att fungera, kan det hänga ihop på nåt sätt?

nån här som har koll på det? en s40 -97 gäller det.
Citera
2008-08-07, 20:39
  #2
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
jag har kollat överallt, när jag var uppe på volvo så sa de att enligt deras uppgifter skall det vara vajer på den, knappast troligt tyckte jag och bad om att få en skiss på var vajern skulle sitta, hittade utrymmet men där sitter bara en spetsig plastbit instucken, knappast att givaren sitter däri på nåt sätt antar jag?
åkte dit igen och denna gången hette det att den skall sitta på svänghjulet. åkte hem o kikade men det sitter inte nån givare där (föga förvånande).

trippmätarn är ju elektrisk och den funkar inte heller, abs har också slutat att fungera, kan det hänga ihop på nåt sätt?

nån här som har koll på det? en s40 -97 gäller det.

Självklart hänger det ihop. Svänghjulet kan det ju inte sitta på, för då visar den ju olika hastighet beroende på vilken växel som du har i. Du borde idiotförklarat pappskallen som sa att det var vajer på en såpass modern bil. Inte ens Volvo 740 hade ju vajer.

Hastighetsmätaren går på ABS-systemets givare, som på många nyare bilar idag. Så det är troligen en ABS-givare som är kass på din bil. För att få reda på vilken det är får du la plugga in datorn och se om där finns felkoder lagrade.
Citera
2008-08-07, 23:30
  #3
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Självklart hänger det ihop. Svänghjulet kan det ju inte sitta på, för då visar den ju olika hastighet beroende på vilken växel som du har i. Du borde idiotförklarat pappskallen som sa att det var vajer på en såpass modern bil. Inte ens Volvo 740 hade ju vajer.

Hastighetsmätaren går på ABS-systemets givare, som på många nyare bilar idag. Så det är troligen en ABS-givare som är kass på din bil. För att få reda på vilken det är får du la plugga in datorn och se om där finns felkoder lagrade.

när de trycker in reg numret i datorn så säger det att det SKALL vara en vajer, tydligen så finns det massor av s40:s som har vajer, idiotgrejer jag vet men på min finns det iallafall ingen, det är jag säker på...

Det började med att abslampan glappade, funkade, funkade inte, funkade osv, sen lös lampan konstant utan att slockna och en vecka eller två senare slutade hastighetsmätaren att funka.

kompisen lånade iof bilen en dag och då sa han att hastighetsmätarn funkade om man kom upp i över 120, trippmätarn bevisade att han inte ljög då den rullat upp litegranna.

så antar att det är en givare som du säger, lånade en sån där mackapär idag som skall leta upp grejerna men den vägrade funka tillsammans med min bil, synd för volvo tar 995 spänn för en felsökning...
Citera
2008-08-08, 19:18
  #4
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
när de trycker in reg numret i datorn så säger det att det SKALL vara en vajer, tydligen så finns det massor av s40:s som har vajer, idiotgrejer jag vet men på min finns det iallafall ingen, det är jag säker på...

Det började med att abslampan glappade, funkade, funkade inte, funkade osv, sen lös lampan konstant utan att slockna och en vecka eller två senare slutade hastighetsmätaren att funka.

kompisen lånade iof bilen en dag och då sa han att hastighetsmätarn funkade om man kom upp i över 120, trippmätarn bevisade att han inte ljög då den rullat upp litegranna.

så antar att det är en givare som du säger, lånade en sån där mackapär idag som skall leta upp grejerna men den vägrade funka tillsammans med min bil, synd för volvo tar 995 spänn för en felsökning...

Åk in till valfri mindre bilverkstad och fråga om de kan köra en diagnos. Mekonomen bilverkstad på min ort tar ca 150kr för att göra det.
Citera
2008-08-09, 02:03
  #5
Medlem
Mest troligt tas signalen från abs givaren...
Citera
2008-08-09, 02:11
  #6
Medlem
h4cked4lifes avatar
Hörde att det var mycke fel på V40 upp till 02 orna, kan det stämma ??
Citera
2008-08-09, 13:56
  #7
Medlem
ettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4cked4life
Hörde att det var mycke fel på V40 upp till 02 orna, kan det stämma ??

Så länge bilarna gör av höga holländare kan det väl inte bli någon kvalite.

Dom äldre S/V40 bilarna brukar vara lite krångel med att av läsa i VIDA.

Kolla under mattan i baksättet vänstersida(Alltså bakom förarsätet).
Så finns det ett stort kontaktstycke med många kablar.
Och just där brukar det lagras väldigt mycke grus, med fukt.

Vet inte hur många gröna kablar jag har fått bytt där..
Citera
2008-08-09, 22:47
  #8
Medlem
Hej matarkabeln (2st röda till abs styrenheten) har ärjat av framme framför kylaren drag ny kabel från reläcentralen i motorrumet till abs styrenheten börja med att mäta och belastningsprova kablarna framme vid abs styrenheten (+12v) hyffsat vanligt på fas1
Citera
2008-08-09, 23:04
  #9
Medlem
ABS-givaren sitter väl i lagerhuset? Vill minnas att verkstan bytte mitt ena lagerhus med givare efter ett bromsoks-haveri med överhettning som följd. ABS och hastighetsmätare upphörde att fungera.

Kolla bilderna:

http://www.bildelsbasen.se/?index=st...71f5084255651f
__________________
Senast redigerad av James-Jonny 2008-08-09 kl. 23:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback