Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-06, 22:28
  #1
Medlem
Min dator är fuckad, kan jag komma åt icke delade filer via min flickväns dator?

HUR`?

tack
Citera
2008-08-06, 22:40
  #2
Medlem
kanulas avatar
Klent med info i ditt inlägg, så jag svarar likadant. Högerklicka -> dela
Citera
2008-08-06, 22:40
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Eh, nej. Är de inte delade så är de inte.

Du kan iofs testa något fjärrstyrningsprogram, typ Remote Desktop.

Om det verkligen är nödläge så kan du förstås rent fysiskt koppla in dina diskar i hennes dator.
Citera
2008-08-07, 01:34
  #4
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bog
Min dator är fuckad, kan jag komma åt icke delade filer via min flickväns dator?

HUR`?

tack

Plocka ur hårddisken och fysiskt montera den till hennes.

Hur fuckad är den?
Citera
2008-08-07, 12:30
  #5
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eh, nej. Är de inte delade så är de inte.

Du kan iofs testa något fjärrstyrningsprogram, typ Remote Desktop.

Om det verkligen är nödläge så kan du förstås rent fysiskt koppla in dina diskar i hennes dator.

Jo det går. Ligger en standardshare på varje disk. Bara man har rättigheter till filerna... Anslut till \\datornamn\c$ (där "c" är enhetsbokstaven som ska nås). Om DNS eller WINS inte funkar som det ska går det att ansluta på IP-adresss, \\192.168.0.5\c$
Citera
2008-08-07, 19:51
  #6
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyl
Jo det går. Ligger en standardshare på varje disk. Bara man har rättigheter till filerna... Anslut till \\datornamn\c$ (där "c" är enhetsbokstaven som ska nås). Om DNS eller WINS inte funkar som det ska går det att ansluta på IP-adresss, \\192.168.0.5\c$

Inte helt sant det heller. Det beror på vad för OS som används. Xp Pro samt Mediacenter har denna dolda share för varje disk samt Admin$. Xp home däremot, finns inte dessa shares. Enbart IPC för skrivardelning. Dessutom brukar det inte vara DNS eller WINS som skiter sig (hur många hemanvändare har det?) utan det är frågan om NetBIOS.

Hur det gäller Vista i det sammanhanget vet jag dock inte.
Citera
2008-08-07, 20:26
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyl
Jo det går. Ligger en standardshare på varje disk. Bara man har rättigheter till filerna... Anslut till \\datornamn\c$ (där "c" är enhetsbokstaven som ska nås). Om DNS eller WINS inte funkar som det ska går det att ansluta på IP-adresss, \\192.168.0.5\c$

Jojo, men då måste ju användaren på flickvännens burk ha just rättigheter på hans burk, vilket jag förstod inte var fallet, när han skrev "icke delade"
Citera
2008-08-07, 20:40
  #8
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jojo, men då måste ju användaren på flickvännens burk ha just rättigheter på hans burk, vilket jag förstod inte var fallet, när han skrev "icke delade"

Saknas rättigheterna kommer en inloggningsruta att komma upp där han kan logga in med sina uppgifter... Iofs är Windows lite inkonsekvent på detta område och det är inte alltid rutan dyker upp

En väg runt detta är att välja "Anslut nätverksenhet", peka på \\datornamn\c$m, klicka på "Anslut med en annat användarnamn" och fylla i user+pass. Alternativt använda kommandotolken:

net use \\datornamn\c$ /user:datornamn\User och sen gå till \\datornamn\c$
Citera
2008-08-07, 20:44
  #9
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanula
Inte helt sant det heller. Det beror på vad för OS som används. Xp Pro samt Mediacenter har denna dolda share för varje disk samt Admin$. Xp home däremot, finns inte dessa shares. Enbart IPC för skrivardelning. Dessutom brukar det inte vara DNS eller WINS som skiter sig (hur många hemanvändare har det?) utan det är frågan om NetBIOS.

Hur det gäller Vista i det sammanhanget vet jag dock inte.

Ah, jag blandade nog ihop begreppen, WINS och NetBIOS. Det jag syftade på var hursomhelst att namnuppslagen brukar bråka, därför brukar det alltid vara värt att testa att ansluta direkt mot IP-adressen istället.

Aha, okej att XP Home saknade dessa visste jag inte men jag borde kanske ha listat ut det
Citera
2008-08-07, 20:52
  #10
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyl
Ah, jag blandade nog ihop begreppen, WINS och NetBIOS. Det jag syftade på var hursomhelst att namnuppslagen brukar bråka, därför brukar det alltid vara värt att testa att ansluta direkt mot IP-adressen istället.

Aha, okej att XP Home saknade dessa visste jag inte men jag borde kanske ha listat ut det

NetBIOS har en vana att alltid bråka, ett skit enligt mig. Numera ansluter jag alltid via IP-adress, det funkar åtminstone. Siktar också på att få igång en DNS-tjänst i nätverket och slänga ut NetBIOS förgott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback