• 1
  • 2
2008-08-06, 10:45
Medlem
Ja, funderar på att inom en snar framtid att åka till Uppsala och en av kvällarna tänkte jag att det kunde vara trevligt att ta med sällskapet ut på restaurang eller dyl.

Så, har ni några tips på vart man kan äta gott i en trevlig atmosfär i Uppsala och vad för prisklasser ligger dessa restauranger inom?

Vill ha tips på alla olika så spelar ingen roll om det är kinamat, grekiskt, indiskt, svensk husmanskost etc.

(försökte söka, men fann ingen tråd som tog upp detta. Finns det dock redan en så hänvisa gärna dit.)
Citera
2008-08-07, 14:21
Medlem
Nu vet jag inte riktigt vad din budget ligger på men jag kan ju ta några av mina favoriter.

Il Forno som ligger uppe vid univesitetsaulan, bra kötträtter som är lite över medelpris, mycket prisvärd stenugnsbakad pizza, trevliga lokaler inomhus dock tycker jag deras uteservering på andra sidan gatan är lite tråkig.

Svenssons Taverna tycker jag all mat är mycket god och prisvärd, där har dom ochså både maträtter och pizzarätter. Bra uteservering, hit brukar jag gå främst.

Le Parc som ligger bredvid Svenssons, tycker jag bara är bra att äta på om det är fint väder så man kan sitta ute. Dock är medelålder. 55+ känns det som.

Akropolis mitt emot Svensson har bra grekiskt mat, mycket fina lokaler invändigt.

Runt hörnet på Akroplolis ligger en italiensk restaurang som jag aldrig lär mig namnet på. Men deras mat är underbart god, inredning är kalas det kostar lite över medel.

Alexander som ligger nere vid fallet är bra om man ska ta pizza och öl men inte så mycket mer.

Carl Philip, mycket bra mat men hyfsat dyrt.

Domtrappkällarn och Hambergs Fisk finns ju ochså men då får du öppna plånboken ganska rejält.

Dom jag inte tycker om:

Svenssons Åkanten, dålig ordning rent allmänt på just den Svenssons och maten känns som bara utkastad på tallriken, min dessert hade dom tagit fel så det blev getost istället för grädde?!

Terassen tycker det är b;igt att sitta och äta i barstolar, nej dit går man för att dricka.

Den grekiska restaurangen nere vid fallet kan man skippa, personalen är störiga och maten känns inte ens värd att betala för.

Tzatziki går man till om man vill äta fläskfärs istället för nöt, få gammalt bröd mm
Citera
2008-08-08, 09:02
Medlem
Tack så mycket
Citera
2008-09-15, 21:55
Medlem
corpuss avatar
En klassisk restaurang är ju Guldtuppen.
Kommer ihåg den ifrån min studietid, men kan inte helt säkert garantera om den fortfarande finns kvar.
Citera
2008-09-18, 11:38
Medlem
Latmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpus
En klassisk restaurang är ju Guldtuppen.
Kommer ihåg den ifrån min studietid, men kan inte helt säkert garantera om den fortfarande finns kvar.

Guldtuppen är borta sedan många många år. Och särskilt bra var den väl inte heller när den fanns. Kan den ha försvunnit i slutet av 80-talet?

\Latmask
Citera
2008-09-19, 11:00
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latmask
Guldtuppen är borta sedan många många år. Och särskilt bra var den väl inte heller när den fanns. Kan den ha försvunnit i slutet av 80-talet?

\Latmask

Men man fick jävligt billigt käk!

Kommer ihåg att man sprang på Studio Q där sen, och det var efter att det hette något annat på den tiden jag inte kom in... sent -80 stämmer nog bra.
Citera
2008-09-19, 11:15
Medlem
FNGs avatar
Hambergs fisk är väl det jag kommer på nu. Riktigt bra priser måste jag säga, speciellt om man tar skaldjursplateaun. 375 spänn för mellanstorleken som man blir riktigt mätt på, varma pilisar och gambas, massor av räkor, en halv hummer, ostron och massor av godis. Bra priser på skumpa, jag tog in en Selosse sist jag var där som var helt ok prissatt för att vara på krog.

Lingon är bra med genuin mat.

Peppar ska vara bra, men det har jag inte provat själv.

Sen kan jag inte uttala mig om resterande utbud, men eftersom uppsala är en studentstad så känns det som att den stora lejondelen av stadens ställen är pizza eller grekorienterade budghethak.
Citera
2008-09-19, 18:57
Medlem
Tullamores avatar
Domtrappkällaren,om man vill lyxa till det lite.
Citera
2008-09-19, 18:59
Medlem
-jOE!s avatar
Har varit på Svenssons Taverna och det var helt OK.
Citera
2008-09-19, 19:03
Medlem
pang olufsens avatar
lite oseriös krog men gott är det.

http://www.restaurangkött.se/
Citera
2008-09-19, 23:26
Medlem
antns avatar
Jag kan inte ge ett bra svar då jag ej har ätit på så många restauranger i Uppsala men Il Forno på S:t Olofsgatan är en bra italienare. Kanske kan UNT hjälpa dig också: http://www.untfredag.se/avd/1,1786,M...sectionlinks15.
Citera
2008-09-19, 23:30
Medlem
hultmans avatar
Nyss hemkommen från Domtrappkällaren. Mycket bra restaurang faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in