2008-08-06, 15:56
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
En passant noterar jag att det är relativt lätt att läsa Montaigne på franska (om man kan modern franska) när man väl vant sig vid skillnaderna i stavning och det faktum att somliga ord har utsatts för betydelseglidning. Jag har en känsla av att det är svårare att läsa och förstå svenska texter från 1500-talet (om man behärskar modern svenska). Mitt ovetenskapliga intryck är att svenskan har förändrats mer än en del andra språk under de senaste 500 åren.

När jag läser texter från 1500-talet brukar jag slås av just hur lite svenskan faktiskt har förändrats. Svenskan man finner i Gustav Vasas bibel är i princip modern svenska, med lite annorlunda stavning. Jag tror att svenskan förändrades mer mellan 1300 och 1500 än den gjorde mellan 1500 och 2008.
Citera
2008-08-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Skulle vi förstå en bildad svensk som levde på 1700-talet om han dök upp idag?

De tidigaste radioinspelningarna från sent 1800-tal förstår vi enkelt, men det skiljer bara tre-fyra generationer här.

Läste en text från sent 1600-tal i skolan för 1-2 år sedan, det var många ord som var svåra att förstå.
Citera
2008-08-06, 19:33
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Skulle vi förstå en bildad svensk som levde på 1700-talet om han dök upp idag?

De tidigaste radioinspelningarna från sent 1800-tal förstår vi enkelt, men det skiljer bara tre-fyra generationer här.

Eftersom min egen dialekt sägs vara närmre 1700-talets stockholmska än den moderna stockholmskan så har jag svårt att tro att ni skulle förstå. Fast det skulle bero på lyssnaren lika mycket som talaren i fråga förstås.

Under rätta förhållanden skulle en viss förståelse äga rum förutan problem, men jag kan också tänka på fall där uttalsskillnader samt försvårad grammatik skulle sätta käppar i hjulet.

Men framom allt annat betänken att skriftspråket och uttalet voro varandra mycket mer främmande än vad de äro idag. Så fast man kunde förstå skriven svenska från den tiden kunde den vara vansklig att förstå.

Men som sagt, det skulle bero på talarens dialekt och sätt att tala och på lyssnarens språköra och dialektvänja.
Citera
2008-08-06, 19:50
Medlem
Eremitens avatar
Gamla inspelningar:
http://www.slba.se/SLBA/FONOGRAF/insp_privata03.htm
Citera
2008-08-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Òðinn
Eftersom min egen dialekt sägs vara närmre 1700-talets stockholmska än den moderna stockholmskan så har jag svårt att tro att ni skulle förstå. Fast det skulle bero på lyssnaren lika mycket som talaren i fråga förstås.

Hvilken dialekt har du? og hvor taler man den? *nysgjerrig*
Citera
2008-08-06, 19:56
Medlem
Jag läste ett utdrag ur äldre Västgötalagen från 1300-talet och det var lite ovant men läste man det högt så förstod man en hel del. Många ord har försvunnit t.ex. bambu = trumma eller omskrivningar fiþlu = flöjt eller fela (kommer inte ihåg vilket).
Citera
2008-08-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Gamla inspelningar:
http://www.slba.se/SLBA/FONOGRAF/insp_privata03.htm

Tja, han var inte lätt att förstå, men det beror väl på åldern och ljudinspelningens kvalitet.
Citera
2008-08-06, 22:20
Medlem
Förkastlig Tants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Med största sannolikhet ja. Ordvalet och uttalet av vissa ord skulle ha skiljt sig från dagens svenska, men i det stora hela skulle det knappast ha varit svårt att förstå. Jag skulle tippa på att vi utan alltför stora svårigheter skulle förstå talad svenska ner till 1300-1400-talet.

Sen låter vi norrmännen ta över.
Citera
2008-08-06, 22:27
Medlem
Tjennstroums avatar
http://www.ljudminnen.se/skomakaren.mp3

Där är länken till den äldsta inspelningen på "svenska". En 94-årig man från Hälsingland vid namn Peter Wickblom, visserligen är kvalitén inte den bästa. Långt från det språk man hör i hans landskap i dag.

Det har skett en enorm förändring gällande det talade språket i Sverige, för tvåhundra år sedan talade alla dialekter, i dag långt färre.
Citera
2008-08-06, 23:31
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
http://www.ljudminnen.se/skomakaren.mp3

Där är länken till den äldsta inspelningen på "svenska". En 94-årig man från Hälsingland vid namn Peter Wickblom, visserligen är kvalitén inte den bästa. Långt från det språk man hör i hans landskap i dag.

Det har skett en enorm förändring gällande det talade språket i Sverige, för tvåhundra år sedan talade alla dialekter, i dag långt färre.
Intressant i sammanhanget är att han hade bott nästan 60 år i Amerika när inspelningen gjordes. Hade han inte bott i en svensk koloni skulle han förmodligen haft en del problem med det svenska språket 1904.

Citat:

Den som intervjuas är Peter Wickblom, skomakare och en av de ursprungliga medlemmarna i den religiösa sekten erikjansarna. De lämnade Sverige 1846 och grundade Bishop Hill i Illinois, USA.
År 1904, då Wickblom var 94 år gammal, ombads han av bonden Jonas Bergren, även han erikjansare, att berätta om den äventyrliga färden över Atlanten då skeppet var nära att förlisa. Framför Wickblom placerade Bergren sin fonograf som han själv byggt enligt uppfinnaren Edisons principer
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=170&vid=699
Citera
2008-08-07, 17:01
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurffröken
Hvilken dialekt har du? og hvor taler man den? *nysgjerrig*

Österbottniska; som talas i Österbotten i Finland.
Citera
2008-08-07, 17:12
Medlem
HC47s avatar
Så jäkla svårt är det inte med 1700-talssvenska. Läs eller lyssna på verk som är skrivna av C. M Bellman. Visst finns det ord man får slå upp men det mesta är ju inga problem att förstå.

Och mycket mer 1700-tal än Bellman blir det nog inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in