2008-08-06, 00:59
Medlem
Skulle vi förstå en bildad svensk som levde på 1700-talet om han dök upp idag?

De tidigaste radioinspelningarna från sent 1800-tal förstår vi enkelt, men det skiljer bara tre-fyra generationer här.
Citera
2008-08-06, 01:08
Bannlyst
Intressant. Finns de där radioinspelningarna från 1800-talet tillgängliga på nätet? Länk?
Citera
2008-08-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Intressant. Finns de där radioinspelningarna från 1800-talet tillgängliga på nätet? Länk?

Vet inte. När jag tänker efter kan det ha varit engelska inspelningar jag har hört som till exempel Edisons första inspelning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison

Jag tycker att Edison är mycket enkel att förstå både när det gäller uttal och ordval. Om en amerikan hade träffat honom idag hade ingen höjt på ögonbrynen.
Citera
2008-08-06, 02:26
Medlem
Nja, tveksamt.

Hör bara på inspelningar av ungdomar från 1970-talet. Visst förstår man vad de säger men de pratar på ett helt annat vis än tonåringar idag.
Artigt, tydligt, och helt andra ord än du skulle höra idag. Trots att de inspelningar jag har hört, filmer och så vidare, skulle föreställa rebeller så låter folk som Farbror Folke och Tant Gunsan.
Kolla själv in filmer från den tiden - till exempel Jack av Ulf Lundell, där alla dessutom var rebeller, men artiga sådana!

Så tänk dig skillnaden ännu längre tillbaka!
Man kanske förstod vad de sa, förutom en del ord och större dialektala skillnader, men de hade nog en del meningsbyggnader som vi idag skulle uppfatta som obegripliga.
Men jag är lekman, och ser fram expertisens dom!
Citera
2008-08-06, 08:56
Medlem
Med största sannolikhet ja. Ordvalet och uttalet av vissa ord skulle ha skiljt sig från dagens svenska, men i det stora hela skulle det knappast ha varit svårt att förstå. Jag skulle tippa på att vi utan alltför stora svårigheter skulle förstå talad svenska ner till 1300-1400-talet.
Citera
2008-08-06, 09:02
Medlem
prominentens avatar
Gammelsvenskby i Ukraina, med ljudklipp:

http://www.svenskbyborna.com/
Citera
2008-08-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
De tidigaste radioinspelningarna från sent 1800-tal
Kan du utveckla det? Är de inte från 1920-talet?
Citera
2008-08-06, 10:09
Medlem
Carl Serungs avatar
vill minnas att jag läst detta i Illustrerad vetenskap. Dom menade att vi kunde utan problem "åka tillbaka" till mitten av 1700 talet och tala och bli förstådda utan problem. Varför just "mitten" på 1700 talet förstod jag dock inte, ett språk ändrar väl inte så mycket så man inte förstår ett skit på 50 år?
Citera
2008-08-06, 11:50
Medlem
Egon3s avatar
Det mesta av problematiken ligger nog i semantiken. Klippet med Anna Annas
från Gammalsvenskby handlar om relationer och överlevnad, ämnen som i princip
är tidlösa.

Den vetenskapliga, politiska och tekniska utvecklingen har gett oss många ting
som var okända 1750, i många fall okända år 1950. Kloning och bredband
och integrationspolitik och tiotusentals fler termer.

Men vi läser med nöje Carl von Linnés skrifter och skulle säkert förstå en av
hans föreläsningar om han höll den på svenska. Det som var vetenskap då är
allmän kunskap nu.
Citera
2008-08-06, 13:24
Medlem
Satyricons avatar
En passant noterar jag att det är relativt lätt att läsa Montaigne på franska (om man kan modern franska) när man väl vant sig vid skillnaderna i stavning och det faktum att somliga ord har utsatts för betydelseglidning. Jag har en känsla av att det är svårare att läsa och förstå svenska texter från 1500-talet (om man behärskar modern svenska). Mitt ovetenskapliga intryck är att svenskan har förändrats mer än en del andra språk under de senaste 500 åren.
Citera
2008-08-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klassikern
Kan du utveckla det? Är de inte från 1920-talet?

Ja, du har nog rätt radio var nog senare. Det jag menade var ljudinspelningar.
Citera
2008-08-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Gammelsvenskby i Ukraina, med ljudklipp:

http://www.svenskbyborna.com/

Kul länk!

Samtidigt vet man ju inte hur mycket tyskan, ryskan och ukrainskan har påverkat uttalet. En del av gammelbysvenskarna man kan lyssna på har definitivt rysk eller ukrainsk brytning (vet inte vilken).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in