Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-05, 21:14
  #1
Medlem
Tjo, är så att när min sambo satt på tåget en dag så försvann all syn på ena ögat några sekunder, därefter blev det helt suddigt. När hon väl kom hem så hade hon en fruktansvärd huvudvärk(hon har aldrig haft så ont som hon hade nu, hon ville typ kapa av huvudet ).
Nu har den värsta huvudvärken gått över och synen är som vanligt(dvs bra)
Hon har tidigare haft näsblod då och då de senaste veckorna, inte ofta men någon gång sådär.

Vad kan detta vara? Blodpropp? Stress?

Lägg även till att hon tagit p-piller ett x antal år.
Citera
2008-08-05, 21:21
  #2
Medlem
swedems avatar
ålder på din sambo? har hon andra sjukdomar? käkar hon andra mediciner?
Citera
2008-08-05, 21:34
  #3
Medlem
Synfenomen och senare plötslig huvudvärk är typexemplet på migrän. Har huvudvärken gått över? Hur lång tid sedan var det den började?
Citera
2008-08-05, 21:38
  #4
Medlem
Kent-Ronnys avatar
Låter som migrän med aura, vilket jag lider av. Jag förlorar delar av mitt synfält innan huvudvärken kommer och slår ner mig totalt. Som tur är händer det bara en gång vartannat år ungefär...
Citera
2008-08-05, 22:47
  #5
Medlem
Fru Vs avatar
jag lägger också mina växelpengar på migrän.

Behandlingsförslag är naproxen 250 mg eller annat lite starkare receptfritt från valfritt jouröppet apotek.
Citera
2008-08-05, 23:38
  #6
Medlem
jakersnelhests avatar
Haha. För att bekräfta det ännu en gång, jag slår också ett slag för migrän. Om det blir återkommande, sök läkare och få Imigran på recept. Det hade jag tydligen fått, upptäckte jag igår när jag var på Apoteket.. Hade helt glömt bort att jag varit hos doktorn och klagat..
Citera
2008-08-06, 00:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest
Haha. För att bekräfta det ännu en gång, jag slår också ett slag för migrän. Om det blir återkommande, sök läkare och få Imigran på recept. Det hade jag tydligen fått, upptäckte jag igår när jag var på Apoteket.. Hade helt glömt bort att jag varit hos doktorn och klagat..


Jo vet ju om migrän då min mor har haft det typ hela sitt liv, så det har jag ju lite koll på(hon har så stark migrän att hon får ta sprutor osv)..dock har jag aldrig hört talas om att man kan förlora synen på ena ögat bara sådär.
Det där med blodpropp kom ej från mig själv utan från en sjuksköterska
Personligen tror jag stress är ett stort moment i det hela och det första jag tänkte på var också någon variant av migrän(folk brukar ju förklara det som en blixt från klar himmel, när man får det).
Hon har fortfarande ont i huvudet men inte lika mycket som förut. Får se hur det är imorrn.
Citera
2008-08-06, 09:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Personligen tror jag stress är ett stort moment i det hela och det första jag tänkte på var också någon variant av migrän(folk brukar ju förklara det som en blixt från klar himmel, när man får det).
.
Nja, c:a 20% har migrän med aura, som alltså börjar med väldigt(!) knasiga symtom, däribland synfenomen (suddig syn, synbortfall eller till och med tillfällig blindhet; brus, sicksack-linjer i synen, osv osv).

Lite bilder/filmer på hur det kan se ut: http://www.migraine-aura.org/content.../index_en.html

Men, ungefär hur länge har hon haft ont? Nåt dygn, två dygn, tre veckor?
__________________
Senast redigerad av John Zeppe 2008-08-06 kl. 09:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback