• 1
  • 2
2008-08-05, 20:52
Medlem
trafalgars avatar
Ett av mina 3 ägg exploderade nyss i grytan. Det small till, som en liten smällare ungefär och till min förvåning så var det ägg över spishällen, samt på väggen. Låg en del sörja i grytan också.

Någon som varit med om något liknande?
Citera
2008-08-05, 21:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Ett av mina 3 ägg exploderade nyss i grytan. Det small till, som en liten smällare ungefär och till min förvåning så var det ägg över spishällen, samt på väggen. Låg en del sörja i grytan också.

Du får nog förklara på vilket sätt du tillagade äggen.

~Paul~
Citera
2008-08-05, 21:04
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Tycker jag också!
Är jävligt nyfiken!
Citera
2008-08-05, 21:16
Medlem
trafalgars avatar
Citat:

~Paul~

Lade dem i kallt vatten i en gryta, ställde denne på spisen och satte sedan på högsta värmen. Brukar vrida ner när det har kokat upp. Kan säga att det är en ganska liten gryta, om det nu spelar roll.
Citera
2008-08-05, 21:19
Medlem
dumms avatar
Klart intressant

Enda jag kan komma på är att trycket inuti ägget blev för högt ... men det borde ju vara ganska välkänt om det kan hända.

Kanske nåt för konspirations-forumet ?
Citera
2008-08-05, 21:19
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Lade dem i kallt vatten i en gryta, ställde denne på spisen och satte sedan på högsta värmen. Brukar vrida ner när det har kokat upp. Kan säga att det är en ganska liten gryta, om det nu spelar roll.

Jag kan säga att själv brukar jag utgå från kallt vatten, högsta värme sen stormkokning ca 13-20 minuter. Har aldrig varit med om att ett ägg exploderat, endast spruckit ibland men då beror det ju på att jag varit oförsiktig när jag la i den. Fast så använder jag ju kastrull. Men vad ska det spela för skillnad?
Citera
2008-08-05, 21:23
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Jag kan säga att själv brukar jag utgå från kallt vatten, högsta värme sen stormkokning ca 13-20 minuter. Har aldrig varit med om att ett ägg exploderat, endast spruckit ibland men då beror det ju på att jag varit oförsiktig när jag la i den. Fast så använder jag ju kastrull. Men vad ska det spela för skillnad?

Ja, äggen kan spricka ibland så det hänger ut en del äggvita från ägget. Men har aldrig upplevt att det har exploderat. Det var i början av kokfasen så att säga, kanske 2 min efter uppkokning.
Citera
2008-08-05, 21:35
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ja, äggen kan spricka ibland så det hänger ut en del äggvita från ägget. Men har aldrig upplevt att det har exploderat. Det var i början av kokfasen så att säga, kanske 2 min efter uppkokning.

Var det ett gammalt ägg?
Bör vara den enda anledningen att gasbildning ökat trycket under skalet så att en liten uppvärmning fick explosionen att äga rum?
Citera
2008-08-05, 21:44
Medlem
dePauls avatar
Mina tankar går åt samma håll som Stig Allans. Om ett ägg bygger upp så mycket tryck att det exploderar i samband med kokning så bör det bero på antingen en rejäl bit luft inuti ägget (ålder), för stor temperaturskillnad eller en kombination av dessa två.

Jag förmodar att du inte gjorde hål i ägget innan kokning. Därmed bildas det vätgas som expanderar och kan få ägget att spricka.

~Paul~
Citera
2008-08-05, 22:29
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Mina tankar går åt samma håll som Stig Allans. Om ett ägg bygger upp så mycket tryck att det exploderar i samband med kokning så bör det bero på antingen en rejäl bit luft inuti ägget (ålder), för stor temperaturskillnad eller en kombination av dessa två.

Jag förmodar att du inte gjorde hål i ägget innan kokning. Därmed bildas det vätgas som expanderar och kan få ägget att spricka.

~Paul~

Äggen köptes i förrgår och utgångsdatumet är 23 aug. Göra hål i ägget brukar man väl inte göra eller?
Citera
2008-08-05, 22:34
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Äggen köptes i förrgår och utgångsdatumet är 23 aug. Göra hål i ägget brukar man väl inte göra eller?

Kan vara något ägg som hamnat i skymundan och därefter landat i äggkartongen du köpte.
Det dröjer innan äggleveranserna tar plats på lastbilsflaken, inte kör dom en simpel pall utan väntar till bilen blir fylld.
Färska ägg får man bara om man har egna höns eller en äggleverantör med ditt bästa i åtanke.
Citera
2008-08-05, 22:46
Medlem
Citat:

Ja, det har hänt mig en gång med. Jag kokade 5-6 ägg, varav 1 exploderade. Det smällde till så pass högt att jag undrade vad som hände. Jag hade locket på så inget kom på spishällen eller väggen, men äggvattnet såg inte trevligt ut. Alla äggen kom från samma kartong, med ett par veckor kvar till utgångsdatum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in