• 1
  • 2
2008-08-05, 23:16
Bannlyst
det kanske var en liten kyckling i ägget, den expanderade och blev ostabil. omg
Citera
2008-08-06, 08:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Göra hål i ägget brukar man väl inte göra eller?
För att slippa att äggen går sönder i samband med kokning så kan man med fördel pricka skalet med en nål på den runda toppen av ägget, den som är markerad på bilden här: http://www.minkhollow.ca/HatchingPro...ions/egg-1.gif

Poängen är att man släpper ut luften som annars hade expanderat och sprängt ägget.

~Paul~
Citera
2008-08-06, 10:32
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa

Jag kan säga att själv brukar jag utgå från kallt vatten, högsta värme sen stormkokning ca 13-20 minuter.
13-20 minuter!!! Är inte dina ägg rätt gröna då?

Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar

Äggen köptes i förrgår och utgångsdatumet är 23 aug. Göra hål i ägget brukar man väl inte göra eller?

Jo, man(eller jag iaf) brukar göra ett litet hål i ägget med en nål.
Citera
2011-07-22, 11:37
Medlem
Zeramons avatar
DET HÄNDE MIG MED! MED 2 ÄGG!

I morse beslöt jag mig för att koka ägg, 2 stycken. i kyskåpet hade jag ägg inköpta i början av juni tror jag, så dom vart på gränsen om jag sku äta eller inte. men, eftersom rutiga kokboken säger att flytande ägg inte ska ätas, medans ägg som ställer sig på ända (med bara lite av ägget ovanför vattnet) är ofärska men ätbara, så visste jag hur jag skulle testa dom.

tog 2 ägg, ett flöt, men det andra ställde sig på högkant, gick sedvanligt till balkongen och kastade ut det dåliga i skogen och ersatte det med ett annat som stod på högkant.

nu till grejen - har provat ibland att skaka ägg innan jag kokar, för att se om jag kan få en kokad "äggröra" där vitan och gulan är omrörd i ägget innan det stelnar. i vanliga fall med färska ägg så har det inte funkat, och jag antog det hade att göra med att färska ägg har lite luft (eller gas) i sig, och då rörs innehållet inte tillräckligt mycket fram och tillbaka för att blanda innehållet.

eftersom jag nu hade ägg som var lite äldre och därav mera luft i sig, tänkte jag att nu kanske det lyckas - så jag skakade om båda äggen ordentligt.

i med dom i kallt vatten, på med full effekt på spisen - sätter alltid på timern sen när det kokar på 5 minuter.

när det närmade sig att det skulle börja koka small det ordentligt! jag hoppade till alltså, (stod brevid vid köksdisken) fattade ingenting, det flög en skalbit ut ur vattnet och 2 meter bort. som tur var hade vitan och gulan börjat stelna, så det var bara skal som flög. "intressant" tänkte jag och fortsatte med vad jag höll på med. efter 1 minut typ - PANG! och så hade det andra ägget gjort samma sak. haha helt sjukt vad det smäller!

tänkte genast på flashback - eftersom jag läste någon äggkokartråd här tidigare - och tog tom bilder. men kameran glömde jag hemma,(är på jobbet nu)

kan vi inte prova detta - alla som kokar ägg, skaka dom ordentligt innan kokning - se vad vi får för resultat.

det kan ju vara en kombination av lite halvgamla ägg som skakas.

pröva - jag ska testa imorgon samma sak, har flera gamla ägg!
Citera
2015-01-22, 21:49
Medlem
The.Swedes avatar
Ahaha hände mig precis, kokade 4 ägg och tog av kastrullen och så hörde jag en smäll och så sköts hela toppen av äggen som en liten torped
Citera
2016-10-07, 09:44
Medlem
Klownfaces avatar
Nu har det hänt mig, ett av mina fyra ägg "exploderade" precis Häxkonster?
Citera
2022-08-13, 09:04
Medlem
Måste varit en äggsplotion (hade just min första)!
Citera
2022-08-13, 10:01
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Var det ett gammalt ägg?
Bör vara den enda anledningen att gasbildning ökat trycket under skalet så att en liten uppvärmning fick explosionen att äga rum?

Ja måste vatt så , annaes har han kokat dom i olja i 200 grader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in