2008-08-09, 17:19
Medlem
Spaceers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boy
Grundlagen är inte skriven för att du skal tolka in "med hjälp av redskap" i paragraf 4. Det känns mer desperat när röda huliganser försöker att få det till detta, eller som ATY att grundlagen inte gäller på allmän plats. Jag har svårt att tro att ni inte inser detta själva.
Nu är det ju inte så att det är min tolkning eller någon annan "röd huligans" tolkning, utan vakthavande på platsens tolkning av lagen. Vilket förklarar varför dom agerade som dom gjorde, och inte sprang in med batonger och tryckte in alla meningsmotståndare i bussar och körde iväg dom, som sverige "demokraterna" hade hoppats på. Förövrigt tror jag inte att Polisen i Umeå heller är specielt intresserade av att låta Sverige Demokraterna tala, utan ville nog mer bara att inga fysiska konflikter skulle utbryta. En än gång så stog Sverige Demokraterna, och dess anhängare för all antydning till våld. Demokrater, jorå.
Citera
2008-08-09, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spaceer
Såhär tolkade vakthavande i umeå lagen. "- De har inte ensamrätt på yttrandefrihet. Även andra får ge utlopp för sina åsikter. Det är alltså inte brottsligt att ropa genmälen, däremot är det enligt min bedömning brottsligt att störa med ljud som visselpipor, säger han."
Det där beror på att Umeåpolisen är antidemokratisk, jävig och kommunistisk. Just därför har sd anmält den till JO också. Luleåpolisen inte fullt lika genomkommunistisk dock:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3888499

Citat:
- De har tillåtelse att hålla torgmöte och framföra sina åsikter. Den som stör deras möte kan rapporteras för brottslig handling, sa polisens insatschef på plats, Patrik Hellberg.
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4043833

Citat:
Söder tystnade
Ljudnivån omöjliggjorde Björn Söders inledning.
- Ni begår ett lagbrott just nu. Jag vet inte vad för människosyn ni har, vrålade Söder ut till de dryga 100-talet Luleåbor som hade samlats framför Gula paviljongen.
Men sverigedemokraten fick inget gehör av de åhörarna. I stället höjdes ljudnivån några snäpp vilket innebar att partiets röst tystnade.
Sedan klev insatsledaren för den massiva polisstyrkan, Patrik Hellberg, in och tog över mikrofonen. Han förklarade att sverigedemokraterna hade rätt att hålla en allmän sammankomst precis som alla andra.
Efter uppmaningen började poliserna att avvisa personer från platsen. Totalt fördes 23 personer bort till Köpmantorget drygt 50 meter från Gula paviljongen. Några av dessa avlägsnades sedan vidare till någon annan plats i Luleå för att inte störa ordningen. Tre personer rapporterades av polisen för störande av allmän sammankomst.
Östersundspolisen likaså:

http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/nyheter/artikel.asp?artikel=2241043

Citat:
Motdemonstranterna hade till skillnad från Sverigedemokraterna inget mötestillstånd men på polisens uppmaning dämpade de sina protester och polisen vidtog därför inga ytterligare åtgärder, säger polisens vakthavande befäl.
Senast redigerad av whoopwhoop 2008-08-09 kl. 17:35.
Citera
2008-08-09, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
Det är för att grundlagen gäller som man får använda sin verbala förmåga. Det är du som går emot grundlagen.

Nej, om du inte säger att man inte kan föra oljud verbalt.

Fattar du inte att du bara skämmer ut dig själv i denna mötesdebatt. Acceptera nederlaget och försök att vara mer påläst i framtiden om du kan!
Citera
2008-08-09, 17:25
Medlem
Spaceers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Va, vad pratar du om?
Jag pratar om att Sverige Demokrater och anhängare stog för allt våld under morgonen, vilket det finns filmbevis för.

Citat:
Nu ljuger du ju - men ni våldsfascister bröt ju mot grundlagen, närmare bestämt störande av allmän sammankomst. Dessutom finns det en hel del vänsterpartister som har gått med i sd, så det du talar om är bara lögner.
Jag skulle inte kunna bry mig mindre om det var ett lagbrott, men nu är det faktiskt så att vår kära vakthavare på platsen har gjort tolkningen att alla som inte använde redskap för att skapa ljud inte begick ett brott.

Citat:
Lögner återigen: AFA Umeå.
Så enbart för att AFA medlemmar var närvarande och har satt ihop en film och lagt ut på youtube så betyder det att alla som deltog är aktiva inom AFA?
Citera
2008-08-09, 17:28
Bannlyst
Citat:
Nu är det ju inte så att det är min tolkning eller någon annan "röd huligans" tolkning, utan vakthavande på platsens tolkning av lagen. Vilket förklarar varför dom agerade som dom gjorde, och inte sprang in med batonger och tryckte in alla meningsmotståndare i bussar och körde iväg dom, som sverige "demokraterna" hade hoppats på. Förövrigt tror jag inte att Polisen i Umeå heller är specielt intresserade av att låta Sverige Demokraterna tala, utan ville nog mer bara att inga fysiska konflikter skulle utbryta. En än gång så stog Sverige Demokraterna, och dess anhängare för all antydning till våld. Demokrater, jorå.

Japp, den felaktiga tolkningen kommer från en polisman som förmodligen inte behövt anväbnda grundlagen i sin tjänsteutövning på åratal och därför inte är lika bra insatt i dem som yrkesjurister.
Detta att man måste använda redskap för att bryta mot grundlagen är ju lika dumt som när vänstermänniskor säger att grundlagen inte gäller på allmän mark.
Utstrålar man så mycket okunskap skall man nog vara lite försiktig i sina utspel.

Vad polisen är intresserade och ointresserade är inte speciellt intressant, men visst finns det antidemokrater även inom polisen.

SD har aldrig stått för politiskt våld mer än i självförsvar, något som kan vara svårt för antidemokrater att se skillnaden på.
Citera
2008-08-09, 17:30
Bannlyst
Citat:
Jag pratar om att Sverige Demokrater och anhängare stog för allt våld under morgonen, vilket det finns filmbevis för.

Då skall ni givetvis lämna in detta material till polisen.

Citat:
Jag skulle inte kunna bry mig mindre om det var ett lagbrott, men nu är det faktiskt så att vår kära vakthavare på platsen har gjort tolkningen att alla som inte använde redskap för att skapa ljud inte begick ett brott.

Hehehe, ja den är ju för rolig den där!

Citat:
Så enbart för att AFA medlemmar var närvarande och har satt ihop en film och lagt ut på youtube så betyder det att alla som deltog är aktiva inom AFA?

Men du sa ju att AFA inte var med vilket ju detta visar att du bara ljög!
Citera
2008-08-09, 17:31
Medlem
Spaceers avatar
Citat:
Det där beror på att Umeåpolisen är antidemokratisk, jävig och kommunistisk. Just därför har sd anmält den till JO också. Luleåpolisen inte fullt lika genomkommunistisk dock:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3888499

Östersundspolisen likaså:

http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/nyheter/artikel.asp?artikel=2241043

Konstigt att du ifrån sydsverige (antar) vet så mycket om Umeå polisen, det borde vel snarare handla om att olika vakthavande tar olika beslut, snarare än att alla poliser är medlem i KPML? Tro mig, jag har träffat en hel del poliser i Umeå som har varit väldigt pissiga, och Luleå polisen är generellt betydligt mycket trevligare och enklare att ha att göra med.

Dessutom tror jag inte att det finns någon fastställd riktlinje till när det är ett lagbrott, vad jag vet så finns det inga fall där folk som bara har uttryckt sig verbalt har blivit åtalade, och då det inte finns något domstoltsbeslut att grunda sitt beslut över lämpliga ingripande på så kan det variera då det är mer av en fri tolkning, förstår du hur jag tänker?
Citera
2008-08-09, 17:33
Bannlyst
Citat:
Konstigt att du ifrån sydsverige (antar) vet så mycket om Umeå polisen, det borde vel snarare handla om att olika vakthavande tar olika beslut, snarare än att alla poliser är medlem i KPML? Tro mig, jag har träffat en hel del poliser i Umeå som har varit väldigt pissiga, och Luleå polisen är generellt betydligt mycket trevligare och enklare att ha att göra med.

Att inse att man inte agerade utåfrpn grundlagen har knappast något att göra med om man kommer från syd, väst, öst eller nord.

Grundlagstolkande är alltså inte knytet till värdersträcken!

Citat:
..vad jag vet så finns det inga fall där folk som bara har uttryckt sig verbalt har blivit åtalade,..

Du har ju fått en länk där era politiska kamrater är åtalade just för detta.
Citera
2008-08-09, 17:38
Bannlyst
Citat:
Vilket "våld" och "filmbevis" skulle det vara? Sd har filmat allting, så om det är någon som har "filmbevis" är det sd. Men förklara gärna.

Citat:
Han är ingen jurist och har tolkat lagen fel. Just därför har sd JO-anmält Umeåpolisen. Luleå- och Östersundspolisen gjorde dock en korrekt tolkning, som jag visade ovan. Att du inte bryr dig om lagen är väl ingen nyhet.

Citat:
Nej, men majoriteten var vänserextremister.
Citera
2008-08-09, 17:39
Medlem
Spaceers avatar
Citat:
Då skall ni givetvis lämna in detta material till polisen.
Då filmerna inte filmar hela händelseförloppat så antar jag att det är väldigt svårt att bevisa att man inte har inlett det. Dom filmer jag talar är dom som har rullat på Västerbottens nytt, där en tant och en gubbe drar i folks maskeringar, slår på människor och deras kameror och skriker.

Citat:
Hehehe, ja den är ju för rolig den där!
Nu får du nog förtydliga var det roliga är, även fast jag tycker att det är sjukt roligt att SD vart ägd av sin kära polisstyrka här i Umeå.

Citat:
Men du sa ju att AFA inte var med vilket ju detta visar att du bara ljög!
Ehm, är vel en lång bit ifrån att säga att motdemonstrationen inte var ORGANISERAD av något parti/orginisation. Bara för att folk inom nätverket AFA var närvarande på platsen betyder inte det att det var organiserat av AFA, dessutom då ni verkar ha väldigt dålig koll så kanske jag ska förklara att AFA fungerar mer som ett nätverk än en orginisation, vilket betyder att folk som är aktiva inom AFA även är aktiva inom andra orginisationer.
Citera
2008-08-09, 17:41
Bannlyst
Citat:

Dessutom tror jag inte att det finns någon fastställd riktlinje till när det är ett lagbrott, vad jag vet så finns det inga fall där folk som bara har uttryckt sig verbalt har blivit åtalade, och då det inte finns något domstoltsbeslut att grunda sitt beslut över lämpliga ingripande på så kan det variera då det är mer av en fri tolkning, förstår du hur jag tänker?
Du verkar vara besatt av skåningar och smålänningar. Nej, jag bor inte där. Jag tycker synd om dig. Så okunnig om demokrati, svensk lag och det svenska språket som du är det förståeligt att du söker dig till vänsterextrema rörelser. De behöver inte vara kommunister, nej, men de har tolkat lagen fel i alla fall. Det finns liksom inget att diskutera. Det finns många domar gällande störande av allmän sammankomst av exakt denna typ. Läs på lite...
Citera
2008-08-09, 17:43
Bannlyst
Citat:
Då filmerna inte filmar hela händelseförloppat så antar jag att det är väldigt svårt att bevisa att man inte har inlett det. Dom filmer jag talar är dom som har rullat på Västerbottens nytt, där en tant och en gubbe drar i folks maskeringar, slår på människor och deras kameror och skriker.
Det är en kvinna som blir slagen i ansiktet av en vänsterextrem tjej, varpå hon försvarar sig, inte minst då samma personer även försökte förstöra sd:s ljudanläggning för 100 000-tals kronor. Vad är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=qy1bK1u9Bx8

För övrigt erkänner vänsterextremisten i inslaget klart och tydligt att han inte respekterar sd:s demokratiska rättigheter och bryter mot lagen. Hur jävla mer tydligt kan det bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in