2008-09-30, 14:09
Medlem
Frubeates avatar
– Jag har inte i modern tid hört om något fall där det har saknats DNA-spår i någon form på en mordplats, säger DNA-experten Johanna Björkman.

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Jag reagerar mycket starkt på att det helt saknas DNA. Se det jag tydliggjort i fetstil ovan i spoilern. När uttalade DNA-experten detta och var?

Nackepa, är det inte så att på de flesta mordplatser så är offren döda när de blir hittade?
Lite bättre läge att hitta DNA på sådana platser, eller hur?
Att Johanna Björkman inte har hört något om avsaknad av DNA på mordplatser i modern tid tycker jag inte är konstigt. För vad ska hon jämföra med tycker du?
Alla andra fall...i modern tid....där det finns tre offer på en mordplats, som alla ännu är vid liv när de hittas?
DNA kan mycket väl finnas, men det är väl inte så svårt att se hur det kan ha "trampats ner" av alla de som konsentrerade sig om de ännu levande mordoffren?
2008-09-30, 14:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
– Jag har inte i modern tid hört om något fall där det har saknats DNA-spår i någon form på en mordplats, säger DNA-experten Johanna Björkman.

Nackepa, är det inte så att på de flesta mordplatser så är offren döda när de blir hittade?
Att Johanna Björkman inte har hört något om avsaknad av DNA på mordplatser i modern tid tycker jag inte är konstigt. För vad ska hon jämföra med tycker du?
Alla andra fall...i modern tid....där det finns tre offer på en mordplats, som alla ännu är vid liv när de hittas?
DNA kan mycket väl finnas, men det är väl inte så svårt att se hur det kan ha "trampats ner" av alla de som konsentrerade sig om de ännu levande mordoffren?

SKL kunde ju dessutom förklara det hela bättre.
Var Johanna på platsen förresten?
Jag har missat henne helt?
2008-09-30, 14:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ok! Nu förstår jag bättre hur du menar! Jag trodde du var inne på att SKL "mörkar" något...jag är skadad...
Nej det är bedrövligt att det inte gått att urskilja DNA från CS i huset o jag kan hålla med smålandtintin i hans kritik vad gäller alla poliser som klampade runt där i onödan! Ambulanspersonalen förstörde säkert oxå en del med dem kan vi ju inte säja att de var där i onödan...
De första som började förstöra var faktiskt offren som blödde ur sig påtagliga mängder blod, som sedan flyttades runt av de andra som kom in. Jag har tidigare påpekat att nästan alla DNA-prover kommer från blodbesudlingar. Det säger nästan sig självt att dessa inte kommer från gm, om dådet är gjort med hammare.
2008-09-30, 14:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ult
Väldigt anmärkningsvärt”

I huset där två barn mördades och mamman skadades svårt, har inget främmande DNA hittats.

Vi har avhandlat det där i tråden tidigare. Johanna Björkman är ingen "DNA-expert" i normal mening, utan en åklagare som intresserat sig särskilt för DNA-bevisning. Hon har inga speciella insikter när det gäller villkoren för provtagning eller analys av DNA.
2008-09-30, 14:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det förvånar många jag talat med även om dom försökte rädda liv så köper jag inte hur man inte kan fiska fram DNA på 176 matrial som polisen lämnat in för analys.
Typ 160 av dessa är från blod. Det var uppenbarligen mycket svårt att hitta besudlingar som inte var blod på brottsplatsen.
2008-09-30, 15:04
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Sluta humla och fram med namnen på "de stora fiskarna" i det här!
Eller VILL du inte att de ska åka fast???
De smådealer som finns i Arboga golar ner varenda kotte när de åker fast, för ett antal år sen satt den dåvande "storfisken" o golade ner sin brorsa (o flera)
När det gäller knark måtte de vara bra stora för att hålla käft o några såna här jag inte sett till här.

Jag vet brott som begåtts där fel gm setet, o hållit käft, bl a en kille som satt för ett knarkbrott i tre år o där han höll käft om sina två kumpaners inblandning. Men den killen tillhör en av de FÅ som fortfarande har den gamla "tjuvhedern" kvar o de är inte många, särskilt inte bland dealer!

Om nu CS utnyttjats av så stora fiskar måste ni ju veta vilka de är?
Det handlar om väldigt mycket för hennes del, inte bara ett par månader eller nåt år, torskar hon även i HR är hennes liv förstört, går hon fri är hennes liv förstört. Kanske dags att ni hostar upp vilka som ligger bakom det här så att CS kan bli rentvådd? Eller VILL ni inte det?
Jag fattar inte vad det är ni håller på med? Känns som att antingen är ni inblandade i det här själva (kanske inte du då nackepa!) eller så är det bara en stor fet bubbla för att misskreditera folk?
Finns det substans i det ni humlar om o då är det dags att ta tjuren vid hornen!!

Så kom igen nu nackepa! Snitcha en dealer nu!

Jag förklarade mina funderingar i det inlägg du besvarade.

Sen håller jag ej med dig angående golare. Det finns folk som håller käft i alla led. Även småhandlare. Det handlar om ens heder. Man golar inte.

Sen kan CS även vara medskyldig och då är det inte konstigt att hon är lojal. Åker en fast så håller man käft om den eller de andra.

Sen sa jag även i tidigare inlägg i går att jag ser möjlighet att CS kan komma med mer uppgifter i HR. Hon trodde säkert att hon skulle frikännas i TR.
Senast redigerad av nackepa 2008-09-30 kl. 15:08.
2008-09-30, 15:10
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Jag förklarade mina funderingar i det inlägg du besvarade.

Sen håller jag ej med dig angående golare. Det finns folk som håller käft i alla led. Även småhandlare. Det handlar om ens heder. Man golar inte.

Sen kan CS även vara medskyldig och då är det inte konstigt att hon är lojal. Åker en fast så håller man käft om den eller de andra.

Sen sa jag även i tidigare inlägg i går att jag ser möjlighet att CS kan komma med mer uppgifter i HR. Hon trodde säkert att hon skulle frikännas i TR.

Ok, men VAD baserar du de här funderingarna på?
VAD har du fått fram som tyder på något dyligt, det har inte stått något i media om det, inte i FUP o ingen jag känner i Arboga har hört talas om deta, så därför undrar jag vad för slags uppgifter som fått dej att fundera i de här banorna?
Tack för svar förresten!
2008-09-30, 19:56
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Finns det fler av de som befunnit sig på brottsplatsen som ej har lämnat minsta spår efter sig?
2008-09-30, 20:09
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Finns det fler av de som befunnit sig på brottsplatsen som ej har lämnat minsta spår efter sig?

Då antar jag att du menar DNA, som är det vi diskuterar nu?
Blir ju samma sak det, hur ska vi kunna veta om andra lämnt DNA, eller inte?
Eller menar du att man faktiskt har hittat DNA från alla man vet har befunnit sig på brottsplatsen, alla utom CS?

Eller menar du alla typer spår: skoavtryck, fingeravtryck, fibrer osv...?
2008-09-30, 20:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Jag måste poängtera att jag lider också med dom drabbade men jag känner oerhört starkt för att man skall kunna leva i detta land och kännas sig trygg och inte åka dit för nått bara för man råkar va på fel plats.
Känns nästan som Hurricane (boxare som blev oskyldigt dömd.)

Cs har ju här bidragit själv. Hade hon berättat något annat än uppenbara lögner så hade hon - om hon varit oskyldig - lätt kunnat rentvå sig. Om du ser till CS resor till Arboga, var hon måste ha befunnit sig och hennes egna orimliga historier, så pekar det tydligt på skuld.
2008-09-30, 21:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Alla har lämnat fotspår. Men det finns ju fotspår som kan stämma för CS också. Det rör sig väl om runt 8 olika blåljuspersonal som har varit därinne och rotat. Jag orkar inte kolla i FUP just nu, men jag tror inte att det är fler än tre av dessa som man har DNA-spår från.
2008-09-30, 22:53
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alla har lämnat fotspår. Men det finns ju fotspår som kan stämma för CS också. Det rör sig väl om runt 8 olika blåljuspersonal som har varit därinne och rotat. Jag orkar inte kolla i FUP just nu, men jag tror inte att det är fler än tre av dessa som man har DNA-spår från.

Precis
Men har någon höjt rösten och kritiserat polis/tekniker för att det inte hittats DNA från ambulanspersonalen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in