2008-09-11, 00:27
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Es minnesbild är rättsligt av vikt under tiden hon levde skyddat. Men vad hon minns därefter håller inget högt trovärde i rätten då hon haft tillgång till media och annan påverkan.
Beror väl på vad man avser, men om jag gissar på vad du menar så ger jag dig rätt.
2008-09-11, 00:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Då glömmer du att hon redan redovisat alla sina minnen.
Men jag har inte gjort någon hemlighet i att jag anser att E tyvärr fått sina minnen inplanterat redan under skyddat boende då hon haft nattliga samtal med T och även fhl ledande frågor om CS.
Datorer, tidningar har funnits under tid då E skulle isoleras och det framkommer i förhör att hon vill veta.
2008-09-11, 00:32
Medlem
Medvetet förkortat citat av mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
E en mamma som levde för sina barn. Fullt förståeligt. Den dagen man blir förälder så är det, för det stora flertalet, barnet/n som gäller. Allt annat, inklusive en själv, hamnar ovillkorligen i andra hand.

E blir livshotande skadad och hennes två barn skadas så att de avlider.

Jag tror aldrig att E, eller någon förälder, skulle glömma ansiktet på den person som dödar hennes/ens barn.

Jag tror aldrig att någon, oavsett om man är en mamma eller pappa eller för den delen vilken människa som helst, någonsin kan glömma ögonblick som förändrar ens liv.
När det gäller Emma blir saken speciell och det är den ev. följden av hennes skador och hur det påvekat hennes minnesbild vi diskuterar. En jävligt absurd diskussion, tycker jag egentligen.
2008-09-11, 00:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men jag har inte gjort någon hemlighet i att jag anser att E tyvärr fått sina minnen inplanterat redan under skyddat boende då hon haft nattliga samtal med T och även fhl ledande frågor om CS.
Datorer, tidningar har funnits under tid då E skulle isoleras och det framkommer i förhör att hon vill veta.
Jag vill veta om CS är skyldig, men hon har inte berättat det än... Förstår du min liknelse...
2008-09-11, 00:34
Medlem
Citat:

Där säger jag emot dig. Jag säger att detta är inte sant. Var har du funnit den upplysningen?
2008-09-11, 00:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag vill veta om CS är skyldig, men hon har inte berättat det än... Förstår du min liknelse...
I detta fall vill väl alla veta vem den skyldige är. CS är även hon för mig en av kandidaterna men jag väger ändå på 50/50 på en annan gm av vad som framkommit idag i bevisvärde.
2008-09-11, 00:45
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Es minnesbild är rättsligt av vikt under tiden hon levde skyddat. Men vad hon minns därefter håller inget högt trovärde i rätten då hon haft tillgång till media och annan påverkan.

Det begriper jag. I den frågan anser jag att även Es tidiga "surriga" berättelser pekar på CS.

Mitt inlägg var ett inlägg på det mer allmänmänskliga planet.

Jag anser att CS är skyldig på flera grunder.

Es utpekande är ett av dem. Eftersom minnesforskning, experter (medicinska och psykologiska) och minnets hållbarhet i en domstol diskuterades ville jag ge en annan bild.
2008-09-11, 00:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Där säger jag emot dig. Jag säger att detta är inte sant. Var har du funnit den upplysningen?
Läser i FUP där jag anser att förhör med E innan restriktionerna släpps är talande på vad hon egentligen själv minns
FUP sid. 917 videoförhör 080422
På fråga svarade Emma att hon inte har någon aning om när händelsen som förhören handlar om ägde rum. Det
är ingen som vill berätta det för henne och hon kommer själv inte ihåg. Hon vet absolut att Togge inte var
hemma men om det var en vardag eller helg vet hon inte eftersom han jobbar både vardag och helg. Hon har
också funderat på vad de gjorde tidigare under dagen, hon och barnen, om de var till lekparken eller så men hon
har inget minne från den dagen. På fråga hur hon vet att Togge inte var hemma svarade Emma att hon tror att
han har berättat det.
Var det så att han hade varit hemma skulle ju han ha sett gärningsmannen eller också varit
skadad. Så det kan vara uteslutning och att han har berättat det men det är inte hennes eget minne.
Hon minns att Togge och hon har pratat om att om det är så att den här tjejen kom hem till dem hur visste hon då
att Togge inte var hemma eller skulle komma hem. Togge undrade om Emma kunde ha sagt något till tjejen, att
Togge kommer om en timme eller att han jobbar.
Emma uppgav att om man göra en sådan här sak så tar det inte
fem eller tio minuter utan det tar lite längre tid. Tänk om Togge kom hem mitt i alltihopa. Den som gjorde det
här måste varit ganska säker på att var själv med dem. Emmas tanke är hur sjutton visste tjejen att Togge inte
skulle komma hem.
Emma ombads berätta om sina funderingar att hon kände sig inlåst. Hon ansåg att den som gjort det här ska sitta
inlåst med restriktioner. Emmas känsla är att hennes liv har tagit slut och att det inte ska vara så utan att det är
personen som har gjort det som ska ha ett straff.
2008-09-11, 01:47
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
I detta fall vill väl alla veta vem den skyldige är. CS är även hon för mig en av kandidaterna men jag väger ändå på 50/50 på en annan gm av vad som framkommit idag i bevisvärde.

"bevisvärde" Jag måste ha missat något i allt det här diskuterandet om hur lite/hur mycket Emma minns. Vad är det för "bevis" som har framkommit idag (igår) som får dig att värdera det så högt som 50/50 mot alla indicier/vittnesmål mot CS?
2008-09-11, 01:55
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
"bevisvärde" Jag måste ha missat något i allt det här diskuterandet om hur lite/hur mycket Emma minns. Vad är det för "bevis" som har framkommit idag (igår) som får dig att värdera det så högt som 50/50 mot alla indicier/vittnesmål mot CS?
Det finns mycket som jag anser att CS inte kan bindas till brottsplats. Inget DNA, skosula som inte är ovanlig, stationsbilder som inte går att identifiera personer, inga vittnen, för knapp tid att hinna med dådet mellan Es sista aktivitet med datorn och Ts hemkomst, otillförlitligt utpekade av vittnet E.

Detta gör att jag väger mellan 50/50 på en annan gm.
Inga nya bevis har kommit till mig som gör att CS blir mer misstänkt gm.
2008-09-11, 03:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Lustigt vad saker kommer igen. Symaskinen, Madeleinekakan och det mesta övriga i denna diskussion diskuterades kring 15 augusti i denna tråd. Se gärna de dagarnas diskussion om E och 'kroppsminnen' också.

Vad SÅCen faktiskt menade, och hur det egentligen är med Es minne, tillhör sådant vi väl aldrig får veta ordentligt. Det finns lika mycket luckor om detta som om historien om morden och CS.

Ja, och det är också det limaha skriver inledningsvis, att h*n tagit upp berättelsen med symaskinen tidigare. När nu h*n tar upp den - och uppenbarligen vill att jag ska ge respons på den utifrån fallet med E - så gjorde jag den.

Jag håller med dig! Det är ingenting vi vet, som jag skrev tidigare. Man kan bara spekulera.
2008-09-11, 03:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jo visst (til båda mina fetmarkeringar), men det jag undrar över är om limaha's historia finns med i det material SÅC gått igenom.
Om det finns där, okej, men om inte, hur mycket annat finns inte med, om du förstår?
Det var inte just jämförandet mellan limaha's historia och E's minnen jag tänkte på

OK! Har inget svar på det. Men det skulle vara intressant att veta och hur många forskningsrapporter han har suttit och plöjt igenom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in