2008-09-10, 00:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det skulle man kunna tänka sig om hon inte hade imponerat socialt i andra sammanhang.

Om man tar en person med psykopatiska/sociopatiska personlighetsdrag, är det bland annat typiskt för en sådan att kunna ljuga, manipulera, och göra det bra - allt för att nå sina syften. En annan typisk egenskap för sådana, är att de kan framstå som enormt sociala och charmiga - också för att nå sina syften. Det de gör, gör de oftast för sin egen vinnings skull. Så dessa egenskaper, som ni båda nämner, behöver inte ha någon motsättning; snare tvärtom - för en person med antisociala personlighetsdrag/antisocial personlighet.
2008-09-10, 00:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Finns det en nollvision i trafiken så vore det konstigt om inte domstolarna hade det också.
Det är inte riktigt samma sak. Ska man ha en nollvision för oskyldigt dömda måste man samtidigt ha en nollvision för friade skyldiga, annars finns det ju ett väldigt enkelt sätt att uppfylla nollvisionen på. Jag tycker att det är att rimligt krav att det går mer än tio skyldiga som kommer undan i domstol (alltså till skillnad från dem som kommer undan i polisutredningen, och aldrig bringas till åtal) på en oskyldigt dömd. Om det är rimligt med fler än hundra skyldiga som kommer undan i domstol på varje oskyldigt dömd är lite mer diskutabelt.
2008-09-10, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte riktigt samma sak. Ska man ha en nollvision för oskyldigt dömda måste man samtidigt ha en nollvision för friade skyldiga, annars finns det ju ett väldigt enkelt sätt att uppfylla nollvisionen på. Jag tycker att det är att rimligt krav att det går mer än tio skyldiga som kommer undan i domstol (alltså till skillnad från dem som kommer undan i polisutredningen, och aldrig bringas till åtal) på en oskyldigt dömd. Om det är rimligt med fler än hundra skyldiga som kommer undan i domstol på varje oskyldigt dömd är lite mer diskutabelt.
Jag tycker det är exakt samma sak.
I trafiken innebär det att ingen någonsin ska få köra mer än sju kilometer i timmen för att visionen ska uppfyllas. I juridiken att ingen någonsin kan dömas.
Det är ju samma pamflettresonemang i bägge fallen.
2008-09-10, 00:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Hur förklarar du hennes inplanterade minnen när SÅC säger så här angående hennes förmåga till nyinlärning?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12795175&postcount=9436
Ta ut helheten av vad SÅC sagt istället för dessa två meningar. Jag tror han förklarade Es minne mer en så.
2008-09-10, 00:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
I detta avseende är vi alla på tråden vanliga människor. SÅC är Sveriges främste minnesexpert
Främste minnespsykolog. Det finns andra sätt att studera minnet på än via psykologin, och minnespsykologer och deras rättsliga tillämpningsmotsvarighet vittnespsykologer har inte särskilt gott rykte varken i rättsväsendet eller i akademin i stort.
2008-09-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ta ut helheten av vad SÅC sagt istället för dessa två meningar. Jag tror han förklarade Es minne mer en så.

Jag har hämtat de citat jag länkat till ifrån VLT, här är det i sin helhet:

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=793556

Hur förklarar du hans uttalande då?

Edit: Det är lite lustigt att du ber om att saker skall postas i sin helhet och inte bara utdrag förresten
Senast redigerad av Rock N Roll 2008-09-10 kl. 00:42.
2008-09-10, 00:37
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Vilken annan människa i världen skulle riva upp himmel och jord, förmodligen berätta mer om sitt liv än nödvändigt, för att på alla sätt bevisa sin oskuld.
Ungefär så beskrev polisen att NJ hade betett sig under förhören.
Det höga priset på sitt liv tarvar en öppen dagbok... med andra ord, allt annat än lögner i den situationen.
Detta om något, talar väldigt mycket emot CS.

Ja du har så rett!!!
2008-09-10, 00:38
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Främste minnespsykolog. Det finns andra sätt att studera minnet på än via psykologin, och minnespsykologer och deras rättsliga tillämpningsmotsvarighet vittnespsykologer har inte särskilt gott rykte varken i rättsväsendet eller i akademin i stort.
Men här finns ju underlag i de videoinspelade förhören med E samt vad som tillkommit efter det skyddande boendet.
E är ju väldigt frikostig med detaljer till vad som kan kallas minnespåverkan i förhören.
2008-09-10, 00:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
[spoiler]
Idag, 13:46 #9290
Prinzezzan
Medlem

Prinzezzans avatar

Reg.datum: Mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jaha...så E hörde gärningsmannens röst på FB också då menar du? Eller var kan hon ha hört den tro, eftersom hon kände igen också den?

[/b]
Här påstår jag, att du underminerar E:s minnen. För hon kan ju inte enligt dig, minnas något själv (så då är du övertygad att hon hittar på vad hon tror, för att vara andra till lags, som en viss barnflicka ville vara) Enligt dig är det inte sanningen E säger, enligt dig kan hon inte säga sanningen om vad hon kommer ihåg. För enligt dig kan hon inte komma ihåg! Därför skrev jag att du påstår att hon ljuger. För det vet du inte, du vill bara påskina att du skulle veta.

Igen, du tror personligen att det är mycket svårt att komma ihåg flera månader efter skalltrauma och nedsövning.
Men du är övertygad att hon upplever att hon känner igen rösten.

Jag tror personligen att man kommer ihåg alldeles för länge en hemsk upplevelse. Fråga bara trafikoffer hur de kan komma ihåg saker i samband med krock, hur det låter när däcken tjuter när de försöker bromsa, metallen skrynklar ihop. Även om de har skalltrauman.
Likväl som brottsoffer kan komma ihåg röster, lukter smärta mm
Du vill bara göra dig märkvärdig och skriva gulliga saker om E samtidigt som du försöker underminera henne.

Vittnen och målsägare kan väl bara uttala sig om vad de upplever som sanning
Ska vi prata piller(hattar) och dyligt så kan ju du borsta bort pillret (ärtan) under dynan du sitter på

Och jag är övertygad om att du upplever att du känner dig förolämpad, men det är inte så. Det är jag övertygad om. Du upplever det bara så

Jag har aldrig påstått att E inte kan komma ihåg något! Jag säger hur det skulle kunna vara, som du ser, när du läser min text. Jag har aldrig påstått att E hittar på. Har heller aldrig påstått att hon skulle göra detta för att vara andra till lags. Inte heller har jag påstått att E inte kan säga sanningen. Jag kan, som du skriver, inte veta; det kan ingen av oss göra! Men jag har aldrig försökt påskina att jag vet, bara hur det kan vara.

Jag tror det kan vara svårt för henne att minnas, pga omständigheterna. Men med detta har jag aldrig menat att hon skulle hitta på eller ljuga. Att man tar in omgivningen och "lägger pussel" behöver inte vara medvetet och om det är så att hon omedvetet fått "hjälp" att minnas, exempelvis genom att hon sett att omgivningen reagerar positivt på något hon säger (behöver bara vara att de inte säger emot henne och ber henne berätta mer), så är jag säker på att det är just - omedvetet. Detta är ett naturligt beteende hos människan och man behöver inte vara skallskadad för att ta in omgivningens reaktioner, gudskelov. Hon kan också minnas "rätt", det har jag aldrig skrivit att hon inte kan!

Jag har aldrig försökt göra mig märkvärdig, som du skriver, genom att "skriva gulliga saker" om E, men om du uppfattar det så, så är det din sak. E verkar vara en gullig människa med de egenskaper som jag nämnde, men det är bara hur jag upplever henne utan att känna henne...

Jag har aldrig försökt underminera E´s minne. Jag har bara skrivit hur det - igen - kan vara.

Ja, vittnen och målsägare kan bara tala om vad de upplever som sanning - det är ju det jag säger!!! Jag tror på att E upplever att det hon minns är sanning - oavsett om hon minns hur det var, eller om hon omedvetet kan ha påverkats.

Jag har ingen ärta under dynan där jag sitter. Den har jag skickat till dig, så kan du ta den till natten

Jag vet inte om du är en elak människa, ignorant eller om du försöker provocera, men läs och läs rätt , eller vad vissa brukar skriva ibland, nästa gång
2008-09-10, 00:43
Medlem
nackepas avatar
Citat:

Men om han hade bedömt annorlunda då? Hade du då sagt att ryktet inte är särskilt gott? Ganska lätt att genomskåda syftet med det du påstår.
2008-09-10, 00:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Säger vem?
2008-09-10, 00:56
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=793556

Hur förklarar du hans uttalande då?

Jag tycker det talar för sig själv. Jag ser inga tveksamheter alls i det han säger.

Om det nu är refererat rätt. Det har ju varit si och så med det tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in