2008-08-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Brott mot tystnadsplikten är det enda jag har läst.

Det är det som är så enerverende - Det är det enda vi vet...
Vad är det som gör att han går ut i media så här på kvällskvisten och berättar detta?
Det har ju uppenbarligen hänt något idag, som vi får vänta med till morgonnyheterna eller nåt innan vi får veta...
Eller är det bara ett spel?
2008-08-28, 20:27
Medlem
Märkliga uttalanden (tre moderata nämndemän)

Förvisso bör en rättens ordförande påminna nämndemännen att vara försiktiga i kontakter med media. Men man kan enligt mig inte lasta ordförande för att nämndemännen agerar klantigt. En nämndeman vet att man inte får diskutera överläggningarna, det är absolut sekretess.

Om det stämmer som Expressen skriver har inte nämndemännen agerat korrekt, enligt min mening: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Bara en notering förresten: alla tre nämndemännen i Arbogarättegången (Cecilia Uggla, Eva Holstein och Sigvard Sigurd) är moderater.

Hej förresten, mitt första inlägg på Flashback.

Eva heter jag.
Senast redigerad av Eva O 2008-08-28 kl. 20:30. Anledning: Omflyttad text
2008-08-28, 20:28
Medlem
Frubeates avatar
Det jeg funderer litt på er dette: et antal personer, her og andre steder har tydeligvis den oppfatningen at CS er skyldig, men samtidig mener samme personer at hun bør frikjennes fordi bevisene/indisiene er for svake.
Men er det ikke nettopp disse beviser og indisier som har overbevist dere om hennes skyld? Hvordan kan de da være for svake?
Blir litt absurd dette egentlig. Alt som fremkommer i saken overbeviser om skyldspørsmålet, men loven sier at det ikke er nok?
Øsker jeg var jurist, så jeg kunne forstå.
2008-08-28, 20:38
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva O
Förvisso bör en rättens ordförande påminna nämndemännen att vara försiktiga i kontakter med media. Men man kan enligt mig inte lasta ordförande för att nämndemännen agerar klantigt. En nämndeman vet att man inte får diskutera överläggningarna, det är absolut sekretess.

Om det stämmer som Expressen skriver har inte nämndemännen agerat korrekt, enligt min mening: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Bara en notering förresten: alla tre nämndemännen i Arbogarättegången (Cecilia Uggla, Eva Holstein och Sigvard Sigurd) är moderater.

Hej förresten, mitt första inlägg på Flashback.

Eva heter jag.

Hej Eva. Varför tycker du det är värt att notera att nämndemännen är moderater?
2008-08-28, 20:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Fast det är nog fullständigt ointressant eftersom den gode Olaus Petri även var av uppfattningen att kroppsstraff var ok och att kungen hade rätt att ensam styra riket helt efter eget huvud.
Ja, men nu pratar vi domarregler och Olaus Petris fyrtiotre domarregler ("Några allmänna regler, där en domare skall sig alldeles efter rätta") anses fortfarande som ett rättesnöre och inleder Svea Rikes Lag:
Citat:
6. Domaren skall grant veta lagen, där han efter döma skall, ty lagen skall vara honom för en rättelse.
/.../
13. Den menige mans bästa är den yppersta lagen, och därföre det som finnes den menige man till nytta vara, det bör hållas för lag, ändock att beskriven lag efter orden synes annorlunda lyda.
/.../
23. När domaren sitter för rätta, skall han icke vara på någon part vred, förty vreden förhindrar honom, att han icke kan besinna vad rätt är i saken.
/.../
24. Domaren skall icke vara för hastig till att döma, förrän han saken väl begrundat haver, ty en hastig dom är sällan god och rätt.
2008-08-28, 20:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

En av ledamöterna i domstolen, CU, har alltså bestämt sig redan innan rättegången att den åtalade varit – åtminstone lite (!) – skyldig. Hon har därmed haft en förutfattad mening i skuldfrågan. - Utan att darra på stämman fastslår EH att CS är skyldig – och SS instämmer i de bägge nämndemannadamernas utlåtanden.
Du är här lika vilseledande som Expressen, samt gör något mycket värre - gör en uttrycklig falsk tolkning. Det finns inte underlag för ditt påstående, och det vore då konstigt om det har undgått dig om du följt den senaste tidens inlägg i forumet. Var har du belägget för detta 'redan innan'? Plockar du det ur Expressens felaktiga redogörelse för vad CU sagt, så ljuger du, eftersom det inte står där ens med Expressens förvanskning. Har du hämtat det från någon hemlig källa?
2008-08-28, 21:05
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
T har inte blivit utsatt för någon hetsjakt i den andra tråden
Ja, vad kan det bero på?
Kanske för att alla som har en iq över en Amöbas nivå fattat att T inte är gm...

5 Points.
Det har han ju visst. Det finns ju en användare, som vill verka seriös, som t.o.m. har placerat T på mordplatsen samtidigt som morden skedde. Det är hetsjakt.
2008-08-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det har han ju visst. Det finns ju en användare, som vill verka seriös, som t.o.m. har placerat T på mordplatsen samtidigt som morden skedde. Det är hetsjakt.

Du hakar upp dig på en persons felskrivning. Kan du inte ge dig?

CS har blivit både mordhotad och hånad upprepade gånger här på tråden.
Tycker du att det är ok?
Varför är du inte upprörd över detta?
2008-08-28, 21:18
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia

Tycker du att det är ok?
Nej, inte så länge denne användare är så feg att han inte kan stå för sina misstag.

Det andra du skriver har jag ingen åsikt om.
2008-08-28, 21:23
Bannlyst
Citat:

Tycker du att det är ok?

Ja, samma person som av en ren händelse råkade felskriva att T önskade S död! Det var inte en felskrivning och kommer aldrig bli det heller för den delen.
2008-08-28, 21:23
Medlem
Citat:
Tycker du att det är ok?
Jag kan svara vad jag tycker. Nej det kanske inte är direkt okej men det är ändå skillnad på brottsoffer och dubbelmördare.
2008-08-28, 21:25
Medlem
Om rättegången tas om är det kanske dags för CS att berätta om sin låtsaskompis Mållgan. För nu när hon har insett att hennes berättelse inte håller kan hon ju inte skylla på ev hot mot Mållgan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in