2008-08-24, 23:32
Bannlyst
Man kanske skall dra ner till tingsrätten imorgon då...

2008-08-25, 00:11
Medlem
Svithjods avatar
Känns som en lite halvtafflig skött utredning...stampar en sjuk människa in i ett hem och klubbar ihjäl barn och näst intill dödar mamman, borde väl förtusan både teknisk bevisning och vittensmål kunna knyta kvinnan till platsen.

Men men vi får väl se vad som händer.....tragiskt är det likafullt.
2008-08-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarko
Man kanske skall dra ner till tingsrätten imorgon då...

Tror du inte det är fullsatt?
2008-08-25, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Den läkare som pratar med polisen i FU 1126 är samme läkare som i FU 398 skriver ut CS till öppenvården. Där skriver han också att hon bör observeras för psykiska sjukdomar och beteendestörningar. Att det är angeläget att hon får en BA (behandlingsassistent). Ej psykotiskt (bara då anv tvångsvård. Min åsikt)
Samtalet från polis för signalement kommer till SPE Farsta Skarpnäck, där psykologen arbetar
Samtalet med polisen sker 25 Mars. I samma veva begäran om journalutdrag kommer. Doktorn jobbar i SPE Södermalm-Gamla stan. 071009 han träffar henne enl journalutdraget,sen skickas hon till Farsta-Skarpnäck. Så doktorn ringer så fort han får faxet!

Ser inget konstigt kafferepsskvaller?!

OK, nu fick jag nya upplysningar (jag har inte FUP).

Ursäkta om just denna fråga känns uttjatad för en del. men jag vill få klart för mig hur det ligger till.

Initativet kommer alltså från polisen, som vill kolla signalement. Därpå begär polisen journalutdrag om jag har fattat rätt.

Då blir det hela mer logiskt. Det känns rimligt att sjukvården kan bryta sekretess om polisen begär viktiga uppgifter.

Men sker det ingen prövning först inom sjukvården? För de kan väl inte vara säkra på att all personal känner till regelverket?

Sjukvården måste väl också dokumentera sina åtgärder på något sätt?
2008-08-25, 00:52
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Nej Tantalora, brist på bevis betyder att det är svårt att peka ut gärningsmannen, inte att gärningen inte begåtts men jag tror du tänker så egentligen, eller hur.
Jo, jag vet ju det
Men jag vill få fram att det inte finns rättvisa för brottsoffer. Om man inte dömer en förövare.
Får E & T eller A & NJ något skadestånd för att de har varit tvungna att vända ut och in på sitt liv, sina samtal m.m.? Till ingen nytta så att säga. Eller kliver brottsoffernämnden in? Fast det gör de väl bara om det finns en dömd förövare?
Kan man inte döma förövaren, får brottsoffren leva i "limbo" då?

Sen undrar folk varför de finns män som Kjell i Piteå...
2008-08-25, 01:00
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
OK, nu fick jag nya upplysningar (jag har inte FUP).

Ursäkta om just denna fråga känns uttjatad för en del. men jag vill få klart för mig hur det ligger till.

Initativet kommer alltså från polisen, som vill kolla signalement. Därpå begär polisen journalutdrag om jag har fattat rätt.

Då blir det hela mer logiskt. Det känns rimligt att sjukvården kan bryta sekretess om polisen begär viktiga uppgifter.

Men sker det ingen prövning först inom sjukvården? För de kan väl inte vara säkra på att all personal känner till regelverket?

Sjukvården måste väl också dokumentera sina åtgärder på något sätt?
Det är ju dokumenterat att handlingarna är begärda. Den som ger ordern är denna Överläkare R som också ringer detta samtal. Det står i journalen uppe till vänster.
Det gäller allvarligt mordförsök står det i journalanteckning från 19 Mars SPE Skarpnäck
Jag inbillar mig att rutinerna är så att det överlämnas till ansvarig ÖL.
Begäran som faxas den 25:e står att det är beslutat 24:e från rätten.
2008-08-25, 01:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dessa hårstrån (2) har hittats på en brun polotröja i en bag tillhörig CS. - Beslagspunkt 2:20. (Tilläggsprot., s. 478, 479 resp. 565).
Fan, du har rätt! Jag kollade inte tilläggsprotokollet, utan konstaterade bara att hårstråna protokollfördes tillsammans med fynd från brottsplatsen i FUP.

Om PIE åberopar dem i slutpläderingen som bevis för att någon annan skulle kunna ha varit gm blir han alltså rimligen ägd så det skriker om det.
2008-08-25, 01:15
Medlem
Tre tänkbara scenarier i Arbogamålet

1) Rätten tar ställning till om kvinnan är skyldig eller oskyldig redan efter slutpläderingarna. Detta är mycket osannolikt eftersom målet är komplicerat. Troligtvis behöver domaren och nämndemännen längre tid på sig för att väga bevisningen.

2) Domaren avslutar rättegången och bestämmer ett datum när domen ska presenteras. Överläggningarna kan ta flera veckor i komplicerade mordmål.

3) Rätten tycker att misstankarna mot kvinnan är för svaga för att hon ska sitta kvar i häkte. Hon släpps på fri fot i väntan på domen, som i så fall med största sannolikhet blir friande. Knappast troligt eftersom bevisläget är komplicerat.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1610541.svd
2008-08-25, 01:27
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fan, du har rätt! Jag kollade inte tilläggsprotokollet, utan konstaterade bara att hårstråna protokollfördes tillsammans med fynd från brottsplatsen i FUP.

Om PIE åberopar dem i slutpläderingen som bevis för att någon annan skulle kunna ha varit gm blir han alltså rimligen ägd så det skriker om det.

Överensstämmer dessa hårstrån från CS tröja med de man funnit på brottsplatsen? Från en okänd man/pojke?
2008-08-25, 01:38
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Överensstämmer dessa hårstrån från CS tröja med de man funnit på brottsplatsen? Från en okänd man/pojke?
Har man hittat hårstrån från okänd man/pojke på brottsplatsen? Kan du hinta om vart jag kan läsa om dom? Nån sida i FUP/tilläggsprotokoll kanske?
2008-08-25, 01:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Har man hittat hårstrån från okänd man/pojke på brottsplatsen? Kan du hinta om vart jag kan läsa om dom? Nån sida i FUP/tilläggsprotokoll kanske?
Det rör sig troligtvis om katthåren som åklagarna fick ett negativt besked om mitt i rättegången.
2008-08-25, 01:43
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sorry. När jag läser igenom FUP igen för att dubbelkolla ser jag att det finns ett hårstrå, bevis nr U1/405-08S165, som på sid.541 i FUP anges vara DNA-analyserat och tillhöra en oidentifierad man.

Jag antar att PIE med detta avser att göra gällande att den som levererat hårstråt skulle kunna vara en tänkbar gm. Om tingsrätten fäster stor vikt vid detta, får väl FG be T:s och E:s manliga bekantskapskrets och övriga män som veterligen befunnit sig i hallen, att DNA-testa sig till hovrättsförhandlingarna.

Tingretten må jo legge vekt på alle spor som er funnet...
Men de må vel også legge vekt på at familien har bodd kort tid i huset....

Hårstrå, fingeravtrykk, som ikke har blitt vasket bort fra tidligere beboere med omgangskrets er jo like sansynlig som fra GM? Et hus blir ikke kjemisk fritt for fingeravtrykk/hår hvor mye en enn har støvsugd og vasket under nedvask osv.

Så spørs det også hvor funnet er gjort...

Jeg ville heller bli overrasket om man ikke har funnet hår mellom gulvlist og vegg om man stripser der...

Derimot kan en med sikkerhet si at blodig skoavtrykk tilhører GM i denne utredningen.

Men klart at forsvaret vil bruke uidentifiserte spor for alt det er verdt i denne omgangen. Det forventes. Men aktoratet har vel også tenkt på dette....

Jeg går ut fra at det er mange undersøkelser som fortsatt gjøres med tanke på kommende anke fra partene som ikke framkommer av FUP?
Senast redigerad av limaha 2008-08-25 kl. 01:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in