2008-08-27, 14:30
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag vill dock att hela rättegången görs om med nya nämndemän etc.
Jag föreslår att du ringer och talar om det. De kommer nog att lyssna på dig...

Jag är inte alls insatt i detta, men jag är ganska övertygad om att det sitter ett antal människor med höga utbildningar inom juridiken och analyserar detta. Låt dem komma fram till vad som ska, eller inte ska, göras iställer för att vi okunniga sitter och gissar.
2008-08-27, 14:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nämdemannen (kvinnan) lämnar sin post.

Jag för min del kan inte begripa hur jävla go i huvet man kan vara som nämndeman.
En viss kritik måste drabba Kjellson. Det är förutsebart att media kommer att försöka snacka med nämndemännen just i ett sånt här fall, och då är det extra noga att ordföranden klargör för nämnden vilka regler som finns, och markerar att det säkraste sättet att inte hamna i trubbel är att inte säga ett piss.
2008-08-27, 14:39
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En viss kritik måste drabba Kjellson. Det är förutsebart att media kommer att försöka snacka med nämndemännen just i ett sånt här fall, och då är det extra noga att ordföranden klargör för nämnden vilka regler som finns, och markerar att det säkraste sättet att inte hamna i trubbel är att inte säga ett piss.
Vad är din syn på detta? Finns det någon som helst risk att rättegången börjar om?
2008-08-27, 14:40
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Här visar du ditt rätta ansikte!

Du ser hellre att en nämdeman ska sitta på livstid än att en barnamörderska fälls!

Skrämmande...

Ja, jag tycker inte att någon ska fällas på bekostnad av rättsäkerheten.

Ja, jag tror CS är skyldig, men hon ska fan i mig fällas av objektiva nämndemän och ges en rättvis rättegång.

Veta hut ska alla ni som inte tycker att rättssäkerheten är viktig!
2008-08-27, 14:41
Medlem
StefanD13s avatar
Men stilla er. Det finns regler för vad som händer om en nämndeman inte kan fullfölja en rättegång. RB 1:3b första stycket andra meningen närmare bestämt.

Nu har till och med JK varit ute och uttalat sig och sagt att det är lugnt.

Skärp er.
2008-08-27, 14:42
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Men stilla er. Det finns regler för vad som händer om en nämndeman inte kan fullfölja en rättegång. RB 1:3b första stycket andra meningen närmare bestämt.

Nu har till och med JK varit ute och uttalat sig och sagt att det är lugnt.

Skärp er.

Försvaret har rätt att överklaga.
2008-08-27, 14:43
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
I detta fall där det saknas bevis på C i huset och vittnen som kan peka henne dit så anser jag att C borde frikännas och sen hade åklagaren kunnat jobba på att hitta bevisen för morden och överklagat till HR.
Hallå
Det kanske kommer som en nyhet för dig - Det finns ett vittne som placerar CS i huset!
2008-08-27, 14:43
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Försvaret har rätt att överklaga.

Ja...till hovrätten. Grattis, du vet mer om instansordningen än jag trodde.
2008-08-27, 14:44
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Ja...till hovrätten. Grattis, du vet mer om instansordningen än jag trodde.

Nej, de har rätt att överklaga beslut om att rättgången fortsätter med två nämndemän.

EDIT:

från aftonbladet:

"Enligt lagen kan rätten fortsätta behandla ärendet med två nämndemän, men det är möjligt för försvaret att vidta åtgärder.

– Det finns parter i målet som kan agera och överklaga olika beslut, man jag vill inte spekulera i vad som kan hända, säger Per Kjellsson. Enligt lagen kan rätten fortsätta behandla ärendet med två nämndemän, men det är möjligt för försvaret att vidta åtgärder.

– Det finns parter i målet som kan agera och överklaga olika beslut, man jag vill inte spekulera i vad som kan hända, säger Per Kjellsson. "
2008-08-27, 14:46
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

"– Hennes förklaring var att hon tyckte att hon blev anstormad av ett stort antal journalister och att pressen och stressen blev för stor och att hon uttryckte sig på ett sätt hon inte menade" Aftonbladet

Jag kan tänka mig just hur det gått till.
2008-08-27, 14:48
Medlem
Sigge.Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Hallå
Det kanske kommer som en nyhet för dig - Det finns ett vittne som placerar CS i huset!

Hallå! Det kanske kommer som en nyhet för dig att Emmas förmåga att minnas är utdömt av en kompetent expert.

Trovärdighet=0
2008-08-27, 14:49
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Say what? Är det nedtystning pågång igen? Länken handlar om arbogamålet.
Länken ja, men inte det Mario skriver om i inlägget! Läs för helvete!

Marioo skriver som om det handlar om Arboga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in