2008-08-23, 04:41
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Nej, vart vill du komma?
Du skriver att eloge inte har någon aning om hur rätten tänker. Men då ställer jag frågan till dig om du har någon aning om hur rätten tänker?
2008-08-23, 04:44
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Du har inte en aning om hur rätten tänker, eller hur? Du gissar att det är det dom kommer fram till, eller hur? Du vet inte att E's minnesbilder inte stämmer, eller hur?
Du har rätt och rätt.
Ja, jag gissar hur rätten tänker. Gissar jag fel där så faller min värlsbild.

Nej, jag vet absolut inte om E:s minnesbilder stämmer. Jag vet bara att det finns en osäkerhet, som rätten måste ta med i bedömningen.
Senast redigerad av eloge 2008-08-23 kl. 04:55.
2008-08-23, 04:48
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Du skriver att eloge inte har någon aning om hur rätten tänker. Men då ställer jag frågan till dig om du har någon aning om hur rätten tänker?
Jag svarade ju nej. Var ligger problemet? Du kan inte bara läsa inläggen. Du måste försöka förstå också.
2008-08-23, 06:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
CS var inte döms för något brott endast åtalad och då har denna psykiatriker gjort ett grovt tjänstefel med att bryta sekretessen för att informera polis om hans egna spontana åsikter om CS.

Återigen NEJ!
Inte om han inte namngivit Cs eller lämnat sådana uppgifter om henne att polisen han talade med kunde räkna ut att det var hon!
Sluta ljuga!

Här pratar jag alltså om det samtal psykiatrikern hade med vän/kollega/krimmare vad jag förstått INNAN morden.
Att han EFTER morden talat med polis är en annan femma där ni redan verkar ha fattat att han inte bröt mot någon tystnadsplikt.
Senast redigerad av miapetter 2008-08-23 kl. 06:43.
2008-08-23, 06:19
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Enligt FUP och förhör med E*a J den 19 maj så skulle E ha kommit ihåg detta hemma hos familjen J för ungefär en vecka sedan, räknat från förhörstillfället. E:s mamma kunde inte utesluta att det var hon själv som hade fört saken på tal. (FUP, s. 980f).

I rätten talade Es mamma om att E själv tagit upp det antingen på lasarettet eller på det skyddade boendet.
2008-08-23, 07:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag syftade på C´s (?) röst. Om C pratade längre än en enda mening, kanske det skulle vara lättare att minnas den (rösten). Jag syftar inte på innehållet i vad C (?) skulle ha sagt.

Isåfall stämmer detta väl in på att E säger sig känna igen rösten. E behöver inte hänvisa till enskilda ord. Det som E berättade om baklängesröster vid testen stämmer väl in på detta.

Din invändning:
"Men vad jag minns är just den korta meningen det som E tycker sig komma ihåg; kan ha missat om hon har sagt sig minnas fler ord från gm"
Denna invändning passar inte in om det handlar om att minnas rösten.
2008-08-23, 10:04
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Lagen ser ju helt sjuk ut. Vad sägs om.
"Sekretess gäller för uppgift som har tillkommit eller inhämtats för myndighets räkning med anledning av myndighetens eller statligt eller kommunalt företags rättstvist, om det kan antas att det allmännas eller företagets ställning som part försämras om uppgiften röjs."

Det betyder att om en kommun blir stämd för något, undersöker stämningen och finner den korrekt, så har den som gjort stämningen brutit mot sekretessen. För att inte tala om konsekvensen vad gäller skattemyndigheter och rättsväsen. Att någon blivit oskyldigt dömd är enligt lagen en hemlighet som inte får röjas o.s.v.

Ännu sjukare är: " Sekretess utgör inte hinder mot att uppgift lämnas ut, om det är nödvändigt för att den utlämnande myndigheten skall kunna fullgöra sin verksamhet."

Som lagen ser ut kan man genom godtycke välja att fritt röja alla uppgifter när man vill eller att betrakta alla uppgifter som hemliga. Alltså var det inte mot lagen att berätta för polisen att CS kan vara en farlig person.

Jag vill inte vara taskig här, men du har missförstått sekretesslagen totalt. Nu behöver vi inte gå in i detaljer på lagen här, men rättsläget är inte som du verkar ha uppfattat det.
2008-08-23, 10:15
Medlem
När ni diskuterar sekretessen, handlar det om en överläkare som kontaktat polisen. Var i FU hittar ni detta? Vilket utlåtande handlar det om?
Jag har letat och letat...och hittar det inte...
Snälla, hjälp!
Senast redigerad av Vimperk 2008-08-23 kl. 10:16. Anledning: Förtydligande
2008-08-23, 10:18
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
När ni diskuterar sekretessen, handlar det om en överläkare som kontaktat polisen. Var i FU hittar ni detta? Vilket utlåtande handlar det om?
Jag har letat och letat...och hittar det inte...
Snälla, hjälp!

Tror inte det står där, det framkom i förhör i, när det nu var...
FÖRRA rättegångsdagen i alla fall va?
2008-08-23, 10:20
Medlem
mirran_hs avatar
Bilderna kan avslöja henne

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3161331.ab
2008-08-23, 10:30
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3161331.ab

Bra naturligtvis men jag gillar inte detta ständiga "det-är-inte-100%"...
2008-08-23, 10:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vi kan skita i hur känsligt det är. 100%-klubben kan tycka vad fan de vill. De får hetsa varandra hur mycket som helst att E:s minnesbilder måste vara genuina. Domstolen kan ändå inte komma fram till en annan slutsats än att det finns en osäkerhet i utpekandet.
Det kan dock räcka för fällande dom, med tanke på den betydande stödbevisning som finns. Att E:s utpekande under omständigheterna inte ensamt räcker för att fälla CS är trivialt, och det är det ingen som påstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in