2008-11-25, 10:52
  #12169
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man bör till och med komma med beslut i häktningsfrågan samma dag, eftersom det krävs synnerliga skäl att inte göra det.

Vanligtvis ja. Förhandlingen beräknas pågå till kl. 17 den 22:a, och det är ett komplicerat mål. Vi såg hur det gick i TR.
2008-11-25, 12:17
  #12170
Medlem
miapetters avatar
Då hoppas vi på att skuldfrågan avgörs innan jul då, för alla parter!
2008-11-25, 12:43
  #12171
Medlem
Revoltades avatar
Tre nya vittnen

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det normala är att man klarar sig med betydligt färre vittnen i hovrätten.
En del kommer försvaret och åklagaren överens om att man är eniga om. I andra fall åberopar man förhör från tingsrätten.

Längesen jag var härinne nu. Har precis pratat med HR i stockholm. Vissa vittnen kommer ej att inkallas som vittande i TR. 3nya vittnen har tillkommit. vet ännu ej vilka.
2008-11-25, 12:44
  #12172
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
En adress till sitt ex. Inte så konstigt.

Ett foto av huset där exet bor. Inte heller så konstigt.

Tågbiljett till Arboga. Inte heller konstigt.

CS var intresserad av T. Många är intresserade av sina ex.
Kollar på nätet o.s.v. Många skäms säkert. Inget man skryter om. Men likväl sker det hela tiden. Det är inget motiv för att mörda någon, allra minst barnen.

Hela den här stalker-grejen är grymt uppskruvad. Åklagaren bygger ju hela fallet på detta som grund. Även om hon nu skulle ha stalkat T så finns det absolut inget som binder CS till det fruktansvärda brottet. Inga riktiga bevis. Det kan bero på att hon har stalkat men inte mördat.

Först sänker du de indikationer som finns på att hon ska ha stalkat och sen skriver du "om hon nu skulle ha stalkat..." Är du osäker på vad du anser?

CS har åkt till och från Arboga fler än en gång vilket hon också uppgett. Du anger en tågbiljett.

Adressen till mordplatsen, har du missat att familjen var rätt nyinflyttad? Dvs. CS har inte kvar en adress till exet sedan deras tid tillsammans utan hon har aktivt letat upp den nya.

Angående fotot, inte så konstigt... känner du någon som har det eller har du rent av själv fotografier på dina ex:s nya boenden? Det här känns väldigt konstigt i min värld.

Det enda jag kan hålla med om är att ett visst intresse kan finnas av ex. men intressegraden är nog i normalfallet inte i närheten av stalking.
2008-11-25, 12:57
  #12173
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Min fetmarkering

Får fråga dig var du har fått dina uppgifter ifrån?

Just att de har lyckats könsbestämma personen som håret kommer ifrån indikerar starkt att det finns hårrötter som DNA kan utvinnas ifrån.
Det är i själva verket den enda chansen att säkert göra det på.

Citat:
Vad vittnet bekräftade i rättegången var just att håret var från en mansperson, men att det lika väl kunde vara från en gosse som från en vuxen man. Det verkar som att det här i tråden har vuxit fram en kompromiss mellan en gosse och en vuxen man och att därför en del har fått för sig att att håret skulle komma från en ung man.
Ja, uppgiften "ung man" kan orimligt komma från en kriminaltekniker. Det finns inga möjligheter att specifikt avgöra om ett hårstrå kommer från en ung man.

Citat:
F.ö. Uppskattar jag att du skriver på svorsk. Går riktigt bra att läsa.
Jag läser tyvärr limahas riktiga norska betydligt snabbare än den hybridgröt h*n skriver på nu,, men jag får väl offra mig för er andra då.
2008-11-25, 13:08
  #12174
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag läser tyvärr limahas riktiga norska betydligt snabbare än den hybridgröt h*n skriver på nu,, men jag får väl offra mig för er andra då.

Ja, du får faktiskt offra dig!

Jag har mycket lättare för att läsa svorskan än vad jag har för norskan. Tack, limaha, för svorskan!
2008-11-25, 13:33
  #12175
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revoltade
Längesen jag var härinne nu. Har precis pratat med HR i stockholm. Vissa vittnen kommer ej att inkallas som vittande i TR. 3nya vittnen har tillkommit. vet ännu ej vilka.


Det känns ju inte direkt som en förlust att inte alla vittnen som var i TR ska vittna här oxå men de tre nya är jag nyfiken på, är det försvarets vittnen eller åklagarens? Är det expertvittnen?
2008-11-25, 13:39
  #12176
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är i själva verket den enda chansen att säkert göra det på.


Ja, uppgiften "ung man" kan orimligt komma från en kriminaltekniker. Det finns inga möjligheter att specifikt avgöra om ett hårstrå kommer från en ung man.


Jag läser tyvärr limahas riktiga norska betydligt snabbare än den hybridgröt h*n skriver på nu,, men jag får väl offra mig för er andra då.
Just detta påstående sa även Linköpingspolisen i sambandet med dubbelmordet.
De sa att hårstråna i mössan kom från en ung man.
Vi kollade vidare med SKL som ställde sig helt frågande till att det skulle kunna utläsas av proverna. Varifrån kommer sådana uppgifter?
2008-11-25, 16:04
  #12177
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det känns ju inte direkt som en förlust att inte alla vittnen som var i TR ska vittna här oxå men de tre nya är jag nyfiken på, är det försvarets vittnen eller åklagarens? Är det expertvittnen?

14 vittnen kallas till HovR. Jag har namnen.
3 nya vittnen kallas av åklagaren. Namnen offentliggörs imorgon förmiddag.

Lite skillnad motför 65 + 3 vittnen i TR. Fast lägg till några bandupptagningar från TR som spelas upp i HovR.



edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag läser tyvärr limahas riktiga norska betydligt snabbare än den hybridgröt h*n skriver på nu,, men jag får väl offra mig för er andra då.

Du är inte ensam. Höjdpunkten i den här tråden var norskan!
__________________
Senast redigerad av Tuesday 2008-11-25 kl. 16:08.
2008-11-25, 16:55
  #12178
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag efterfrågar fortfarande var uppgiften kommer ifrån att det inte finns en DNA-profil, som kan användas för identifiering, framtaget från håret.

Enligt TP (sida har jag hänvisat till förut) så har de hittat hårstrå från en kvinna i en matta från hallen. Där har de tagit fram en DNA-profil som inte stämmer med någon av de testades profiler. Så varifrån kommer uppgiften att de inte har en DNA-profil från detta manshår?

Jag kan inte spesifisera en uppgift från fup som bekräfter at det finns än full DNA profil från detta hårstrå lik detta som du eksempelvis nevner, en kvinnas hårstrå på mattan. Kan du?

Det är analyserad och slik jag förstår, kjönsbestemt. Detta betyr inte at hårsecken måste vara fullständigt intakt för at få fram....

Frågan är varför det inte finns uppgifter om at detta hårstrån har kollats upp/testades mot profiler om hårsecken var lempligt för at utvinna än fullgod DNA profil på. Det har värt mange innlägg på forumet om hårstrån

uppgiften om at det inte finns än fullgod DNA från detta hårstrå är at det inte finns uppgifter som sejer at så är tilfellet....Bara at det är analyserad och kjönsbestämd. Man analyserade vel vidare på flera materialer efter fup ble skrevet. Så när rettgången kom, leste jag i flera tidningar om at et hårstrå tilhörde en ung mann....Tror inte jag är ensam om at läst detta?Jag undrade över detta...derför min fråga til en som kan begripa... Jag understrekade i mitt svarinnlägg at han gissade..... at nogon gissade ut från hårstruktur...Det er kun fakta som kan vektleggast som bevis. Det man med säkerhet kan fastslå vetenskapligt....

Jag vet inte om du begrep mera om varför jag landade på at detta hårstrå inte har intakt rot, men om du har info om det motsatta, så vil jag gärna veta...har ju letat i virvar av analyser i fup utan hitta nogot.
__________________
Senast redigerad av limaha 2008-11-25 kl. 17:37.
2008-11-25, 20:09
  #12179
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Jag kan inte spesifisera en uppgift från fup som bekräfter at det finns än full DNA profil från detta hårstrå lik detta som du eksempelvis nevner, en kvinnas hårstrå på mattan. Kan du?

Det är analyserad och slik jag förstår, kjönsbestemt. Detta betyr inte at hårsecken måste vara fullständigt intakt för at få fram....

Frågan är varför det inte finns uppgifter om at detta hårstrån har kollats upp/testades mot profiler om hårsecken var lempligt för at utvinna än fullgod DNA profil på. Det har värt mange innlägg på forumet om hårstrån

uppgiften om at det inte finns än fullgod DNA från detta hårstrå är at det inte finns uppgifter som sejer at så är tilfellet....Bara at det är analyserad och kjönsbestämd. Man analyserade vel vidare på flera materialer efter fup ble skrevet. Så när rettgången kom, leste jag i flera tidningar om at et hårstrå tilhörde en ung mann....Tror inte jag är ensam om at läst detta?Jag undrade över detta...derför min fråga til en som kan begripa... Jag understrekade i mitt svarinnlägg at han gissade..... at nogon gissade ut från hårstruktur...Det er kun fakta som kan vektleggast som bevis. Det man med säkerhet kan fastslå vetenskapligt....

Jag vet inte om du begrep mera om varför jag landade på at detta hårstrå inte har intakt rot, men om du har info om det motsatta, så vil jag gärna veta...har ju letat i virvar av analyser i fup utan hitta nogot.

Åklagaren har antingen missat eller struntat i detta hårstrå. Detta grundar jag på hennes bisarra påstående i TR att hårstrået blåst in.
2008-11-25, 21:54
  #12180
Medlem
Tuesdays avatar
Det enda vittne som ansågs kunna knyta CS till brottsplatsen är inte kallat till HovR. Det innebär att HovR isåfall enbart kan höra hennes vittnesmål på bandupptagning, och varken ordförande, åklagare eller försvar kan ställa kompletterande frågor.

Det är tydligt att FG inriktar sig på motivbild och EJs omdiskuterade minne, av vittnesvalet att döma. Elva av 14 kallas angående EJs isolering tiden efteråt. Mickis kallas ånyo ang. motivbilden. SÅC och JB som experter. Jag vet inte om man kan utläsa något utifrån det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in