Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Alltså jag vill inte kritisera E , men jag antar att anledningen till att man ifrågasätter just det här är, att man menar att hon borde ha sagt att hon mådde som hon gjorde, för att isf ta testet en annan dag? Att det att hon var rädd osv kanske påverkar testet. Spekulation.
Å andra sidan så tror jag att det är svårt att hitta någon dag efter det här brottet när E INTE har haft ångest och varit ledsen.
Å andra sidan så tror jag att det är svårt att hitta någon dag efter det här brottet när E INTE har haft ångest och varit ledsen.
Jag har lite kunskaper om testningar och visst är det som du säger. Man gör ofta en bedömning av personens dagsform för att kunna avgöra hur tillförlitliga resultaten sedan kan sägas vara.
Om man tar E som exempel så har det ju i efterhand visats att hon absolut inte skulle ha testats i den situationen. Hon blev livrädd när hon helt plötsligt lämnades ensam med minnesexperten. Hon trodde att poliserna skulle följa med henne och var uppenbarligen i ett så pass förvirrat och traumatiserat tillstånd att hon inte ville lämnas ensam med minnesexperten. Som hon sedan säger avslöjade hon ingenting om detta till honom när han frågade om hennes dagsform. Hon ville vara till lags, vilket inte alls är ovanligt. Det är kanske inte så lätt att säga till en ditkallad expert att "nej, jag vill inte vara själv med dig" eller "jag mår inte så bra, kan vi ta detta en annan dag". Hon ville vara duktig och satte andras behov före sina egna. Såhär i efterhand blev det inte så bra, men det är lätt att vara efterklok.
Man kanske istället skulle kunnat ställa högre krav på minnesexpertens förmåga att känna in läget hos E. Det brukar vara vanligt vid testningar att man även antecknar lite kroppsspråk och allmänna iaktagelser kring den som testas. Detta görs just för att kunna få en mer rättvisande bild. Ibland måste man testa trots att förutsättningarna inte är de bästa, då blir dessa kompletterande iakktagelser viktiga.