2008-11-04, 00:16
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
De eventuella övervakningsfilmer som fanns hann nog raderas innan polisen eventuellt började intressera sig. Jämför Skavsta.

Som sagt, utrustning för att spela in saknas. De kan bara se i realtid.
2008-11-04, 00:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Som sagt, utrustning för att spela in saknas. De kan bara se i realtid.

Du besvarade ett inlägg om Centralstationen och t-banan i Stockholm, nicht war? Jag tolkade Farmens inlägg som jag citerade som en undran om övervakningskameror längs resvägen i stort.
2008-11-04, 00:28
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Har du glömt? Läs bak i tråden käre vän. Brist på intresse från dig som inte lagt det på minnet.

Bilderna som finns är otroligt dåliga. Det går ej att se om det är CS eller någon helt annan person.

Jag tycker att det finns fog att ifrågasätta vissa saker som åklagaren påstår när det gäller CS resor.
2008-11-04, 00:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Bilderna som finns är otroligt dåliga. Det går ej att se om det är CS eller någon helt annan person.

Jag tycker att det finns fog att ifrågasätta vissa saker som åklagaren påstår när det gäller CS resor.
Uppenbarligen styrks hemresan med tåg av mobilloggar - dvs om inte CS har åkt med tåget, har åtminstone hennes påslagna mobil rört sig precis som tåget.
2008-11-04, 00:43
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Du besvarade ett inlägg om Centralstationen och t-banan i Stockholm, nicht war? Jag tolkade Farmens inlägg som jag citerade som en undran om övervakningskameror längs resvägen i stort.

Es ist wahr.
Jag hittade att hennes mobil var vid masten i Kungsör 19.48 (då kollade hon sitt saldo) och Klarabergsviadukten 21.09, T-centralen 21.15
fup 731

Nackepa har förträngt det, lätt hänt
2008-11-04, 00:51
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Det är få som är i funktion!
Och de sparas max 30 dagar.
fup 117

Så de gjorde en förfrågan inom 30dgr men tekniken finns inte.
Citat:

Reg.datum: Nov 2007
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det finns kameror i tunnelbanor om nu någon skulle vara intresserad.

Det är få som är i funktion!
Och de sparas max 30 dagar.
fup 117

Citat:
Kameraövervakning Centralstationen i Stockholm
Uppgift
Vid tfn-kontakt med ordningsvakt xxx anställd Addici Security tfn 08-762
3227 ang kameraövervakning på Centraltstationen i Stockholm säger Engelberg att sådan
övervakning sker.
Ett trettital kameror finns i stora vänthallen på Centralstationen, denna hall kallas enligt
Engelberg för Stora Centralhallen.
Någon inspelning av händelser sker dock inte.
Tillstånd för inspelning finns dock enligt Engelberg men den har ännu inte kommit igång på
grund av att utrustning för inspelning saknas.
Västerås 2008-03-26

Så de gjorde en förfrågan inom 30dgr men tekniken finns inte.
Det står om T-centralens kameror men jag vet att även tunnelbanan har kameror som filmar i vagnarna som borde vara av intresse för polisen i KAK-området.
Troligtvis visste polisen i KAK-området inte om denna finess som finns i tunnelbanan i sthlm.
Nu är ju detta försent att få ta del av.
2008-11-04, 01:21
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det står om T-centralens kameror men jag vet att även tunnelbanan har kameror som filmar i vagnarna som borde vara av intresse för polisen i KAK-området.
Troligtvis visste polisen i KAK-området inte om denna finess som finns i tunnelbanan i sthlm.
Nu är ju detta försent att få ta del av.

Så här står det på SL:s hemsida
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=80

Citat:
I dag finns det trygghetskameror på exempelvis Gullmarsplan, Östermalmstorg och Zinkensdamm. Materialet är tillgängligt för polisen som kan begära ut bildsekvenser som behövs vid utredningar.

Under de närmaste åren kommer SL att sätta upp flera tusen nya övervakningskameror i och omkring tunnelbanan och pendeltågen. Även bussar kommer att förses med kameror.

På Zinkensdamms station är kamerorna kopplade till SLs Trygghetscentral. Det innebär att personalen på Trygghetscentralen kan övervaka det som händer i realtid. Skulle något inträffa på stationen har personalen möjlighet att beordra väktare till platsen eller tillkalla polis och ambulans.
Realtid alltså, På T-bana Zinken funkar det. Kommer ihåg killen som blev nersparkad.
Men de sätter upp kameror vartefter både stationer, perronger och i vagnar,men om de kan sparas ännu låter jag vara osagt. Verkar mest vara realtid och väktare som kollar som på centralen. Varför tycker du inte Centralen är en tunnelbanestation?
Senast redigerad av Tantalora 2008-11-04 kl. 01:27.
2008-11-04, 01:24
Medlem
Farmens avatar
Citat:
Es ist wahr.
Jag hittade att hennes mobil var vid masten i Kungsör 19.48 (då kollade hon sitt saldo) och Klarabergsviadukten 21.09, T-centralen 21.15
fup 731

Nackepa har förträngt det, lätt hänt

Bra, då torde det vara relativt osannolikt att hon hoppat av tidigare och tagit buss, pendel e.dyl. Men jag kan inte sluta fundera på var fasen bevisen kan vara, och beslagsprotokollen från lägenheten i Skarpnäck visade ju inget uppseendeväckande just därvidlag. Just det där med avstigning vid Gullmarsplan tror jag inte en sekund på, hon är för smart för att säga som det var. Troligen med tanke på just övervakningskameror.
2008-11-04, 01:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag tror hon blir fälld ändå, eller hoppas hon blir fälld ändå - vilket som.. the end result is still the same.

Vill du på något sätt försöka få oss att tro att ett erkännande skulle få slut på erat trollande?? Det tror jag inte en sekund på. Då kommer hjärntvätt och psykisk tortyr att skrikas från er sektmedlemmar, och högst skriker nog rättshaveristen himself.

och nu var det bevisvärdet av just ett erkännande som jag kommenterade.

Du tror att CS blir fälld i HR och du hoppas att hon blir det, skriver du.

Jag tror också att det kan bli så att CS kan bli fälld i HR, men inte på samma grunder som du. Jag hoppas också att hon blir fälld i HR - OM det kommer fram bindande bevis och ev. ett erkännande. Då är saken Oskar!

Om det skulle dyka upp bevis som binder CS till brottsplatsen, tror jag knappast, som du skriver, att "hjärntvätt och psykisk tortyr att skrikas från er sektmedlemmar"; starka bindande bevis är - just - starka bindande bevis, inte indicier. Förresten, vad är det för sekt (!) du talar om??? Starka ord att anklaga någon för sektmedlemsskap, tycker jag, om man vet vad en sekt står för.

OM CS är gm och kommer till en punkt där hon skulle erkänna, så tror jag också att chansen finns att det kan komma ut mer av det; hon kanske talar om var mordvapnet finns, var hon kastat/gömt sina blodiga skor/kläder, om hon haft någon med sig, motiv - vad hon tänkte m.m. m.m.

På det sättet skulle ett erkännande vara mycket värt. Det tror jag även ni som hävdar att indiciekedjan räcker som "bevis" också tycker. Eller har jag fel?

Någonting jag funderat på (och säkert ni också - och sorry om ni diskuterat detta medans jag tagit en liten "nap"). Om gm är CS och hon har gjort sig av med blodiga kläder på vägen hem från Arboga, var hade hon då ombytet? Hade hon andra skor med sig i väskan? Hade hon dubbla jackor, så hon kunde dumpa den översta? Byxorna?

Och på tåget hem, satt hon verkligen med (förmodligen) blodiga kläder på tåget med risk för att både lukta (?) blod och se blodig ut? För visst borde hon väl ha varit ordentligt blodig, efter att ha utdelat ett 50-tal hammarslag? Torkat av händer och ev. ansikte på stationens toalett? Ja, kanske, men kläderna, då?

Gjorde hon sig av med de blodiga kläderna i Arboga? För om hon kom till Stockholms central (eller station på vägen), borde inte NÅGON se henne, blodig? Blodspår på tåget? Borde hon, om hon inte dumpat kläderna/skorna i Arboga, ha lämnat fragment av blod efter sig?

Om man betänker hur pass blodiga T´s kläder var, som bara tagit hand om offren, hur blodiga borde då inte gm´s kläder vara...

Vad tror ni andra?
2008-11-04, 01:40
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Så här står det på SL:s hemsida
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=80

Realtid alltså, På T-bana Zinken funkar det. Kommer ihåg killen som blev nersparkad.
Men de sätter upp kameror vartefter både stationer, perronger och i vagnar,men om de kan sparas ännu låter jag vara osagt. Verkar mest vara realtid och väktare som kollar som på centralen. Varför tycker du inte Centralen är en tunnelbanestation?
Kameror finns även i tunnelbanevagnar.
Hade KAK-polisen begärt att få ta del av filmerna från första häktningsdag så hade CS resväg kunnat dokumenteras med datum och tid och på/avgång.
2008-11-04, 01:44
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Det har varit uppe i omgångar i dom olika trådarna. Jag tror, precis som du, att CS kastat bevisen efter att hon anlände till Stockholm och innan hon kom hem till lägenheten.

Jag tror inte att någon större insats gjorts för att försöka hitta sakerna i Stockholm (förutom i lägenheten och dess omedelbara närhet).

Hammeren kan hun vel ha kastet på vei hjem. Om hun gikk av toget i nærheten av vann. (Av instinkt vil en kvitte seg med våpenet raskt) At hun kom sent hjem kan være hun har spasert et stykke. Ikke nødvendigvis for å kvitte seg med noe, men for å være sikker på at L sov.

Jeg tviler på at CS byttet klær før hun kom hjem og dusjet. Hun kunne bli lagt merke til. Et klesbytte ville også medført stor risiko for overføring av blod til rent tøy. Det var høy luftfuktighet og blod ville lett overføres....

Kan hun ikke på enkleste måten puttet vesken med klær, evnt. hammer i plast på badet når hun dusjet? Komprimert dette på sitt rom og kastet det i søppelet morgenen etter når L dro til sitt arbeid?

L hørte CS kl.03 om natten. Tidlig neste dag dro CS til biblioteket for å lese. (aviser!!!). (egen pc pakket ned) Der kunne hun lese at en annen var mistenkt og føle seg rimelig trygg på reisen til Tyskland. Helt til hun meldte seg med nyinnkjøpte sorte sko ved en politipatrulje to dager senere.

Drapene var planlagt, men ikke som en "proff". Men noe burde hun tenkt på, og hun har hatt tur/flaks....Hun ankom og dro raskt fra Arboga. (også 12-14 mars) Ingen dødtid til å bli lagt merke til ved å vente på tog eller stopp andre steder. Hun valgte en tid da hun ikke ville møte folk på vei hjem fra arbeid. Hun brukte klær som var mørke og anonyme. En hette som skjulte ansiktet....Og - hun trodde ingen ville mistenke henne drepe barn. - Og hun hadde jo lest om konflikter i forhold på blogger......
2008-11-04, 01:49
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du tror att CS blir fälld i HR och du hoppas att hon blir det, skriver du.

Jag tror också att det kan bli så att CS kan bli fälld i HR, men inte på samma grunder som du. Jag hoppas också att hon blir fälld i HR - OM det kommer fram bindande bevis och ev. ett erkännande. Då är saken Oskar!

Om det skulle dyka upp bevis som binder CS till brottsplatsen, tror jag knappast, som du skriver, att "hjärntvätt och psykisk tortyr att skrikas från er sektmedlemmar"; starka bindande bevis är - just - starka bindande bevis, inte indicier. Förresten, vad är det för sekt (!) du talar om??? Starka ord att anklaga någon för sektmedlemsskap, tycker jag, om man vet vad en sekt står för.

OM CS är gm och kommer till en punkt där hon skulle erkänna, så tror jag också att chansen finns att det kan komma ut mer av det; hon kanske talar om var mordvapnet finns, var hon kastat/gömt sina blodiga skor/kläder, om hon haft någon med sig, motiv - vad hon tänkte m.m. m.m.

På det sättet skulle ett erkännande vara mycket värt. Det tror jag även ni som hävdar att indiciekedjan räcker som "bevis" också tycker. Eller har jag fel?

Någonting jag funderat på (och säkert ni också - och sorry om ni diskuterat detta medans jag tagit en liten "nap"). Om gm är CS och hon har gjort sig av med blodiga kläder på vägen hem från Arboga, var hade hon då ombytet? Hade hon andra skor med sig i väskan? Hade hon dubbla jackor, så hon kunde dumpa den översta? Byxorna?

Och på tåget hem, satt hon verkligen med (förmodligen) blodiga kläder på tåget med risk för att både lukta (?) blod och se blodig ut? För visst borde hon väl ha varit ordentligt blodig, efter att ha utdelat ett 50-tal hammarslag? Torkat av händer och ev. ansikte på stationens toalett? Ja, kanske, men kläderna, då?

Bevisat är det iaf att arboga toilett hade stängt den tiden "CS" fångades på ev. usel stationsbild i arboga station.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in