2008-08-19, 16:16
Bannlyst
E förhördes igen, FY!!

Citat:
– Under vallningsförhöret hade jag den misstänkta framför mig och fick en klar bild av hur personen såg ut. Jag förklarade även att jag visste hur jag hade hittats, svarar Emma på nästa fråga från Gummesson.
• Hur beskrev du henne?
– Långt mörkt hår, lite mörka drag och en stor näsa. Det är vad jag kommer ihåg att jag sagt då, säger Emma.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1270146/kl-9.00-forhor-om-dna-sparen
2008-08-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag håller med om graviditeten, att hon inte berör den mer. Förstagångsmammor är ju väldigt benägna att stoppa in snack om graviditeten i samtal, även långt efter förlossningen. OM hon nu skulle ha fött ett barn, vilket jag verkligen betvivlar, skulle man visserligen kunna bortförklara hennes beteende med att hon ju ändå adopterade bort barnet. Då kanske man inte är så uppfylld av graviditetssnack. Men, som sagt, någon graviditet har hon nog inte upplevt, möjligen ett tidigt missfall.

Däremot håller jag inte alls med om att T verkar ha skött uppbrottet dåligt. Det förefaller ha varit en vanlig semesterflirt, med lite umgänge även efter.
Om någon i CS ålder gör ett självmordsförsök av kärlek efter en så kort bekantsskap, ärligt talat så hade jag nog själv sett till att försöka få ut personen ur mitt liv så fort som möjligt.

Skuldkänslor? Nej. Det vore skillnad om man hade varit ihop ett bra tag, kanske bott ihop osv. Man kan inte ta ansvar för andra människor och deras sätt att hantera motgångar. De flesta av oss har väl någon gång varit tvungna att nobba någon annan, det kan gälla kärlek, anställningsintervju, kompisskap, vad som helst. Det är inte roligt, men måste ske ibland.

Det var mer än en semesterflört, en semesterflört slutar på semesterplatsen och sen är det so long bye bye. Det var åtminstånde en början på ett försök till ett förhållande och det har T själv sagt.

Och visst jag håller med dig när du säger att man inte behöver ta ansvar för andra människor och deras motgångar. Men när en person mår dåligt pga dig, så dåligt att hon vill ta sitt liv, spelar ingen roll hur gammal personen är för det har inget med saken att göra. Då är det av ren empati och medmänsklighet som gör att man försöker göra uppbrottet mer smidigt. Visst, man gör klart att det inte kommer bli något, men kanske ändå hör av sig och frågar hur människan mår efter självmordsförsöket osv. Så alltså, man har inga skyldigheter, det står inte i någon lag att man måste, men om man känner ett moraliskt ansvar är en annan femma.

Tror inte att du har upplevt starka känslor som kärlek då du likställer det med en anställningsintervju? Finns miljarder sånger, dikter, romaner om olycklig kärlek men inte så många som handlar om att man blivit nobbad på en antsällningsintervju. Många är beredda att gå långt, längre än någonsin annars, ja, för just kärlek. Och om man som CS uppenbart är känslomässigt labil skulle, jag iaf, hantera situationen med största försiktighet.
2008-08-19, 16:19
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
CS svar på frågan om skostorlek:

"• Vad har du för skostorlek?
– Jag har från 38 till 42."

(expresse.se, idag.)

Jag tycker det är en något stor spännvidd.

Sure att olika typer av skor kan skilja när det gäller strlk, men sådär pass låter inte särskilt troligt.
2008-08-19, 16:21
Medlem
PappasPralins avatar
Intressant ang. CS "promenader" till/från runstenen

Det här tycker jag är intressant (ur dagens förhör i Expressen):

Det sista vittnet för dagen är en forensiker från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) som ska berätta om de undersökningar man gjort av avtrycken som polisen hittade. Hon berättar att de jämfört de funna avtrycken med de modeller de fått in och kunde fastställa storleken till mellan 40 och 42.
– De som var större passade inte in, och de lägre storlekarna var för små, säger forensikern.

Kl. 15.49
Vittnet hade även fått i uppdrag att undersöka tyskans skor för att se om de använts till att gå de milslånga promenader som hon har sagt sig göra i Arboga. Hon berättar om veck, grus och fotavtryck som det blir på skorna efter längre promenad, och använde ett par oanvända av samma modell för att gå de sträckor själv som tyskan säger sig ha gjort.
– Slutsatsen var att de omstridda skorna visade tecken på viss anstränging. Men en kraftigare förslitning förväntades efter flera mils promenad på grus eller asfalt, säger forensikern.
.....
2008-08-19, 16:22
Medlem
hayennas avatar
En grej jag funderat över och försökt gå tillbaka och läsa mig till någon förklaring till - men inte lyckats - är varför C ändrar sin historia om hur hon kommer till arboga den 17? Från att hävda att hon åker hem mellan mötet med chefen och tåget, till att ta tillbaka det i rätten. Varför tror ni att hon vill ändra de uppgifterna, vad har hon att vinna på det?

Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvedon
http://www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp?CategoryID=22757&AllChap=True

Jag antar att det faller under denna, även om nu läkaren tog kontakt med polisen och inte tvärtom (det är ju ganska enkelt att fixa - "Jag har uppgifter om CS, men du måste begära dem av mig" - "Ok, done")

Tystnadsplikt och sekretess / När den kan brytas
Myndigheter kan ha rätt till informationen

Det finns några situationer då sekretessen enligt lagen kan brytas utan att man som patient måste ge sitt medgivande. Det gäller till exempel

* om en domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet begär att få uppgifterna

Jag vill även tillägga att jag har jobbat inom psykiatrin i flera år, och nu vet jag visserligen inte vem den där läkaren är, men min erfarenhet är att psykiatriker inte slänger ur sig funderingar kring diagnoser hejvilt eller diskuterar dessa nämnvärt med kollegor. De snarare betar av patienter på löpande band, skriver lite i journalen och glömmer bort dem igen. De som istället "fastnar" är i regel misstänkta antisociala personlighetsstörningar (allmänt kallat psykopater) och Aspberger, just eftersom dessa betraktas som potentiellt farliga för omgivningen. Jag har till och med hört en av våra läkare säga, vid ett av de få tillfällen man faktiskt träffade på en diagnosticerad antisocial personlighetsstörning (de är inte så vanliga), att han "alltid fick framtida obehagliga löpsedelrubriker i huvudet efter ett möte med en sådan".

Så såvida doktor R inte är sensationslysten knäppis tycker jag det är av stort värde att CS verkar ha gjort ett sådant intryck på honom. HAN borde ju kallas som vittne!

Varför är folk med Asperger potentiellt farliga?
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Sure att olika typer av skor kan skilja när det gäller strlk, men sådär pass låter inte särskilt troligt.

Nej. Om jag ser till mig själv så skiljer det max 1 ½ storlek mellan olika skor.
2008-08-19, 16:24
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Nä. Jag har nog 42 som mest. På typ vinterskor och så. Men mindre än 40,5 skulle jag aldrig kunna klämma ner fötterna i. Försvaret är inte ärliga på någon punkt, de försöker bara göra målet svårt och snårigt för att förhindra en fällande dom.
2008-08-19, 16:24
Bannlyst
Ok, jag kanske är trött men varför undrar han?

Citat:
Advokaten undrar vilka på åklagarsidan som kommer att plädera och Frieda Gummsson berättar att en av åklagarna kommer att göra det, men det är inte bestämt vilken. De två målsägarbiträdena kommer inte att plädera i sak utan det är skadeståndskraven som ska avhandlas.

Varför vill han veta det? Tyckte det var en märklig fråga. Någon rättskunnig?
2008-08-19, 16:25
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercoverninja
Nej. Om jag ser till mig själv så skiljer det max 1 ½ storlek mellan olika skor.

Ja samma här. Drar 38 i gympaskor och upp till 39 i "finare" skor så att säga. Det är nog ett ganska normalt spann mellan storlekarna. Du kan nog inte få sådär pass stor differans även om du räknar på annat vis, som att Strlk 5 tex motsvarar 38-39 os v.
2008-08-19, 16:28
Medlem
finns skostorleksnacket med i Förundersökningen?
2008-08-19, 16:29
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Om CS ville manipulera kameran och fotona så skulle hon ju ha besökt fornminnet och tagit bilder tidigare, med kameran inställd på tidpunkten för morden. Sedan skulle hon ha ställt tillbaka kameran till korrekt tid och datum. Detta hade kunnat ge henne ett litet alibi. Litet.

Njaej. Då måste hon också nollställda bildräknaren för varje minneskort hon använder i kameran. I normalfallet tenderar bildfilens löpnummer och datum följas åt. Om Tüskan endast manipulerat datum utan att också nollställa bildräknaren upptäcks detta av den vane experten.

Jag tror att Tüskan är någorlunda intelligent men smart, det är hon inte. Det där med datumstämpling och bildräknare låg helt klart bortom hennes planeringshorisont.
Senast redigerad av macka-pär 2008-08-19 kl. 16:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in