Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
På vilket sätt tror du att CS tänker/agerar annorlunda? Jag skulle kunna tänka mig att hon är precis lika bra på att blanda ihop korten, att faktiskt tro att det är hon som har blivit illa behandlad osv.
Skillnaden har först och främst att göra med de helt olika anledningarna till att brotten uppkommer. En våldtäktsman och lustmördare som Eklund har trådarna för sexuella reaktioner felkopplade, så att han får en stor tillfredsställelse av, och lugnar en inre oro med, att våldta och döda kvinnor. Han har vidare en impulskontroll och en bristande social integrering som gör att han åtminstone ibland, (hur ofta en sexualförbrytare klarar av att stå emot impulser att begå sexbrott vet vi väldigt lite om) ger efter för dessa impulser som han egentligen mycket väl vet är moraliskt totalt förkastliga. Hans rationaliseringsarbete börjar alltså först efter dåden.
En person som CS har en rationaliseringsprocess igång redan långt före dådet, och denna rationaliseringsprocess är en oundgänglig betingelse för att brottet överhuvudtaget ska ske.
Är jag begriplig, eller ska jag utveckla ytterligare?