2008-10-13, 01:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Det ena utesluter inte det andra
CS kanske kände stark svartsjuka och lade E och barnen för hat
Samtidigt kan hon ha hatat T för att han skadat/gjort henne illa.
Genom att döda E och barnen får hon utlopp för sitt hat mot dem, samtidigt skadar hon T.
Det är ju ingen tvekan om att det ligger mycket starka, negativa känslor bakom dådet

Ja, det var det jag frågade Kallix; hur han ser på det motivet.

Jag håller med dig; det ena behöver inte utesluta det andra.
2008-10-13, 01:45
Medlem
Frubeates avatar
Genom att döda E och barnen får hon utlopp för sitt hat mot dem, samtidigt skadar hon T.
Det är ju ingen tvekan om att det ligger mycket starka, negativa känslor bakom dådet

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det var det jag frågade Kallix; hur han ser på det motivet.

Jag håller med dig; det ena behöver inte utesluta det andra.

Hatet mot E och barnen kan förklaras med att de fick den kärlek och lycka C själv ville ha
Hatet mot T kan förklaras med att han var den som skulle ge henne lycka och kärlek, men han valde bort henne, kränkte henne, förnedrade henne, lurade henne...gud vet hur hon egentligen tänkte. Förvrängda var i allafall hennes tankar.
Hur många har inte upplevt en semesterflört som rann ut i sanden?.Man kanske har lite kärlekssorg ett tag, tycker synd om sig själv och våndas, men hämtar sig efter en stund.
Så fungerade det inte för CS, och här tror jag hennes "personliga särdrag" kommer inn i bilden. Hon uppfattar och tänker inte helt "normalt"
2008-10-13, 01:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Hatet mot E och barnen kan förklaras med att de fick den kärlek och lycka C själv ville ha
Hatet mot T kan förklaras med att han var den som skulle ge henne lycka och kärlek, men han valde bort henne, kränkte henne, förnedrade henne, lurade henne...gud vet hur hon egentligen tänkte. Förvrängda var i allafall hennes tankar.
Hur många har inte upplevt en semesterflört som rann ut i sanden?.Man kanske har lite kärlekssorg ett tag, tycker synd om sig själv och våndas, men hämtar sig efter en stund.
Så fungerade det inte för CS, och här tror jag hennes "personliga särdrag" kommer inn i bilden. Hon uppfattar och tänker inte helt "normalt"

Jag tror hon upplever svek som oerhört kränkande; eventuellt beroende på hennes fars svek när hon var yngre. En möjlig förklaring.
2008-10-13, 02:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jo, du ska skämmas. Du ska inte använda "citera"-knappen på ett inlägg och sedan redigera i det citerade inlägget.

Mina svar på dina frågor, och dina redigeringar i mitt inlägg kan läsas ovan.

Jag undrar fortfarande hur du ser på det motiv jag nämnde. Och - dessutom - undrar jag vilken metod du menade? Kan inte se några svar på dessa frågor ovan.
2008-10-13, 02:48
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag undrar fortfarande hur du ser på det motiv jag nämnde. Och - dessutom - undrar jag vilken metod du menade? Kan inte se några svar på dessa frågor ovan.

Jag ska bemöta dig seriöst. Ang. det fetmarkerade syftar du på frågan du ställde: "Finns det någon annan som du skulle kunna tänka dig vara i liknande situation som C och då - hypotetiskt - ha samma/liknande motiv?"

Nej.

Angående metodfrågan, är det en ny vetenskaplig metod att använda konstruerade citat? Jag är glad att jag inte är opponent längre.
2008-10-13, 03:13
Medlem
limahas avatar
Citat:
Jag tror hon upplever svek som oerhört kränkande; eventuellt beroende på hennes fars svek när hon var yngre. En möjlig förklaring.

Og da er du inne på at de fleste personlighetsforstyrrelser har rot i sterke emosjonelle opplevelser i barndommen. Hun hadde heller ikke noe godt forhold til sin mor. Om vi skal tro "ekspressen", skulle hennes mor uttalt at hun var et problembarn. Hun kan tidlig ha lært seg å stenge av følelser. (kjenne på de)

Om CS ikke har latt seg engasjere og hatt sterke følelser for menn tidligere, men at T ble hennes første store kjærlighet i voksen alder (iflg. henne selv aldri følt slik før) så kan vi bare ane sjalusien hun slet med når hun leste detaljerte beskrivelser fra det lykkelige paret. Hun fikk god tid til å pleie sitt hat når dagene ikke fyltes med annen type tankeaktivitet.

"Ikke langt fra kjærlighet til hat", sier et ordtak. Men hat for T tror jeg ikke hun hadde. Frustrert, skuffet og ambivalent for sine følelser, ja. Straffe ham, ja. Men ikke tilintetgjøre.

Handlingen ble også rettet mot sin rival. I løpet av få minutter utslettet hun også to barn.

Bak drap ligger det oftest sjalusi. Danske legen Elisabeth Wäver drepte sin rival og hennes to barn i sjalusi over at hennes elsker ikke ville gå fra sin kone og barna.

Her i mitt distrikt, prøvde en kvinne å få sin rival og hennes fireårige datter drept. Hun fikk overtalt en venn til å overfalle kvinnen og barnet med kjevle og kniv mens de sov. Hun skulle trues til å skrive et selvmordsbrev. Planen var at bilen med de døde skulle senkes i en dyp fjord. Slik gikk det ikke. Kvinnen ble reddet og innlagt på sykehus med bl.a brukket kjeve.

Dette hendte nylig, og er nok et eksempel på sjalusiens kvaler og en forstyrret person........
2008-10-13, 03:25
Medlem
DeBalys avatar
Jag håller med Prinzezzan m fl. Enligt uppgift skulle CS skarpt ha tillrättavisat sin väninna bara några veckor före morden, när hon hade ifrågasatt CS påstående till en annan väninna, om att CS och T:s förhållande var gott.

Även det som hände vid rättegången, när CS blev ledsen över T:s ord, när han sa att han tyckte det var vidrigt att CS var så fixerad vid honom, tyder på att hon hyst och fortfarande hyser starka känslor för honom, men visst kan hat och en stark önskan om att det nu är T:s tur att lida, finnas med i bilden.
2008-10-13, 04:06
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag håller med Prinzezzan m fl. Enligt uppgift skulle CS skarpt ha tillrättavisat sin väninna bara några veckor före morden, när hon hade ifrågasatt CS påstående till en annan väninna, om att CS och T:s förhållande var gott.

Även det som hände vid rättegången, när CS blev ledsen över T:s ord, när han sa att han tyckte det var vidrigt att CS var så fixerad vid honom, tyder på att hon hyst och fortfarande hyser starka känslor för honom, men visst kan hat och en stark önskan om att det nu är T:s tur att lida, finnas med i bilden.

Just så. Husker jeg også las et sted at noen registrerte at CS som vanligvis virket upåvirket av følelser i retten, ikke kunne skjule at ordene fra T "traff" henne...
Nå logger jeg av, for en urolig person har våknet så resten av natten blir det prating om ufo .....
2008-10-13, 10:34
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, ingen vet, men det är åklagarens hypotes. Har jag förstått det rätt så vill FG ha det till att CS planerade morden redan i januari när hyresvärdinnan saknade hammaren första gången.

Japp.

Det blir ett trettiotal intressanta sidor att läsa imorgon.
2008-10-13, 15:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag ska bemöta dig seriöst. Ang. det fetmarkerade syftar du på frågan du ställde: "Finns det någon annan som du skulle kunna tänka dig vara i liknande situation som C och då - hypotetiskt - ha samma/liknande motiv?"

Nej.

Angående metodfrågan, är det en ny vetenskaplig metod att använda konstruerade citat? Jag är glad att jag inte är opponent längre.

Här kommer frågan igen (den jag väntade svar på):
Ja, det var nog ett konstigt uttryck. Vad jag menade var, hur ser du på att hatet kan ha sitt ursprung i stark svartsjuka som sedan eskalerat till hat i stället för att hatet kommer från det faktum att T skadat CS. Det är inget du tror på?

Vad menar du med "konstruerade citat"?

Ser fram emot dina seriösa svar!
2008-10-13, 20:37
Medlem
Tuesdays avatar
På tisdagen döms den tyska kvinnan för mord och mordförsök i det uppmärksammade Arbogamålet. Om hon döms till utvisning men vägrar att överflyttas till tyskt fängelse, kan hon inte tvingas. Tyskland har nämligen inte undertecknat ett avtal de flesta andra EU-länder skrivit under.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=839656
2008-10-13, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
På tisdagen döms den tyska kvinnan för mord och mordförsök i det uppmärksammade Arbogamålet. Om hon döms till utvisning men vägrar att överflyttas till tyskt fängelse, kan hon inte tvingas. Tyskland har nämligen inte undertecknat ett avtal de flesta andra EU-länder skrivit under.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=839656
Fantastiskt av DN. De har totalt lyckats blanda ihop utvisning med verkställighet i utlandet.
Utvisning kan endast ske efter avtjänat fängelsestraff.
Däremot kan de flesta eu-länders medborgare tvingas avtjäna straff i sina hemländer.
Om CS begär kan hon överflyttats så snart domen vunnit laga kraft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in