2008-08-15, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rocamadour
Vem vet...? Håller med om att det här målet är extremt svårt att förutsäga (jag har visserligen inte FUP). Visst har verkligheten visat sig vara oöverträffbar och osannolik, inte minst bara för några år sedan... Tsunamin, 9/11, Anna Lind, Olof Palme, kriget i Jugoslavien, Nu;-kris i Kaukasus och "eko av det kalla kriget"... världskrig igen? Vi kommer nog aldrig att sluta förvånas, förfäras, skrämmas så din tankegång att tyskan i all sin obegriplighet planerat att skapa detta "moment 22" kanske inte är så tokig.

Sen förklaras en del av de missförstånd som varit mellan C tolken och Åkis, inte konstigt att vissa svar inte verkar passa. Vi hade ju den där Kalla som var anklagad för någe knivbråk i Grekland, tyckte inte de flesta att det var jobbigt för han med just missförstånd mm.
2008-08-15, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
FUP sid. 912-913

Rätt konstigt att E säger att kvvinnan är 1.65, tyskan är väl närmare 1.80? Det är en ganska väsentlig skillnad.Dessutom att hon är mullig och det stämmer ju inte heller på tyskan. Jag tror jag blir tokig, vart ska detta sluta?
2008-08-15, 00:29
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Rätt konstigt att E säger att kvvinnan är 1.65, tyskan är väl närmare 1.80? Det är en ganska väsentlig skillnad.Dessutom att hon är mullig och det stämmer ju inte heller på tyskan. Jag tror jag blir tokig, vart ska detta sluta?

Emma uppgav att hon har den här personen mitt framför sig, hon kan beskriva henne. Det är en tjej. Hon är
jättesäker på att det är en tjej. Emma vet inte varför men det finns ingenting som säger henne att det är en kille.
Det är en tjej för Emma. Hon är nästan helt säker. En annan tanke är om det var så sent på dygnet så att hon hade
lagt barnen så måste personen i fråga ta sig upp för trappen och är det så kan Emma till 100% säga att hon följde
efter för hon skulle aldrig lämna dem ensamma med en okänd person. Det finns en trapp i huset och med tanke
på skadorna som Emma har så tänker hon om personen har puttat henne utför trappen. Hon skulle lätt få dessa
skador. De har två byråer som står på avsatser i trappen. Kan hon ha skadat sig på dessa?
Tanken eller minnet eller vad det nu är, som hon fick i morse utspelar sig i hallen. Det är ganska klart eftersom
hon ser sig själv ligga i hallen men personen, hon är antingen lika lång som Emma eller aningen lite längre, inte
mycket längre, Emma är 1 och 60 så hon är max 1 och 65. Hon står rätt framför Emma som inte kan se vad kvinnan gör, om hon gör henne illa. Ingenting sån´t. Hon har axellångt mörksvart hår, riktigt svart. Kanske lite
uppsatt men mestadels hänger det ner på axlarna. Hon hade inget smink. Kanske mörka ögonfransar, hon kan
vara lite mullig för hennes kläder sitter inte så bra.
2008-08-15, 00:30
Bannlyst
Citat:

Ja och låta henne vara uppe på andra våning mm, sen så att den går in i det andra rummet. Där inne låg inget offer eller?
2008-08-15, 00:33
Medlem
StorMammas avatar
Citat:

Längden kan ju E ange på olika sätt, en lång person kan ju stå på ett lägre trappsteg, sedan kliva in. Och då upplevas i efterhand som BÅDE kort och lång. Om man dessutom bär en icke-tajt jacka kan vikten bli väldigt knepig att gissa.Lägg till ett rejält slag i skallen, och människan lär framstå som enorm.

Jag tycker iallafall att det helt enkelt ät för många "sammanträffanden" som är besvärliga för C att förklara bort.

Bortsett från det patologiska ljugandet då....

Finns det så mycket slump?
Jag tror inte det.
2008-08-15, 00:33
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Sen förklaras en del av de missförstånd som varit mellan C tolken och Åkis, inte konstigt att vissa svar inte verkar passa. Vi hade ju den där Kalla som var anklagad för någe knivbråk i Grekland, tyckte inte de flesta att det var jobbigt för han med just missförstånd mm.

Ja, det måste vara problematiskt med tolk även om nu en del på tråden hävdar motsatsen. Herregud, man kan ju lätt bli missförstådd även om man talar samma språk i förhör. Hur blir det då inte med en tolk mitt i alltihopa.
En enda röra.
2008-08-15, 00:35
Medlem
Rocamadours avatar
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
FUP sid. 912-913

Spoiler:
Emma uppgav att hon har den här personen mitt framför sig, hon kan beskriva henne. Det är en tjej. Hon är
jättesäker på att det är en tjej. Emma vet inte varför men det finns ingenting som säger henne att det är en kille.
Det är en tjej för Emma. Hon är nästan helt säker. En annan tanke är om det var så sent på dygnet så att hon hade
lagt barnen så måste personen i fråga ta sig upp för trappen och är det så kan Emma till 100% säga att hon följde
efter för hon skulle aldrig lämna dem ensamma med en okänd person. Det finns en trapp i huset och med tanke
på skadorna som Emma har så tänker hon om personen har puttat henne utför trappen. Hon skulle lätt få dessa
skador. De har två byråer som står på avsatser i trappen. Kan hon ha skadat sig på dessa?
Tanken eller minnet eller vad det nu är, som hon fick i morse utspelar sig i hallen. Det är ganska klart eftersom
hon ser sig själv ligga i hallen men personen, hon är antingen lika lång som Emma eller aningen lite längre, inte
mycket längre, Emma är 1 och 60 så hon är max 1 och 65. Hon står rätt framför Emma som inte kan se vad kvinnan gör, om hon gör henne illa. Ingenting sån´t. Hon har axellångt mörksvart hår, riktigt svart. Kanske lite
uppsatt men mestadels hänger det ner på axlarna. Hon hade inget smink. Kanske mörka ögonfransar, hon kan
vara lite mullig för hennes kläder sitter inte så bra. Hon har svarta, kritstrecksrandiga byxor och en gul eller grön
tröja som visar axlarna. Sen får Emma för sig att hon ligger ner och ser kvinnan gå in i datarummet så Emma ser
henne bakifrån. Efter det finns det ingenting. Emma kan inte se vad kvinnan gör med henne som gör att hon till
slut ligger ner. Emma ser kvinnan väldigt klart. Togge hade frågat Emma hur hon kände sig då. Hon svarade att
hon inte var rädd eller kände någon fruktan.
Med tanke på vad kvinnan förmodligen redan hade gjort då
eftersom Emma ligger ner.

Min kursivering o fetmarkering/rocamadour

Finns T:s vittnesmål om att E sagt detta i FUP? Vad är hans beskrivning av vad han och E sa till varandra i detta kritiska skede?
2008-08-15, 00:35
Medlem
PappasPralins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja och låta henne vara uppe på andra våning mm, sen så att den går in i det andra rummet. Där inne låg inget offer eller?

bävern - har du läst FU? E, M och S hittades alla tre i hallen. Det finns inget bevis för att gm skulle ha varit på övervåningen. Dock finns ett oidentifierat fingeravtryck på trappräcket, som inte gått att spåra varken till familjemedlemmarna, CS eller andra nära släktingar/vänner till familjen. I förhör har även E sagt att hon minns att hon tittar upp på gm och det har även spekulerats i denna tråd om att gm stod ett trappsteg ned när E öppnade ytterdörrendörren och på så sätt alltså kan ha förefallit vara ungefär lika lång som E (trappsteg brukar väl vara runt 20 cm höga och då stämmer ju detta i så fall rätt bra in med att gm skulle kunna vara 1,80 lång när hon står 2 dm nedanför E!).
Senast redigerad av PappasPralin 2008-08-15 kl. 00:39.
2008-08-15, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Längden kan ju E ange på olika sätt, en lång person kan ju stå på ett lägre trappsteg, sedan kliva in. Och då upplevas i efterhand som BÅDE kort och lång. Om man dessutom bär en icke-tajt jacka kan vikten bli väldigt knepig att gissa.Lägg till ett rejält slag i skallen, och människan lär framstå som enorm.

Jag tycker iallafall att det helt enkelt ät för många "sammanträffanden" som är besvärliga för C att förklara bort.

Jag tror inte det.

Om hon "blir knuffad" ner för trappan bör hon kanske stå på ett lägre trappsteg och upplevt gm som himla lång...
2008-08-15, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PappasPralin
bävern - har du läst FU? E, M och S hittades alla tre i hallen. Det finns inget bevis för att gm skulle ha varit på övervåningen. Dock finns ett oidentifierat fingeravtryck på trappräcket, som inte gått att spåra varken till familjemedlemmarna, CS eller andra nära släktingar/vänner till familjen. I förhör har även E sagt att hon minns att hon tittar upp på kvinnan och det har även spekulerats i denna tråd om att gm stod ett trappsteg ned när E öppnade dörren och på så sätt alltså kan ha förefallit vara ungeför lika lång som E (trappsteg brukar väl vara runt 20 cm höga och då stämmer ju detta i så fall rätt bra in med att gm är 1,80 lång när hon står 2 dm nedanför E!).

Pratar om hennes minnesbild som gick att läsa här ovan nyss, är det förbjudet?
2008-08-15, 00:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är just den här typen av omständigheter som genomgående har fått mig att tvivla. Irrationella moment i en rationell plan är ok, eller en viss logik i galenskapen är också ok. Men i detta fallet blir det för mycket blandning för att man skall få ihop någon hypotes.
Det enda som stämmer in vore att planen var att hon skulle sitta precis där hon sitter nu. Misstänkt men kan inte fällas. Men så mycket kan inte verkligheten överträffa dikten.
Får dig inte fotobevisen med Vans-skorna att tvivla - och MT:s försök att blanda bort sina skor och hävda att hon slängt just dessa skor trots att hennes hyresvärdinna sett att hon innehaft dem fram till morddagen? Eller att hennes mörkgröna jacka är försvunnen ur klädkammaren i S-näck? - Övervakningsbilderna och uteslutningsmetoden mot bakgrund av mobilpejling och biljettköp - samt inte minst det faktum att samma mörkklädda person återfinns den 12, 14 och 17 mars? Den konstifika hammarhistorien? Osv. - Och då har vi ännu inte berört motivet.
2008-08-15, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Jag tror inte det.

Men låg barnen verkligen och sov? Hur kan hon minnas att tyskan gick upp för trappen annars? Målet var väl att döda barnen för det hade hon ju hotat om innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in