2008-08-17, 06:08
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jo, E har anmält N för misshandel, men det jag menar är att om bloggandet hade förvärrat N:s svartsjuka, då har jag svårt att se hur deras relation hade förbättrats.

Har vi exempel på fler kvinnor "med diverse psykiska problembilder" som i mars stalkade T?

Annars kanske vi kan släppa den biten.

CS verkar vara en konstig stalker, hon verkar inte ha haft så mycket intresse av att följa efter föremålet för hennes förvirrade känslor, nämligen T.
2008-08-17, 06:25
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
CS verkar vara en konstig stalker, hon verkar inte ha haft så mycket intresse av att följa efter föremålet för hennes förvirrade känslor, nämligen T.

Stalkare är nog lite "konstiga" över huvud taget.

Från BRÅ -Brottsförebyggande rådets hemsida:

Stalking handlar om en medveten, illvillig och upprepad förföljelse och
bevakning av en person. Den kan yttra sig som en konkret förföljelse från
plats till plats. Men vanligt är också återkommande mejl och telefonsamtal.
Var för sig kan de te sig oskyldiga. Men tillsammans blir de hotfulla för den
som utsätts
."

(min fetmarkering)

"Forskning visar att det som utlöser stalking ofta är att den före detta partnern skaffar
sig en ny relation."

"När personer drabbas av stalking vill man gärna använda bortförklaringar av typen
”han får skylla sig själv” eller ”att hon inte fattade redan från början att det var en knäppis."

"Men det är viktigt att aldrig lägga skulden på offret."

"det är oerhört stigmatiserande för offret att berätta och polisanmäla."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12
2008-08-17, 06:30
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Stalkare är nog lite "konstiga" över huvud taget.

Från BRÅ -Brottsförebyggande rådets hemsida:

Stalking handlar om en medveten, illvillig och upprepad förföljelse och
som utsätts
."

(min fetmarkering)

"Forskning visar att det som utlöser stalking ofta är att den före detta partnern skaffar
sig en ny relation."

"När personer drabbas av stalking vill man gärna använda bortförklaringar av typen
”han får skylla sig själv” eller ”att hon inte fattade redan från början att det var en knäppis."

"Men det är viktigt att aldrig lägga skulden på offret."

"det är oerhört stigmatiserande för offret att berätta och polisanmäla."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=616&module_instance=12

1) Hur många mail/brev och telefonsamtal hade T fått från CS?
2) Hade T upplevt sig hotad?
3) Varför stalkade inte CS T när denne träffade den där tjejen efter CS? Hon blev ju i princip dumpad för hennes skull.
2008-08-17, 06:41
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
1) Hur många mail/brev och telefonsamtal hade T fått från CS?
2) Hade T upplevt sig hotad?
3) Varför stalkade inte CS T när denne träffade den där tjejen efter CS? Hon blev ju i princip dumpad för hennes skull.

1 Vet inte

2 Ja, antagligen, eftersom att när CS påstod att hon hade fött deras gemensamma barn, då gick han till polisen.

3 Vet inte, var CS i Sverige då, visste CS vem hon var, vad hon hette, var hon bodde? Var inte T och den kvinnan ihop en väldigt kort stund?

Motfrågor:

1 Vad har antalet mail/brev och telefonsamtal med saken att göra? Tycker du inte att CS stalking av T är fastslagen?

2 Och om han inte kände sig hotad, vad skulle det bevisa?

3 Vi vet vilka offren är, vad tjänar det till att spekulera kring alternativa offer?
2008-08-17, 07:06
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
1 Vet inte

2 Ja, antagligen, eftersom att när CS påstod att hon hade fött deras gemensamma barn, då gick han till polisen.

3 Vet inte, var CS i Sverige då, visste CS vem hon var, vad hon hette, var hon bodde? Var inte T och den kvinnan ihop en väldigt kort stund?

Motfrågor:

1 Vad har antalet mail/brev och telefonsamtal med saken att göra? Tycker du inte att CS stalking av T är fastslagen?

2 Och om han inte kände sig hotad, vad skulle det bevisa?

3 Vi vet vilka offren är, vad tjänar det till att spekulera kring alternativa offer?

Var har du läst att T gick till polisen angående adoptionen?

Dina motfrågor:
1) Jag förknippar antal med återkommande i detta:
"Stalking handlar om en medveten, illvillig och upprepad förföljelse och
som utsätts."

2) "Under tiden efter detta så hörde C av sig med sms och mail. I dessa meddelanden så talade hon om vad hon hade för sig och hon uttryckte också att hon tyckte det var synd att det inte hade blivit något mellan dem. T säger att inga av meddelandena innehöll några som helst hot utan var bara vänliga." (Jag har använt namnens begynnelsebokstäver, FU s. 1254)

"T anser att det inte finns någon "hotbild" från C. Hon skulle aldrig kunna vara
våldsam eller ta till en våldshandling. Hon är en jättesnäll, mjuk och omtänksam tjej." (FU, s. 1255)

Ta dessa uttalanden och jämför med vad du citerade tidigare (min fetmarkering):
"Men vanligt är också återkommande mejl och telefonsamtal.
som utsätts.
"

3) Jag vet vilka som har blivit utsatta, men inte av vem.
2008-08-17, 07:13
Medlem
Hur långt efter rättegångens slut ska domen komma?
Iofs vet vi redan efter en dag att tyskan inte blir fälld då hon komme rsläppas ur häktet men det är intressant att läsa domen änså.
2008-08-17, 07:18
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimzet71
Hur långt efter rättegångens slut ska domen komma?
Iofs vet vi redan efter en dag att tyskan inte blir fälld då hon komme rsläppas ur häktet men det är intressant att läsa domen änså.

Det verkar som att det i det här fallet kommer att begäras en stor sinnesundersökning i samband med rättegångens sista dag, den kan
bara genomföras om CS befinns skyldig så svaret skyldig/icke skyldig
ser det ut som att vi får veta redan då. Sedan, om hon befinns skyldig tar denna RPU en tid o utifrån den bestäms straffet, vid "icke skyldig" sätts CS direkt på fri fot.
Smålandtintin beskrev detta förlopp mycket bra lite tidigare i tråden.

Veckans klubba:
Menar du att du vet att flera av Ts tidigare flickvänner blivit utsatta för våld/förföljelse el. dyl?
Mumla ur skägget!
2008-08-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det verkar som att det i det här fallet kommer att begäras en stor sinnesundersökning i samband med rättegångens sista dag, den kan
bara genomföras om CS befinns skyldig så svaret skyldig/icke skyldig
ser det ut som att vi får veta redan då. Sedan, om hon befinns skyldig tar denna RPU en tid o utifrån den bestäms straffet, vid "icke skyldig" sätts CS direkt på fri fot.
Smålandtintin beskrev detta förlopp mycket bra lite tidigare i tråden.

Veckans klubba:
Menar du att du vet att flera av Ts tidigare flickvänner blivit utsatta för våld/förföljelse el. dyl?
Mumla ur skägget!

Dom i ett sånt här fall kan aldrig komma samma dag som rättegången avslutas.
Sinnesundersökningen begärs id et fall hon anses skyldig och komm er isf utföras efter dom fallit. Jag kan tänka mig någon vecka innan dom kommer.
2008-08-17, 07:35
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sista rättegångsdagen ser med all säkerhet ut så här:
*Åklagarens slutplädering
*Advokatens slutplädering
*Personalia
*Advokaternas kostnadsräkningar
*Åklagaren begär att en RPU genomförs.
*Tingsrätten måste fatta beslut om CS är skyldig för att sedan ta ställning till om hon ska undersökas eller inte.
(Man får inte skicka oskyldiga till RPU.)
*Om hon är oskyldig försätts hon omedelbart på fri fot.
* Är hon skyldig beslutar TR att hon ska genomgå en RPU. Man beslutar också att hon ska kvarstanna i häkte i väntan på RPU.
*Rättegången ajouneras och återupptas först när svaret på RPU:n kommit efter 4-6 veckor.

Detta var vad tintin skrev i frågan, jag kan ha misstolkat honom,
eller så har han fel.
2008-08-17, 07:44
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Var har du läst att T gick till polisen angående adoptionen?

Det var under rättegången som T påstod att han, efter att ha fått veta att CS hade fött deras barn (något som T starkt betvivlade)
ringde till polisen och frågade om råd, men fick veta att de inte kunde göra något åt saken.

Citat:
Dina motfrågor:
1) Jag förknippar antal med återkommande i detta:
"Stalking handlar om en medveten, illvillig och upprepad förföljelse och
som utsätts."

Ok! Jag tycker i o f s att ordet "antal" inte riktigt är synonymt med "återkommande", men låt oss inte haka upp oss på det.

Vi vet att CS har återkommande kontaktat/stalkat T i någon form, såsom brev SMS eller telefonsamtal.

Citat:
2) "Under tiden efter detta så hörde C av sig med sms och mail. I dessa meddelanden så talade hon om vad hon hade för sig och hon uttryckte också att hon tyckte det var synd att det inte hade blivit något mellan dem. T säger att inga av meddelandena innehöll några som helst hot utan var bara vänliga." (Jag har använt namnens begynnelsebokstäver, FU s. 1254)

"T anser att det inte finns någon "hotbild" från C. Hon skulle aldrig kunna vara
våldsam eller ta till en våldshandling. Hon är en jättesnäll, mjuk och omtänksam tjej." (FU, s. 1255)

Det är ett personligt omdöme av CS från T som egentligen inte bevisar någonting.

Citat:
Ta dessa uttalanden och jämför med vad du citerade tidigare (min fetmarkering):
"Men vanligt är också återkommande mejl och telefonsamtal.
som utsätts.
"

Samma sak här, det bevisar inget. T känner, av förståliga skäl, eftersom CS är kär i honom, CS som en snäll och trevlig människa.
De har haft en semesterflört tillsammans. Att han inte känner sig hotad av CS förvånar mig inte alls, då hon säkert har visat honom
stor vänlighet under den korta tid de haft tillsammans.

Jag brukar också vara vänlig mot folk jag är förälskad i.

Citat:
3) Jag vet vilka som har blivit utsatta, men inte av vem

Så bra, då kanske vi slipper diskutera alternativa offer, jag tycker det är tillräckligt illa som det är.
Senast redigerad av DeBaly 2008-08-17 kl. 08:28.
2008-08-17, 08:35
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Veckans klubba:
Mumla ur skägget!

Med tanke på alla utlägg i tråden om hur psykiskt sjuk CS, vilken mordisk psykopat hon är, så är det väl märkligt att flickvännen som kom efter CS inte har blivit utsatt för något? Det torde väl vara självklart vad jag menade. Här mumlas ingenting.
2008-08-17, 09:01
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Med tanke på alla utlägg i tråden om hur psykiskt sjuk CS, vilken mordisk psykopat hon är, så är det väl märkligt att flickvännen som kom efter CS inte har blivit utsatt för något? Det torde väl vara självklart vad jag menade. Här mumlas ingenting.

Att CS lider av någon form av störning understöds av det faktum att hon inte klarade lilla sinnesundersökningen, vilket iofs kan bero på att hon anses självmordsbenägen. Hennes beteende i rättsalen (som för en gångs skull INTE överdrivs av media, snarare tvärtom) tyder även det på att hon inte är helt helt frisk i pallet.

Har du belägg för att andra flickvänner till T stött på Cs, eller inte?

Om det var ett rent antagande av dej skulle jag faktiskt förmoda att det hade kommit fram vid det här laget. Vad jag förstått var ingen utav de mellanvarande tjejerna ens i närheten av det som E o T sedan skapade tillsammans o tittar man på Cs mående enligt psykpapper i FUP o hennes vänners vittnesmål tyder det på att hon mått sämre o sämre den senaste tiden.

Antingen vet/gissar eller tror man...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in